X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Uczy si� z dok�adnym akcentem swego narodu, regionu,miasta, s�siedztwa i swojej rodziny.Uczy si� bez widocznego wysi�ku idok�ad�nie tak jak si� tam mówi.Komu uda�o si� to po raz drugi?Na tym nie koniec.Ka�de dziecko wychowuj�ce si� w dwuj�zycznej rodzinie b�dzie zna�o dwa j�zykizanim sko�czy sze�� lat.Co wi�cej, nauczy si� obcego j�zyka z dok�ad�nymakcentem okolicy, w której nauczyli si� go ro�dzice.Je�li ameryka�skie dziecko maj�ce w�oskich ro�dziców rozmawia z prawdziwymW�ochem w pó�nie�jszym okresie �ycia, to ten W�och powie "0, jeste� zMediolanu" � je�eli tam wyro�li rodzice dziecka � "poznaj� po akcencie".Aprzecie� ten Ameryka�nin w�oskiego pochodzenia nigdy nie opuszcza� Sta�nówZjednoczonych.Ka�de dziecko wychowuj�ce si� w trójj�zycznej rodzinie b�dzie mówi�o trzemaj�zykami zanim uko�czy sze�� lat, i tak dalej.B�d�c niedawno w Brazylii autor spotka� dziewi�cioletniego ch�opca oprzeci�tnej inteligencji, który rozumia�, czyta� i pisa� raczej sprawnie wdziewi�ciu j�zykach.Avi Roxannes urodzi� si� w Kairze (fran�cuski, arabski iangielski) i mieszka� z nimi dziadek (turecki).Gdy Avi mia� cztery latarodzina prze�nios�a si� do Izraela gdzie do��czy�a do nich babka ze strony ojca(hiszpa�ski).W Izraelu nauczy� si� trzech dalszych j�zyków (hebrajskiego,niemieckie�go i yiddish) a pó�niej, gdy mia� sze�� lat przepro�wadzi� si� doBrazylii (portugalski).Poniewa� oboje rodzice (��cznie) mówi� tyloma j�zykami co Avi, Roxannowiem�drze prowadz� roz�mowy z synem w ka�dym z tych dziewi�ciu j�zyków(indywidualnie gdy tylko jedno z rodziców mówi danym j�zykiem, a wspólnie gdyjest to j�zyk, który oboje znaj�).Rodzice Aviego s� znacznie lepszymilingwistami ni� wi�kszo�� doros�ych, gdy� ka�de z nich nauczy�o si� pi�ciuj�zyków w dzieci�stwie ale oczywi�cie nie dorównuj� synowi w angielskim iportugalskim, których uczyli si� w wieku doros�ym.Zauwa�yli�my ju� wcze�niej, �e w przesz�o�ci by�o wiele dok�adnieudokumentowanych przypadków, w których rodzice zdecydowali si� uczy� bardzoma�e dzieci rzeczy, które by�y - i s� nadal - uwa��ane za niezwyk�e.Jednym z nich jest sprawa ma�ej Winifred, której matka Winifred SackvilleStoner napisa�a ksi��k� o swojej córce zatytu�owan� Naturalne nauczanie, wydan�w 1914 roku.Ta matka zacz�a zach�ca� swoje dziecko i stwa�rza� mu okazje do nauki zaraz pourodzeniu.Omó�wimy pó�niej w tej ksi��ce wp�yw takiej postawy na umiej�tno��czytania Winifred.Teraz zobaczmy co pani Stoner mia�a do powiedzenia na tematmo�li�wo�ci j�zykowych swojego dziecka w wieku pi�ciu lat:�Gdy tylko Winifred umia�a komunikowa� wszy�stkie swoje potrzeby zacz�am uczy�j� hiszpa�skie�go poprzez rozmow� i te same bezpo�rednie metody, którychu�ywa�am ucz�c j� angielskiego.Wybra��am hiszpa�ski jako jej drugi j�zyk,poniewa� jest on najprostszy z europejskich j�zyków.W czasie, gdy Winifredko�czy�a pi�� lat umia�a wyra�a� swo�je my�li w o�miu j�zykach i nie mamw�tpliwo�ci, �e mog�aby podwoi� t� liczb� do tego czasu gdy�bym kontynuowa�anasz� zabaw� w budowanie s�ów w ró�nych j�zykach.Jednak wtedy zacz�am s�dzi�,�e esperanto stanie si� nied�ugo mi�dzynarodowym �rodkiem komunikowania si� ipoza rozwijaniem zdolno�ci j�zykowych znajomo�� wielu, wielu j�zy�ków nieb�dzie przydatna dla mojej ma�ej�.Dalej pani Stoner pisze, �Stosowane w szko�ach metody nauki j�zyków przezregu�ki i �wiczenia gra�matyczne okaza�y si� zupe�nie nieprzydatne bior�c poduwag� umiej�tno�� uczniów do u�ywania j�zyka jako narz�dzia do wyra�aniamy�li.��S� profesorowie, którzy ucz� �aciny po pi��dzie�si�t lat, a nie znaj�potocznej �aciny.Moja córeczka maj�c cztery lata straci�a wiar� w m�dro��profeso�rów �aciny gdy rozmawia�a z lektorem, który nie zrozumia� pozdrowienia�Quid agis' i gapi� si� na ni� pustym wzrokiem kiedy mówi�a o daniach na stole'ab ovo usque ad mala'.�Pami�taj�c o nadzwyczajnej zdolno�ci dziecka do nauki j�zyka mówionegopodkre�lmy jeszcze raz fakt, �e rozumienie mowy i pisma odbywa si� w do�k�adnietaki sam sposób.Czy� nie wynika z tego, �e ma�e dzieci powin�ny równie� mie� wyj�tkow� zdolno��czytania j�zyka? Faktem jest, �e gdy tylko stworzy si� im po temu warunki,dzieci demonstruj� takie zdolno�ci.Wkrótce zobaczymy kilka przyk�adów.Kiedy badania doprowadz� cz�owieka lub grup� ludzi do czego�, co wydaje si�nowe i wa�ne, trzeba spe�ni� kilka warunków zanim poczucie obowi�zku zmusi tak�grup� do opublikowania i rozprzestrze�nienia tego pomys�u.Najpierw pomys� ten musi by� sprawdzony w pra�ktyce aby zobaczy� jakie b�d�efekty wprowadzenia go w �ycie.Mog� one by� dobre, mog� by� z�e lub oboj�tne.Nast�pnie, bez wzgl�du na to jak nowa wydaje si� ta idea, istnieje mo�liwo��,�e ju� wcze�niej kto� gdzie� mia� takie pomys�y i pos�ugiwa� si� nimi.By� mo�eog�osi� gdzie� swoje odkrycia.Przeprowadzenie dok�adnych poszukiwa� we wszystkich dost�pnych �ród�ach dlasprawdzenia co inni mogliby mie� do powiedzenia na ten temat, jest nie tylkoprzywilejem ale naprawd� obowi�z�kiem ludzi oznajmiaj�cych takie idee.Todotyczy nawet tych pomys�ów, które wydaj� si� zupe�nie nowatorskie.W latach od 1959 do 1962 wiedzieli�my, �e innitak�e pracuj� z ma�ymi dzie�mi w dziedzinie czyta�nia, w Stanach Zjednoczonychi za granic�.Mie�li�my ogólne poj�cie o tym co robi� i mówi�.O ilezgadzali�my si� ze znaczn� cz�ci� tego co robiono i oczywi�cie, z potrzeb�prowadzenia takich bada�, uwa�ali�my, �e podstawy tej nauki s� raczejneuro�logiczne ni� psychologiczne, emocjonalne czy peda�gogiczne.Kiedy zacz�li�my intensywnie studiowa� literatur� na ten temat, cztery faktywywar�y na nas wra�enie:Historia uczenia ma�ych dzieci czytania nie jest nowa i naprawd� ci�gnie si�ju� od wie�ków.Cz�sto ludzie, których dzieli�y pokolenia ro�bili te same rzeczy chocia� zinnych powodów i w my�l ró�nych filozofii.Wszyscy ci, którzy zdecydowali si� uczy� ma�e dzieci czytania stosowali metodyposia�daj�ce wiele wspólnych cech, mimo pewnych odmien�no�ci technicznych,Najwa�niejsze, �e we wszystkich przypad�kach, ja�kie uda�o nam si� znale�� gdyma�e dzieci uczono czytania w domu, ka�dy kto próbowa� odnosi� su�kces, bezwzgl�du na to jak� stosowa� metod�.Wiele przypadków obserwowano i opisano bardzo szczegó�owo.Kilka z nich jestjeszcze bardziej prze�konywuj�cych ni� wspomniany wcze�niej przypa�dek ma�ejWinifred.Pani Stoner dosz�a do prawie takich samych wniosków na tematwczesnego czyta�nia jak my w Instytutach, chocia� nie dysponowa�a wiedz� zzakresu neurologii, któr� my posiadamy.Pó� wieku temu, pani Stoner pisa�a:�Gdy moje dziecko mia�o sze�� miesi�cy umie�ci��am na �cianach jego pokoiku pasbia�ego kartonu o szeroko�ci czterech stóp.Po jednej stronie �ciany umie�ci�amlitery alfabetu, które wyci�am z b�ysz�cz�cego czerwonego papieru.Na innej�cianie po�sk�ada�am z tych samych czerwonych liter proste s�owa u�o�onerz�dami jak nos, kos, los; pas, las, czas.Zauwa�ycie, �e ta lista sk�ada si� zsamych rzeczowników.��Kiedy Winifred nauczy�a si� ju� wszystkich liter, zacz�am uczy� j� s�ów ze�ciany g�o�no je wymawia�j�c i tworz�c z nich rymy.�.Dzi�ki tym zabawom w budowanie s�ów i �ladom pozostawionym w jej umy�leprzez czytanie dla niej, Winifred nauczy�a si� czyta� w wieku szesnastumie�si�cy bez tak zwanych lekcji czytania [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • orla.opx.pl
  • Drogi użytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.