[ Pobierz całość w formacie PDF ]
. "AUM" - najœwiêtsze S³owo Brahmana - powtarza, o Mnie myœl¹c jedynie,ten zaprawdê na drogê wchodzi najwy¿sz¹.14. Kto tylko o Mnie nieustannie myœli, na nic innego nie bacz¹c, w jodzeniewzruszony, a Mnie oddany, temu nie trudno, o parto, zjednoczyæ siê ze Mn¹.15. A gdy we Mnie wst¹pi, ten wielki dusz¹ cz³owiek, nie wraca ju¿ wiêcejna ten œwiat bólu znikomy, bowiem wznios³¹ doskona³oœæ osi¹ga.16. Wszystkie sfery kosmiczne, o Ard¿uno, a¿ do œwiata Brahmy, podlegaj¹prawu narodzin ponownych; lecz ten, kto siê we Mnie pogr¹¿y, o Kauntejo, odnarodzin jest wolny.17. Kto wie, i¿ "Dzieñ Brahmy" tysi¹c epok trwa, a drugi tysi¹c mija nim"Noc Brahmy" siê skoñczy, ten zaprawdê wie, czy jest dzieñ i noc.18. Z pocz¹tkiem Dnia z Nieprzejawionego wy³ania siê wszystkoœæ zjawiona; znastaniem Nocy znów powraca i ca³kowicie roztapia siê w tym, co Nieprzejawionymsiê zowie.19. Niezliczonoœæ istnieñ pojawiaj¹cych siê wci¹¿ i wci¹¿ od nowa, roztapiasiê za nadejœciem Nocy i wyp³ywa znów, zgodnie z Prawem, a bez woli w³asnej,gdy nadchodzi Dzieñ.20. Lecz ponad tym Nieprzejawionym istnieje zaprawdê inne pra-odwieczne,ponad kosmiczne Nieprzejawione, gdy ca³oœæ wszechœwiatów zanika, Ono Samoniezmiennie trwa.21. To nieobjawione "Niezmiennym i Niezniszczalnym" zw¹, a tak¿e stanemnajwy¿szym; kto Jego dosiêgnie nie wraca ju¿ wiêcej.Ten ci jest Mójnajgórniejszy "Przybytek".22. Dosiêgn¹æ mo¿na tej prze-najwy¿szej Istnoœci, o Parto, w której bytówwszystkoœæ zanurzona, która wszechistneinie przenika, przez niez³omne, a¿arliwe samooddanie ku Niej wy³¹cznie zwrócone.23. Powiem ci teraz, o Bharatów ksi¹¿ê, jaki jest czas, w który odchodz¹cJogi nie wraca na ziemiê, a w jaki umieraj¹c powraca tu jeszcze.24. Ogieñ, œwiat³oœæ, dzieñ, ksiê¿yc przybieraj¹cy i pó³nocnego biegus³oñca pó³rocze, towarzysz¹ œmierci Joga, który pozna³ Brahmana i do Brahmanapowraca.25. Noc, dym, zmniejszaj¹cy siê ksiê¿yc i po³udniowego biegu s³oñcapó³rocze, towarzysz¹ œmierci Joga, który w œwiat³oœæ ksiê¿ycow¹ wchodzi ipowróciæ tu musi.26. S¹ to dwie pradawne na tym œwiecie drogi - droga œwiat³a i droga mroku;pierwsz¹ odchodzi ten, który nie wraca, drug¹ kto wcieleniom ponownym podlega.27. Znaj¹c te dwie drogi, o Parto, Jogi nie zb³¹dzi.Wiêc trwaj zawszeniewzruszony w Jodze, Ard¿uno.28. Jogi, który to wszystko pozna³, wznosi siê ponad wszelkie owoce zas³ugofiar Wedyjskich, z umartwieñ i wysi³ków wewnêtrznych, oraz czynów mi³osierdziap³yn¹ce i wchodzi w pra-odwieczny, przenajwy¿szy "Byt".Tak brzmi przes³awnych UpaniszadówBhagawad Gity, Pieœni Pana,wiedzy o Wiecznym, Jedynym, nauki Jogi,rozmowy Szri Kriszny z Ard¿un¹Czêœæ Ósma zwana:JOG¥ NIEZMIENNEGO NIESKOÑCZONEGO BRAHMANA. PRZYPISKI DO ROZMOWY ÓSMEJStrofa 1 - TO Brahman "Tat Brahma" - u¿ywa siê czêsto w Upaniszadach,najg³êbszych ksiêgach filozoficznych Indii, dla oznaczenia, Samoistnego,Samobytnego, Niezniszczalnego (Akszara) Bytu, pra-Ÿród³a i pra-przyczynywszystkoœci, tj.przejawionego i nieprzejawionego, widzialnego jak iniemo¿liwego nawet do pomyœlenia, czy wyobra¿enia; w przeciwstawieniu dopostaci (osoby) Boga przejawionej w kosmosie, która jest wszech¿yciem,przenika i o¿ywia wszechœwiat zjawiony (widzialny i niewidzialnych œwiatów) t¹nazywa siê wielu imionami - Iszwara, Wasudewa, Narajana, itp., co odpowiadachrzeœcijañskiemu pojêciu osobowego Boga.Adhiatma - to ten sam Brahman jakonajwy¿szy Duch - najistotniejsza JaŸñ - czyli Pratjag-atma, przebywaj¹ca wka¿dej istocie, ludzkiej czy nadludzkiej; Szankaraczaria mówi o nim: "to conajpierwsze objawia siê jako rdzeñ JaŸni w istocie wcielonej, a co okazuje siêw koñcu to¿same z najwy¿sz¹ Rzeczywistoœci¹, tj.z Brahmanem".A wedlewspó³czesnego wielkiego filozofa i Joga - Szri Aurobindo: "Adhiatma to'Swa-bhawa' czyli najrdzenniejsza natura Najwy¿szego, jako duchowapra-przyczyna zaistnienia ¯ycia i Duszy wszechœwiata przejawionego" (icz³owieka).Adhidajwa, Œwietliœci - to wyraz energii twórczej - "mêskiej" tj.dodatniej - Puruszy.Purusza - Bóg cz³owiek, lub przejawienie Boga w najwy¿szymkosmicznym cz³owieku, lub Cz³owiek zbiorowy - Ludzkoœæ."Moja Istnoœæ"(Madbhawa), tj.istnoœæ najwy¿szego Puruszy czyli - Puruszottaamy - "O Ty zistot najwznioœlejszy" - Puruszottama, dos³ownie: "najwy¿szy Duch" wprzejawieniu.Adhibhuta - Pra-¿ywio³y, lub wszech¿ywio³y, to ca³a zmiennaPrzyroda i wszelkie jej przeobra¿enia; a Œwietliœci - wyra¿aj¹ duchow¹ energiê,œwiadom¹ Duszê wszechœwiata, która siê przejawia i dzia³a poprzez setki itysi¹ce Istot rozumnych - Dewów - kieruj¹cych poszczególnymi dzia³amikosmicznego ¿ycia i jego procesów.- Adhijad¿na - to zarówno najpierwsza,pierwotna Ofiara Najwy¿szego, przez która wszechœwiat powo³uje do bytu -ograniczaj¹c Sw¹ bezgranicznoœæ - jak i Jego ci¹g³a, nieustaj¹ca ofiara, gdy¿jest "zamkniony" w ka¿dej istnoœci, w ka¿dym kszta³cie, w ka¿dej rzeczy, aograniczenie to jest ofiar¹.Karma to dzia³anie kosmiczne, lub pra-dzia³anie,lub "ruch Ducha", pierwotny twórczy impuls energii Najwy¿szego, zwany wisaraga- który wy³ania z owego najpierwszego samoistnienia (Swabhawy) wszelkiekosmiczne ¿ycie i twórczoœæ w Przyrodzie - Prakriti.Strofa 11 - Przybytek, to stan lub byt "szczêœliwoœci wieczystej" - jednikomentatorzy uwa¿aj¹ i¿ jest to "niebo Wisznu" (drugiej Osoby trójcy, którejSzri Kriszna jest wcieleniem), drudzy twierdz¹ i¿ s³owa te odnosz¹ siê doNajwy¿szego Brahmana; sk³aniam siê do ostatniego ujêcia.Strofa 12 - "Wyloty zmys³Ã³w" tj.otwory cia³a, punkty kontaktu ze œwiatemzewnêtrznym."Zamykanie" ich tj.czynienie zupe³nie nie wra¿liwymi na ¿adne zzewn¹trz podniety, jest jednym z trudnych æwiczeñ Jogi i wymaga bardzo du¿ejumiejêtnoœci; tylko cz³owiek zaawansowany w Jodze potrafi tak skupiæ wszystkieswe energie; wówczas staje siê potê¿ny.Strofa 16 - "Sfery kosmiczne" - "Œwiat Brahmy" tj.najwy¿sza sferaprzejawionego œwiata, (wedle filozofii hinduskiej jest ich siedem), któr¹ mo¿naz naszego punktu nazwaæ sfer¹ Ducha, jest nieod³¹czn¹ od ca³oœci przejawionychœwiatów, a te podlegaj¹ rytmowi zwanemu "Wdechem i Wydechem Brahmy", (trzeciaOsoba trójcy hinduskiej, nie Brahman) lub cyklami Manwantary i Pralaji; podczaspierwszej œwiaty powstaj¹, ¿yj¹ i rozwijaj¹ siê, podczas drugiej "usypiaj¹,wchodz¹c w nieprzejawiony, potencjalny stan.Manwantara nazywa siê "Dniem",Pralaja "Noc¹ Brahmy".Epoka - to hinduska Juga, obejmuj¹ca setki tysiêcywieków
[ Pobierz całość w formacie PDF ]