[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jest w³aœciwe cz³owiekowi mi³owaæ nawet tych, którzy b³¹dz¹.A dzieje siêto, gdy siê rozwa¿y, ¿e s¹ to pokrewni, a grzesz¹ wskutek nieœwiadomoœci iwbrew chêci, i ¿e wnet i ty, i on pomrzecie, a przede wszystkim dlatego, ¿e cinic z³ego nie zrobi³.Woli twej bowiem nie uczyni³ gorsz¹, ni¿ by³a przedtem.23.Wszechnatura utworzy³a z wszechtworzy-wa, jak z wosku, na przyk³ad konika.Stopiwszy go zaœ, u¿y³a jego tworzywa dla utworzenia drzewa, a potemcz³owieczka.Potem na co innego.Ka¿dy zaœ z tych przedmiotów trwa króciutko.Anie jest to straszne dla skrzynki daæ siê rozbiæ, jak nie by³o- daæ siê zbiæ.24.Oblicze gniewne jest ca³kiem sprzeczne z natur¹.A gdy siê to dziejeczêsto, to normalny wygl¹d zamiera albo wreszcie zanika zupe³nie, tak ¿e wogóle nie mo¿na go ca³kiem wskrzesiæ.Tote¿ staraj siê zrozumieæ, ¿e jest tonierozumne.Je¿eli bowiem zaginie w nas i uœwiadomienie sobie b³êdu, to jaki¿jeszcze powód ¿ycia?25.Wszystko, co widzisz, wnet przemieni natura, która rz¹dzi wszechœwiatem, iutworzy co innego z tego tworzywa, a potem znów co innego z tworzywa owychrzeczy, aby siê wszechœwiat ci¹gle odm³adza³.26.Gdy ciê ktoœ czymœ dotknie, zaraz rozwa¿, co ów cz³owiek uwa¿a za dobro iz³o.A gdy sobie z tego zdasz sprawê, uczujesz litoœæ nad nim i ani niebêdziesz czu³ zdziwienia, ani gniewu.Zaiste bowiem i ty masz jeszcze albo tosamo, albo podobne zdanie co do dobra, co i on, a wiêc powinieneœ przebaczyæ.Aje¿eli ju¿ nie uwa¿asz tego samego za dobro i z³o, to tym ³atwiej zachowasz¿yczliwoœæ wobec cz³owieka, który b³¹dzi.27.Nie zapatruj siê na to, czego nie masz, jakbyœ ju¿ mia³.Ale z tego, comasz, wybierz to, co najbardziej jest cenne, i pomyœl, z jakim byœ trudem siê oto stara³, gdyby go nie by³o.A uwa¿aj, byœ wskutek upodobania w tej rzeczy nieprzyzwyczai³ siê jej tak wysoko ceniæ, i¿byœ mia³ doznaæ niepokoju duszy, gdybyci jej brak³o.28.WejdŸ w siebie.Tê cechê ma wola rozumna, ¿e czuje zadowolenie wewnêtrzne,gdy postêpuje sprawiedliwie i przez to samo wolna jest od niepokoju.29.Nie daj roiæ wyobraŸni.Uspokój popêdy.B¹dŸ panem teraŸniejszoœci.Poznaj,co siê zdarza tobie i innym.Rozdziel i ogranicz ka¿dy przedmiot na przyczynê itworzywo.Pomyœl o godzinie ostatniej.B³¹d obcy pozostaw u jego Ÿród³a.30.Z uwag¹ natê¿on¹ s³uchaj tego, co siê mówi, a rozumem przenikaj to, co siêdzieje i co dzia³a.31.Ozdob¹ tw¹ niech bêdzie prostota i skromnoœæ, i obojêtnoœæ wobec tego, cole¿y w poœrodku miêdzy dobrem i z³em.Ukochaj ród ludzki.IdŸ za bogiem.Mówimêdrzec: wszystko na œwiecie polega na mniemaniu.A inni: naprawdê istniej¹tylko atomy.Wystarczy jednak pamiêtaæ o tym, ¿e wszystko jest takim, jak jest,na podstawie mniemania.32.O œmierci: jest to rozpadniêcie siê w py³, je¿eli przyjmiesz atomy.A gdyprzyjmiesz jednoœæ, to nicoœæ lub przemiana.33.O bólu: je¿eli nie do zniesienia, to uprowadza nas z ¿ycia, a gdy potrwad³ugo, to znoœny.Umys³ zachowuje swoj¹ pogodê,odgraniczywszy siê od niego, i wola nie ponosi szkody.Cz³onki zaœ dotkniêtebólem niech co do niego objawi¹ swe zdanie, je¿eli mog¹.34.O s³awie: zbadaj ich umys³, jaki on jest, czego unika, a do czego d¹¿y.I otym, ¿e jak piasku ³awice jedne na drugie naniesione zakrywaj¹ poprzednie, taki w ¿yciu wypadki poprzednie wnet ulegaj¹ zaæmieniu przez nastêpne.35.Z Platona: "Kto ma umys³ zdolny do wznios³ego pogl¹du i wnikniêcia wewszechczas i wszechistnienie, czy s¹dzisz, ¿e wysoko ceni ¿ycie ludzkie?"- "Toniemo¿liwe"- odpowiedzia³.- "A wiêc taki cz³owiek i œmierci za nic strasznegonie bêdzie uwa¿a³?"- "Za nic."36.Z Antystenesa: "Królewska to rzecz- rozsypywaæ dobrodziejstwa, a uszy mieæzamkniête."37.Szpetne jest, by twarz by³a umys³owi podleg³a i wed³ug jego rozkazuuk³ada³a siê i stawa³a piêkn¹, a by umys³ nie uk³ada³ siê na swój rozkaz w³asnyi nie upiêksza³.38."Nie nale¿y siê gniewaæ na bieg wypadków.Nic ich to bowiem nie obchodzi."39."Obyœ bogom nieœmiertelnym i nam da³ powód do radoœci."40."Z ¿ycia plon zbieraæ, jak z k³osu pe³nego owoców, by jedno by³o, a drugieginê³o."41."A jeœlim ja i dzieci me zosta³y zaniedbane przez bogów, to i to ma swójpowód."42."Ze mn¹ jest dobro i sprawiedliwoœæ."43.Nie wylewaj ³ez razem z innymi, nie daj siê porywaæ wzburzeniu.44.Z Platona: "A ja bym mu zupe³nie s³usznie odpowiedzia³: Niedobrzetwierdzisz, cz³owiecze, s¹dz¹c, ¿e m¹¿, o ma³ej nawet wartoœci, powinienzastanawiaæ siê nad niebezpieczeñstwem ¿ycia czy œmierci.Owszem, na to tylkoma patrzeæ, czy to, co czyni, czyni sprawiedliwie, czy niesprawiedliwie, czyjest to czyn mê¿a dobrego, czy z³ego."45."Tak siê ma sprawa, Ateñczycy, naprawdê.Tam, gdzie ktoœ stan¹³ sam w tymmniemaniu, ¿e jest najlepszy, albo przez zwierzchnika zosta³ postawiony, tamma- moim zdaniem- pozostaæ i stawiæ czo³o niebezpieczeñstwu, a o niczym niemyœleæ: ani o œmierci, ani o niczym innym prócz hañby."46."Zastanów¿e siê, kochany, czy nie na czym innym polega szlachetnoœæ i dobroni¿ na ocaleniu ¿ycia swego i innych.Na to bowiem, mianowicie na ¿ycie krótszeczy d³u¿sze, nie powinien zwa¿aæ prawdziwy m¹¿ ani lgn¹æ tchórzliwie do ¿ycia,lecz zostawiæ o nie troskê bogom i zaufaæ kobietom, ¿e nikt ujœæ nie mo¿e swegoprzeznaczenia, a potem powinien na to tylko zwa¿aæ, w jaki by te¿ najlepszysposób prze¿yæ ten czas, który mu do prze¿ycia pozostaje."47.Badaj biegi gwiazd, jakbyœ sam w nich bra³ udzia³.I ci¹gle rozwa¿ajwzajemne przemiany pierwiastków.Takie myœli oczyszczaj¹ z brudu ¿yciaziemskiego.48.Piêknie powiedzia³ Platon: "A kto mówi o ludziach, powinien popatrzeæ tak¿ena sprawy ziemskie, jakby sk¹deœ z góry- na trzody, obozy, na roboty polne,ma³¿eñstwa, rozwody, rodzenie siê i œmieræ, na zamêt s¹dowy, pustkowia, naró¿norakie ludy barbarzyñskie, obrzêdy, pogrzeby i zgromadzenia, na têmieszaninê, na ten ³ad utworzony z przeciwieñstw."49.Popatrz wstecz na przesz³oœæ, na tak olbrzymie przemiany mocarstw.Mo¿esz iprzysz³oœæ przewidzieæ.Bêdzie ona bowiem zupe³nie taka sama co do formy i niebêdzie mog³a uwolniæ siê od rytmu widocznego w wypadkach teraŸniejszych.St¹dte¿ jest to wszystko jedno, czy bada siê ¿ycie ludzkie w przeci¹gu latczterdziestu czy lat dziesi¹tek tysiêcy.Bo co wiêcej zobaczysz?50
[ Pobierz całość w formacie PDF ]