[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Uwaga koñcowaSpekulatywne u¿ycie rozumu wodniesieniudo przyrody prowadzi do absolutnejkoniecznoœci ja­kiejœ najwy¿szej przyczyny œwiata; praktyczne u¿ycie rozumu, zewzglêdu na [to, ¿e posiadamy] wolnoœæ, prowadzi tak¿e do absolutnejkoniecznoœci, lecz tylko praw czynów rozumnej istoty jako takiej.Jest zaœistotn¹ zasad¹ wszelkiego u¿ycia naszego rozumu do­prowadziæ jego poznanie doœwiadomoœci jego koniecz­noœci (albowiem bez niej nie by³oby ono poznaniemrozumu).Jednak jest te¿ równie istotnym ogranicze­niem tego samego rozumu, ¿enie mo¿e on zrozumieæ ani koniecznoœci tego, co istnieje lub staje siê, anitego, co staæ siê powinno, je¿eli nie przyjmie za pod­stawê warunku, pod którymcoœ istnieje, staje siê lub staæ siê powinno.W ten jednak sposób przezusta­wiczne dopytywanie siê o warunek odsuwa siê tylko coraz dalej zaspokojenie[potrzeb] rozumu.Przeto szuka on niezmordowanie czynnika bezwarunkowoko­niecznego i czuje siê zniewolony do przyjêcia go, bez jakiegokolwiek œrodkado wyt³umaczenia go sobie; i mo¿e sobie to uwa¿aæ za doœæ wielkie szczêœcie,je­¿eli uda mu siê wynaleŸæ pojêcie zgadzaj¹ce siê z tym przypuszczeniem.Niejest wiêc ¿adn¹ nagan¹ dla na­szej dedukcji najwy¿szej zasady moralnoœci, leczza­rzutem, który trzeba by zrobiæ ludzkiemu rozumowi w ogóle, ¿e nie mo¿ewyt³umaczyæ bezwarunkowego praktycznego prawa (jakim musi byæ imperatywkate­goryczny) w jego absolutnej koniecznoœci; nie mo¿na112Uwaga koñcowaBo¿a, boska wola (GottlicherWille).W.b.wy³¹cza zaintere­sowanie, 39; imperatywy i po­winnoœci nieistniej¹ dla w-i b-skiej, 40; w.b.podstaw¹ teologicznego pojêcia moralno­œci,zak³adaj¹cego heteronomiê, 81—83.Cel (Zweck).Cel w imperatywie kategorycznym, hipotetycznym i w imperatywachzrêcznoœci, 40—42; szczêœliwoœæ rzeczywi­stym celem wszystkich istotro­zumnych, 42—43; kto chce celu, chce te¿ wiod¹cego doñ œrodka, 45—46> cel aœrodek, cel wzglê­dny i cel sam w sobie, cele subiektywne i obiektywne, 60— 65;obowi¹zek jako cel sam w sobie, 70; cnota jako cel sam w sobie, 72; cz³owiekjako cel sam w sobie, 73—75; pañstwo celów, p.pañstwo.Cena (Preis).Cena agodnoœæ, 70, 72.Cena rynkowa (Marktpreis), 70—71.Cena uczuciowa (Affeklions-preis), 71.bowiem rozumowi poczytywaæ za z³e, ¿e nie chce tego uczyniæ za pomoc¹ jakiegoœwarunku, mianowicie za pomoc¹ jakiegokolwiek zainteresowania wziêtego zapodstawê, poniewa¿ wówczas wspomniana zasada nie by³aby moraln¹, tj.[nieby³aby] najwy¿szym prawem wolnoœci.I tak nie pojmujemy wprawdzie praktycznejbezwarunkowej koniecznoœci moralnego imperatywu, ale pojmujemy przecie¿ jegoniepojêtoœæ, a to jest wszystko, czego mo¿na s³usznie wymagaæ od.filozofii,która w zasadach dociera a¿ do granic rozumu ludz­kiego.SKOROWIDZ POJÊÆ I NAZWISKAntropologia (Anthropologie).Pra­ktyczna a.jako empiryczna czêœæ etyki, 4;praktyczn¹ a-ê musi poprzedziæ metafizyka moralno­œci, 5; a.czyli znajomoœænatury cz³owieka nie mo¿e byæ pod­staw¹ filozofii moralnej, 6, 35, 37; a.jestpotrzebna dopiero dla etyki zastosowanej do cz³o­wieka, 37.Autonomia woli (Autonomie des Willetu).A.w.jako najwy¿sza zasada obowi¹zku,68; jako pod­stawa godnoœci natury ludzkiej, 72; a.w.polega na tym, ¿emaksymy woli mog¹ byæ po­wszechnie prawodawcze, 77; za­sada i prawa a-i w.,77—78; a.w.jako najwy¿sza zasada moralnoœci, 78—79; zasada a-i w.podstaw¹pojêcia moralnoœci, 85; stosunek zasady a-i do idei wolnoœci i do prawamoral­nego, 86, 90, 96; stosunek czy­nów do a-i w., 98; a.w.a œwiat czystegointelektu, 98, 104; a.w.a wolnoœæ woli, 108.Bóg (Cott), 31, 81; p.te¿ istota œwiêta [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • orla.opx.pl