[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.aus, nazwa germaskiego pochodzenia) i miodem.Kobietychtnie do rogów i czasz z napojem (taure i kausze) si garny; biesiadomtakim towarzyszyy piewy ojczyste i huczenie w dugie trby, charakterystycznedla Litwy (póniej do nich i nazw Litwinów, cho mylnie, odnoszono).Gospodark wiksz odprawiano niewolnikami.Czasy, kiedy to Litwina samego wpug wprzgano (jeszcze po ksiciu Romanie miao kry przysowie: Romanie,Romanie, lichym si karmisz, Litw orzesz"), zmieniy si rycho; teraz Litwasama bya zasobna w ludzi niewolnych, nie mogcych si z niewoli nigdy wydoby;byli to bracy wojenni, zakupieni, zrodzeni w niewoli, dunicy niewypacalni,zasdzeni; bogactwo bojarów zaleao od iloci niewolników, wedle niego penilisub wojenn, niewolnikami uposaono i córki.Kobiety zajmoway inne, mniejzawise stanowisko ni u Prusów; rozrzdzay gospodarstwem same, zajte gównieprzdzeniem; zaleno dziewicy (ogaszajcej wedle bajecznego podania kadyruch swój za dnia dzwonkami, wiszcymi u sukni, nie wychodzcej noc bezpochodni) wetoway matki: wedle Eneasza Sylwiusza miay przynajmniej w XVwieku panie litewskie cicisbeów pocieszycieli maestwa" jawnie, zdozwoleniem mów, którym za to zwyczaj kochanki zabrania.Plotka Eneaszaosawia na trzy wieki niemal Litwink, gdy tradycja literacka, cho faktaminie stwierdzona, wykorzeni si nie daa.Gilbert de Lannoy, bawicy w roku1413 i 1414 w Wilnie i Trokach, opisuje ubiór kobiet litewskich jako prosty,przypominajcy mu pikardzki; mczyni za nosz, jak i otysze, wosy dugie irozrzucone na plecach.Dugosz natomiast opowiada o krótkim ubiorze i krótkimstrzyeniu wosów i brody; jeszcze w siedemnastym wieku zmuszali, wedlePretoriusza, niemieccy panowie Litwina do krótkiego noszenia wosów, ale tobyo oznak niewoli; Eneasz za zapewnia, e Litwin (czy nie Biaorusinraczej?) prdzej gowy ni brody si pozbdzie,.e Witowt, gdy zakaz noszeniabrody nie poskutkowa, wasn da zgoli, by si tylko od tumu róni; tu jaki indziej, atwowierny Eneasz plotk lub anegdot za prawd udaje !.Jeszczewiksze dziwy opowiada on o nieskrpowanej niczym samowoli wielkiego ksicia.Wobec niesfornej wolnoci Jawigów, Prusów i mudzinów, uderza rzeczywicieabsolutyzm litewski.Jak niegdy Gotów, wzmocnio i ich erga reges obsequium",wyrose w walkach i stosunkach z Rusi.e jeszcze Witowt w okrutnej grozienaród utrzymywa, powiadcza Dugosz ; wedle Eneasza jedzi on z napitymukiem, by kadego zaraz ustrzeli, co mu si w czymkolwiek nie spodoba, choi dla artu; innym kazano si wiesi samym; mówic, wichli si, by si pan niegniewa"; nieposusznych zaszywano w skóry i rzucano niedwiedziom narozdarcie; o hodowaniu niedwiedzi po dworach wiemy choby z opisu zamordowaniaks.Zygmunta.Lecz za to wiadczy o rychym wznoszeniu si Litwy ponad poziompruski i mudzki choby litewska terminologia danin, skadanych w naturze,póniej pienidzmi; nazwy te przekroczyy rycho etnograficzne granice Litwy,np.dziaklo, da zboowa, mezlawa, da od byda i inne powtarzaj si w tej(zruszczonej) formie na litewskiej Rusi.Co ciekawsze, specjalizowano wczeniezajcia (jak na Rusi i wszdzie, wyróniano np.takich rojtiników, koniarzy iin.) i doprowadzono w niektórych do wielkiej zrcznoci; szczególniej synlilitewscy dojlidy, (ciele, stolarze), nazw ich przyjo nawet ruskietumaczenie Biblii Skoriny.Obok pierwotnej chaty - szaasu wznosz si corazliczniejsze przybudowania, kunie, jawje, pircie, stodoy, kleci, brogi itd., wchacie samej wydzielaj si osobne pomieszczenia; lecz w dalsze szczegóy niewchodzimy Wymienimy jeszcze jeden, niby mitologiczny: midzy mordercamiKiejstuta spotykamy Lisic, penicego (u Jagiey) urzd ybinty,zapalajcego ognisko i wiato".ybintów, opalajcych i owietlajcych zamekksicy, znachodzimy w Poocku i indziej; ostatni za tumacz Dugosz zrobi zLisdcy Kapana bogini ywie", gdy on tylko uczywo (litewskie ybury), gadkiei równej dugoci przysposabia mia.Wizank [24 Tu mona by nadmieni, e znaki litewskie, przed chrzecijask(rusk) Pogoni, nosiy gowy ludzkie z czarnymi wosami; takie powieway np.nad wieami Bezkiemi roku 1332, nim chorgwi wgierskiej króla Ludwikaustpiy.Szczegóy bytu wielkoksicego, z dworu Giedymina otoczonego radprzyboczn, przyjmujcego postów w osobnej sali, pomijamy, jako wpywy obcejkultury.] szczegóów, rzucajcych wiato na byt starolitewski, mona bydopeni charakterystyk fizyczn i moraln ludu, nieufnego, upornego,skrytego, i wodzów jego, szczególniej owych wielkich, pierwszychGiedyminowiczów, na których rasa jakby si wysilia, nie wydajc wicej anibohaterów, ani mów stanu, co by si z nimi równali, lecz oddalioby nas tozbyt od waciwego celu, krelenia pierwotnych stosunków i wierze szczepu.Dlanich zebra si na Auksztocie plon obfitszy ni midzy Jawigami i Prusami;zobaczmy teraz czy na mudzi, zacofanej wobec Auksztoty, nie znajdzie sijeszcze wicej i jeszcze wyrazistszych szczegóów.VIMUDKraj i lud; zadanie jego.Wiara, relacja Jakuba Laskowskiego, najobszerniejszeródo tego rodzaju, niestety nie wolne od zamtu.Misje jezuickie i ichdoniesienia.Uwagi ks.biskupa Woonczewskiego.mudzinów cechuje jeszcze wiksza energia i wytrwao ni Litwinów(Auksztoty), mimo to nie wyday niemal nadludzkie wysiki i powicenianiczego, co by z dzieami Litwinów porówna mona.mud, pooona midzyNiewia, Niemnem a Jur (ma rzek z wielk nazw, bo i morze znaczc [25Nie wadzi przypomnie, e to granica polityczna; waciwe narzecze mudzkie np.zajmuje niemal tylko zachodni poow wymienionego wanie obszaru; wschodnianaley ju do tak zwanej redniolitewskiej gwary.]), wbia si klinem, chociamorza nie dotykaa (niemudzka kraina, amata, dzielia j wskim pasem odBatyku) midzy zwojowan ziemi rycerzy mieczowych a Krzyaków; mudzapobiega, e Inflanty i Prusy nie zlay si w jedno wielkie batyckie pastwoniemieckie.O twardy jej upór, nieustraszony adnym niepowodzeniem,niezgnbiony adn klsk, nawet grob mierci godowej, kruszyy si mieczeinflanckie i pruskie; skoro fala nieprzyjacielska ustpowali, zgliszczachody, ludzie i bydo z kryjówek i zasieków wracali, gotowa si mudzinzaraz do odwetu, liczc na pomoc bogów, dzielno ramienia i wytrwao maycha rczych koni.I nie myli si mudzin, chyba doznawa zawodu wróg, któregotylokrotnie nadzieja zamania i ujarzmienia kraju omylia.Lecz w takiejzacitej obronie niezawisoci, wiary, jzyka i zwyczaju przodków, zuymudzin wszystkie siy [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • orla.opx.pl