[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Uwaga ko�cowaSpekulatywne u�ycie rozumu wodniesieniudo przyrody prowadzi do absolutnejkonieczno�ci ja�kiej� najwy�szej przyczyny �wiata; praktyczne u�ycie rozumu, zewzgl�du na [to, �e posiadamy] wolno��, prowadzi tak�e do absolutnejkonieczno�ci, lecz tylko praw czynów rozumnej istoty jako takiej.Jest za�istotn� zasad� wszelkiego u�ycia naszego rozumu do�prowadzi� jego poznanie do�wiadomo�ci jego koniecz�no�ci (albowiem bez niej nie by�oby ono poznaniemrozumu).Jednak jest te� równie istotnym ogranicze�niem tego samego rozumu, �enie mo�e on zrozumie� ani konieczno�ci tego, co istnieje lub staje si�, anitego, co sta� si� powinno, je�eli nie przyjmie za pod�staw� warunku, pod którymco� istnieje, staje si� lub sta� si� powinno.W ten jednak sposób przezusta�wiczne dopytywanie si� o warunek odsuwa si� tylko coraz dalej zaspokojenie[potrzeb] rozumu.Przeto szuka on niezmordowanie czynnika bezwarunkowoko�niecznego i czuje si� zniewolony do przyj�cia go, bez jakiegokolwiek �rodkado wyt�umaczenia go sobie; i mo�e sobie to uwa�a� za do�� wielkie szcz�cie,je��eli uda mu si� wynale�� poj�cie zgadzaj�ce si� z tym przypuszczeniem.Niejest wi�c �adn� nagan� dla na�szej dedukcji najwy�szej zasady moralno�ci, leczza�rzutem, który trzeba by zrobi� ludzkiemu rozumowi w ogóle, �e nie mo�ewyt�umaczy� bezwarunkowego praktycznego prawa (jakim musi by� imperatywkate�goryczny) w jego absolutnej konieczno�ci; nie mo�na112Uwaga ko�cowaBo�a, boska wola (GottlicherWille).W.b.wy��cza zaintere�sowanie, 39; imperatywy i po�winno�ci nieistniej� dla w-i b-skiej, 40; w.b.podstaw� teologicznego poj�cia moralno��ci,zak�adaj�cego heteronomi�, 81�83.Cel (Zweck).Cel w imperatywie kategorycznym, hipotetycznym i w imperatywachzr�czno�ci, 40�42; szcz�liwo�� rzeczywi�stym celem wszystkich istotro�zumnych, 42�43; kto chce celu, chce te� wiod�cego do� �rodka, 45�46> cel a�rodek, cel wzgl�dny i cel sam w sobie, cele subiektywne i obiektywne, 60� 65;obowi�zek jako cel sam w sobie, 70; cnota jako cel sam w sobie, 72; cz�owiekjako cel sam w sobie, 73�75; pa�stwo celów, p.pa�stwo.Cena (Preis).Cena agodno��, 70, 72.Cena rynkowa (Marktpreis), 70�71.Cena uczuciowa (Affeklions-preis), 71.bowiem rozumowi poczytywa� za z�e, �e nie chce tego uczyni� za pomoc� jakiego�warunku, mianowicie za pomoc� jakiegokolwiek zainteresowania wzi�tego zapodstaw�, poniewa� wówczas wspomniana zasada nie by�aby moraln�, tj.[nieby�aby] najwy�szym prawem wolno�ci.I tak nie pojmujemy wprawdzie praktycznejbezwarunkowej konieczno�ci moralnego imperatywu, ale pojmujemy przecie� jegoniepoj�to��, a to jest wszystko, czego mo�na s�usznie wymaga� od.filozofii,która w zasadach dociera a� do granic rozumu ludz�kiego.SKOROWIDZ POJ�� I NAZWISKAntropologia (Anthropologie).Pra�ktyczna a.jako empiryczna cz�� etyki, 4;praktyczn� a-� musi poprzedzi� metafizyka moralno��ci, 5; a.czyli znajomo��natury cz�owieka nie mo�e by� pod�staw� filozofii moralnej, 6, 35, 37; a.jestpotrzebna dopiero dla etyki zastosowanej do cz�o�wieka, 37.Autonomia woli (Autonomie des Willetu).A.w.jako najwy�sza zasada obowi�zku,68; jako pod�stawa godno�ci natury ludzkiej, 72; a.w.polega na tym, �emaksymy woli mog� by� po�wszechnie prawodawcze, 77; za�sada i prawa a-i w.,77�78; a.w.jako najwy�sza zasada moralno�ci, 78�79; zasada a-i w.podstaw�poj�cia moralno�ci, 85; stosunek zasady a-i do idei wolno�ci i do prawamoral�nego, 86, 90, 96; stosunek czy�nów do a-i w., 98; a.w.a �wiat czystegointelektu, 98, 104; a.w.a wolno�� woli, 108.Bóg (Cott), 31, 81; p.te� istota �wi�ta
[ Pobierz całość w formacie PDF ]