[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Lecz najwiêkszy opór Koœcio³a budzi³a tradycja Graalaoparta na mesjañskim pochodzeniu Rodziny Graala.Œwiêty Graal w najbardziej popularnej roli to kielich u¿ywany przez Jezusapodczas Ostatniej Wieczerzy.Po Ukrzy¿owaniu Józef z Arymatei mia³ nape³niæ gokrwi¹ Jezusa.Ta idea narodzi³a siê w XII wieku.Du¿o póŸniej zosta³auwieczniona przez Alfreda Tennysona w Holy Grail (1859) i w operze RyszardaWagnera Parsifal (1882).To sir Thomas Malory pierwszy u¿y³ sformu³owania Holy Grayle w XV-wiecznejadaptacji francuskiego le Saint Graal.Mia³ na myœli „œwiête naczynie", alepisa³ te¿ o Sankgrealu jako o „b³ogos³awionej krwi Chrystusa" i obie definicjepojawiaj¹ siê w tej samej opowieœci.Poza tymi wzmiankami Malory nie opisujeGraala – tyle ¿e pojawi³ siê w Kamaalocie „okryty bia³ym brokatem" (doskona³ymjedwabiem).Lancelot mia³ wizjê Graala, a dotar³ do niego wreszcie Galaad.Wrelacji Malory'ego orêdownikami Graala s¹ Bors, Percewal, Lancelot i jego synGalaad.Ten ostatni jest okreœlony jako „m³ody rycerz z królewskiego rodu ipotomek Józefa z Arymatei, wnuk króla Pellesa".Mapa 10 Œredniowieczna FrancjaŒredniowieczna tradycja mówi, ¿e Józef z Arymatei przywióz³ Œwiêtego Graala doBrytanii.Wed³ug wczeœniejszych europejskich œwiadectw, to Maria Magdalenapierwsza przywioz³a Sangrala do Prowansji.Zwróæmy uwagê na to, ¿e przed XVwiekiem wiêkszoœæ romansów o Graalu pochodzi z kontynentalnej Europy.Nawettakie opowieœci jak walijski Peredur wywodz¹ siê z tekstów europejskich.Celtyckie legendy o Irlandii i Walii wspominaj¹ o magicznych kot³ach iczêœciowo dlatego przyjê³o siê uwa¿aæ, ¿e Graal to misa albo kielich.Interpretacjê tê mo¿na uznaæ za w pe³ni poprawn¹, gdy¿ chodzi³o jedynie o to,¿e królewska krew musia³a byæ przeniesiona w jakimœ naczyniu.Najwczeœniejsze zapiski o Le Seynt Graal pochodz¹ z 717 r., gdy brytyjskipustelnik imieniem Waleran mia³ wizjê Jezusa i Graala.O manuskrypcie Waleranawspomina oko³o 1200 r.Heliand, francuski mnich z opactwa Fromunda i Jan zGlastonbury w Cronica sive Antiquitates Glastoniensis Ecclesie, a póŸniejWincenty z Beuvais w Speculum Historiale z 1604 r.Ka¿dy z tych tekstówopowiada, jak Jezus z³o¿y³ ksiêgê w d³onie Walerana.Oto pierwsze wersy:Oto Ksiêga twego Rodu;Oto zaczyna siê Ksiêga Sangrala.Najwczeœniejsze wzmianki o Graalu pojawiaj¹ siê w pismach dopiero w latachosiemdziesi¹tych XII wieku.Wtedy pisze siê o nim po prostu graal; nie jestœwiêt¹ relikwi¹, nie kojarzy siê z krwi¹ Jezusa.W Le Conte del Graal – Romande Perceval Chretien de Troyes stwierdza:Z giermkami wesz³a panna trzymaj¹ca w d³oniach graala [.] a gdy wesz³a [.]rozb³ys³o tak jasne œwiat³o, ¿e œwiece straci³y blask [.J Za ni¹ wesz³a pannatrzymaj¹ca w d³oniach pó³misek ze srebra.Graal by³ z czystego z³ota, wysadzanywieloma drogimi kamieniami [.] M³odzieniec [Percewal] widzia³ je, lecz nieœmia³ zapytaæ o graala ani o to, komu w nim podawano1.Przy tej pierwszej okazji, na dworze rannego Króla Rybaka, graal nie ma postacikielicha i nie wi¹¿e siê go z krwi¹.Ale póŸniej Chretien wyjaœnia:Wierz mi, i¿ bogaty Rybak jest synem króla, który kale sobie podawaæ w graalu.Nie s¹dŸ wszak¿e, ¿e bierze z niego szczupaka, minoga czy ³ososia.Œwiêty m¹¿po¿ywia siê i orzeŸwia jednym op³atkiem.Graal jest tak œwiêty, on sam zaœ takuduchowiony, i¿ nie potrzebuje innego po¿ywienia jak tylko op³atek podawany wgraalu2.Jeœli graal Chretiena by³ na tyle du¿y, ¿e mieœci³by spor¹ rybê, wyraŸnie nieby³ to kubek, ale spory pó³misek.Jego tajemnica le¿y w fakcie, ¿e podawano nanim „jeden op³atek".W innym miejscu u Chretiena jest wzmianka o „stuniedŸwiedzich ³bach podawanych na graalach" i opat Freidmont (oko³o 1215 r.)opisuje graala jako g³êboki pó³misek u¿ywany przez mo¿nych.A¿ do tej chwili nie pisano o zwi¹zku miêdzy graalem Króla Rybaka i znanym ztradycji Sangralem.Jednak¿e w latach dziewiêædziesi¹tych XII wieku burgundzkipisarz, sir Robert z Boron, zmieni³ ten stan, tworz¹c poemat Joseph d'Arimathie– Roman de l'Histoire du Saint Graal.Przemieni³ Chretienowego Króla Rybaka(poprzednio wspó³czesnego królowi Arturowi) w Brona, skoligaconego poprzezma³¿eñstwo z Józefem z Arymatei i zamieni³ graalowy talerz/pó³misek na SaintGraala – „kielich ze œwiêt¹ krwi¹".Wed³ug Borona Józef otrzyma³ paschalny kielich od Pi³ata i zebra³ do niego krewJezusa podczas zdjêcia z krzy¿a.Uwiêziony przez ¿ydów jednak zdo³a³ przekazaækielich szwagrowi, Hebronowi, który uda³ siê w podró¿ do „dolin Avaronu".Tusta³ siê Bronem, Bogatym Rybakiem.Bron i jego ¿ona, Enygeus (siostra Józefa)mieli dwunastu synów.Jedenastu o¿eni³o siê, podczas gdy dwunasty, Alain,pozosta³ bez¿enny.Tymczasem Józef po³¹czy³ siê za granic¹ z rodzin¹ i zrobi³honorowy stó³ na czeœæ Graala.Przy tym stole by³o szczególne miejsce, nazywane„stolcem niebezpieczny m".Symbolizowa³o siedzisko Judasza Iskarioty(Sikarioty) i by³o zarezerwowane dla Alaina.W póŸniejszych opowieœciach „stolec niebezpieczny" przy Okr¹g³ym Stole wKamaalocie zarezerwowany by³ dla dziewiczego rycerza Galaada.Mniej wiêcej wtym samym czasie pojawi³o siê dzie³o podobne do Josepha d'Arimathie.Jegoautorem by³ pisarz Wauchier.Kontynuowa³o ono opowieœci Chretiena, a Graalprzyj¹³ tam odmienn¹ postaæ.Wtenczas Gawain ujrza³, i¿ przez drzwi wszed³ wspania³y graal, który zacz¹³us³ugiwaæ rycerzom i chy¿o po³o¿y³ chleb przed ka¿dym.Pe³ni³ równie¿ obowi¹zkipodczaszego, nalewa³ wino do du¿ych pucharów z czystego z³ota i ustawia³ nasto³ach.Gdy tylko siê z tym upora³, postawi³ natychmiast na ka¿dym stole jad³ona du¿ych srebrnych pó³miskach.Sir Gawain patrzy³ na to wszystko i dziwi³ siê,jak wiele jad³a graal podawa³.Zdumiewa³ siê bardzo, nie spostrzeg³ bowiem¿adnego innego s³u¿¹cego, niemal nie tkn¹³ jad³a3 [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • orla.opx.pl