[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Pierwszy, tradycyjny,wykorzystuje dyrektywê preprocesora #define:#define myconstant 100Nowszy i bezpieczniejszy sposób polega na u¿yciu s³owa kluczowego const:const int myconstant = 100;OperatoryPunkt ten zawiera opis znaczenia poszczególnych operatorów C++Buildera iwskazówki odnoœnie przekszta³cania równowa¿nych operatorów Delphi.Na pocz¹tekporównanie operatorów wystêpuj¹cych w obydwu œrodowiskach.Tabela 1.3.Porównanie operatorów Delphi i C++BuilderaTyp operatoraOperatorDelphiC++Builderprzypisanieprzypisz:==dodaj i przypisz+=odejmij i przypisz–=pomnó¿ i przypisz*=podziel i przypisz/=oblicz resztê z dzielenia i przypisz%=oblicz koniunkcjê bitow¹ i przypisz&=oblicz alternatywê bitow¹ i przypisz|=oblicz bitow¹ ró¿nicê symetryczn¹ i przypisz^=przesuñ bity w lewo i przypisz=porównanierówny===nierówny!=wiêkszy>>wiêkszy lub równy>=>=mniejszy< b) ? c : d )równowa¿na jest nastêpuj¹cej:if (a>b) return (c);else return (d);Operatory wskaŸnikoweOperator * u¿ywany jest zarówno do deklarowania wskaŸników, jak i doadresowania za pomoc¹ wskaŸnika.Obydwie te sytuacje s¹ oczywiœcie bezb³êdnierozró¿niane przez kompilator.Spójrz na poni¿szy przyk³ad:int x, y = 8;int* ptr = &y; // deklaracja zmiennej ptr i zainicjowanie jej// adresem zmiennej yx = *ptr; // odwo³anie siê do adresu zawartego w zmiennej ptrOto równowa¿na konstrukcja w Delphi:varx, y : Integer;ptr: ^Integer;beginy := 8;ptr := @y;x := ptr^;end;Tak wiêc operatory * i & C++Buildera równowa¿ne s¹ operatorom (odpowiednio) ^ i@ Delphi.Operator & nazywany jest operatorem adresu, zwraca bowiem adreszmiennej, bêd¹cej jego operandem.Operator & wykorzystywany jest równie¿ do deklarowania referencji.Referencjajest szczególnym rodzajem odwo³ania siê do zmiennej – mo¿e byæ traktowana jakorównowa¿ny jej obiekt i jest u¿yteczna przy przekazywaniu parametrów dofunkcji.Odpowiednikiem referencji jest w Delphi przekazywanie parametrów (doprocedur i funkcji) przez zmienn¹ (notabene zwane tak¿e przekazywaniem przezreferencjê), w pewnym sensie wiêc s³owo kluczowe var (w Delphi) mo¿e byætraktowane jako odpowiednik operatora &.[2 Pewn¹ analogi¹ referencji w C++mo¿e byæ w Delphi tak¿e „nak³adanie” na siebie zmiennych za pomoc¹ dyrektywyabsolute – przyp.t³um.]Operatory new i deleteDeklaracja zmiennej mo¿e mieæ zawsze postaæ podobn¹ do poni¿szej:char buffer[255];Przydzia³ pamiêci dla zmiennej nastêpuje wówczas na stosie; zmienna takanazywana jest zmienn¹ lokaln¹, gdy¿ istnieje tylko do zakoñczenia realizacjizawieraj¹cej j¹ funkcji.Podstawowym problemem w przypadku takich zmiennychjest ograniczona pojemnoœæ stosu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plorla.opx.pl