[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.H.Mu­szyñski1proponuje zasady nastêpuj¹ce:„zasada aktywnoœci wychowanka: proces wychowania moralnego musi byætak zorganizowany, aby pobudza³ wychowanków do moralnie konstruktywnegodzia³ania";„zasada uwzglêdniania aktualnych motywów wychowanka: proces wycho­wania moralnego powinien rozwijaæ aktywn¹ dzia³alnoœæ wychowanków odwo³uj¹csiê do tych motywów, które aktualnie maj¹, lub te¿ wywo³uj¹c te motywy, doktórychprze¿ycia aktualnie s¹ zdolni";„zasada pozytywnej motywacji: proces wychowania moralnego powinienbyæ tak zorganizowany, aby moralnie konstruktywna dzia³alnoœæ wychowankóww coraz wiêkszym stopniu wyp³ywa³a z ich pozytywnej motywacji, a nie by³a wy­³¹cznie rezultatem stosowanego przymusu";„zasada ró¿norodnoœci zadañ: proces wychowania moralnego powinienpolegaæ na organizowaniu dzia³ania wychowanków przy jednoczesnym wprowa­dzaniu ich w mo¿liwie najbardziej ró¿norodne, coraz bardziej z³o¿one sytuacje";„zasada zwi¹zku wychowania z ¿yciem spo³ecznym: proces wychowaniamoralnego powinien wprowadzaæ wychowanka do dzia³ania w sytuacjach œciœlezwi¹zanych z aktualnymi problemami ¿ycia spo³ecznego";„zasada systematycznej stopniowoœci: proces wychowania moralnego po­winien byæ tak zorganizowany, aby wychowankowie w swym dzia³aniu przecho­dzili od zadañ mniej konstruktywnych do coraz bardziej konstruktywnych oraz byzadania te realizowali w sytuacjach zrazu bardziej bliskich ich osobistymintere­som, a z czasem coraz bardziej wspólnych interesom innych ludzi i grupludzkich".2Propozycje H.Muszyñskiego s¹ jeszcze bardzo dyskusyjne i wymagaj¹cewe­ryfikacji w toku praktycznej realizacji.Zagadnienia do samodzielnego opracowania i do æwiczeñPrzeczytajcie z Poematu pedagogicznego A.Makarenki fragmenty relacjonu­j¹ce opanowanie zak³adu wychowawczego w Kuria¿u przez kolonistów.Jakimizasadami kierowa³ siê Makarenko, organizuj¹c tê akcjê? Podyskutujcie na tentematna æwiczeniach.W oparciu o obserwacje przeprowadzone w szkole spróbujcie daæ przyk³ady1 H.Muszyñski: Teoretyczne problemy wychowania moralnego.Warszawa 1965, PZWS;s.168-169.2 Tam¿e; s.170.œwiadomego dzia³ania i postêpowania spo³eczno-moralnego ucznia.Zrelacjonujciena æwiczeniach przebieg i skutki tego dzia³ania.Wybierz z interesuj¹cej Ciê ksi¹¿ki beletrystycznej postaæ, która w Twoimprzekonaniu by³a dla innych autorytetem.Scharakteryzuj j¹.Jakie w³aœciwoœcidecydowa³y tu o autorytecie? Jakiego rodzaju by³ ten autorytet?Zaobserwuj jakieœ znane Ci dziecko i spróbuj scharakteryzowaæ jego indy­widualne w³aœciwoœci.Co z tej analizy wynika dla organizacji procesuwychowaniaspo³eczno-moralnego ?Z podanej lektury przeczytajcie pozycje zalecone przez wyk³adowcê i przy­dzielone do opracowania indywidualnego lub w mniejszych zespo³ach.Zre­ferujcie je na æwiczeniach.Spróbujcie nad nimi podyskutowaæ, konfrontuj¹c wy­powiadane przez autorów pogl¹dy z w³asnymi spostrze¿eniami.2.METODY I ŒRODKI WYCHOWANIA SPO£ECZNO-MORALNEGOW procesie wychowania ka¿dy nauczyciel-wychowawca powinien stosowaæ ustawicznieodpowiednie sposoby oddzia³ywania na dzieci i m³odzie¿.Charakte­rystyczne jestto, ¿e precyzyjne przewidywanie sytuacji i zjawisk wychowawczych i ustalanie wzwi¹zku z tym „sztywnych recept" postêpowania nie jest nigdy mo¿li­we.Zbytwiele ró¿norodnych czynników wp³ywa na te sytuacje i w zbyt ró¿ny sposóbreaguj¹ na nie ró¿ni ludzie i ró¿ne zespo³y.Dobry zatem wychowawca jest zawszedaleki od wszelkiej rutyny, postêpuje zaœ tak, jak mu dyktuj¹ aktualnepotrzeby.Teoria i praktyka wychowania dysponuj¹ okreœlonym zasobem uzasadnionychsposobów postêpowania wychowawczego, czyli metod wychowania.Nie jest to zasóbsta³y, niezmienny, zamkniêty.W dalszym ci¹gu metody te bêd¹ siê bogaciæ iró¿nicowaæ.Ani teoria, ani dotychczasowa praktyka nie mog¹ jednak okreœliædok³adnie, czy w takim a takim przypadku nale¿y zastosowaæ tê, a nie inn¹metodê, jako jedynie skuteczn¹.Decyzja wyboru spoczywa zawsze w rêkachindywidualnego wychowawcy.On te¿ tylko na drodze nowych doœwiadczeñ mo¿edotychczasowe, ju¿ wypróbowane i uzasadnione metody wzbogacaæ i doskonaliæ.Abyto móg³ czyniæ, musi znaæ i rozumieæ dorobek ju¿ istniej¹cy.Dokonajmy wiêcprzegl¹du metod, stosowanych w wychowaniu.Metody te mo¿na ogólnie podzieliæ na dwa rodzaje: 1) metody bezpoœredniegooddzia³ywania wychowawczego i 2) metody poœredniego oddzia³ywaniawycho­wawczego [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • orla.opx.pl