[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Proszê zwróciæ uwagê nato, ¿e przy 2-krotnym przeœwietleniu w stosunku do wskazañ œwiat³omierza,najjaœniejsze partie obrazu nie s¹ “wyprane” z koloru, nie s¹ przeœwietlone,lecz naœwietlone poprawnie, w cieniach pod drzewami widoczne s¹ dobrzeszczegó³y - natomiast ciemne pnie drzew s¹ wyraŸnie pozbawione jakichkolwiekszczegó³Ã³w i tworz¹ plamy jednolitej barwy.39.CHMURY ORAWYAparat ma³oobrazkowy Asahi Pentax ME Super; obiektyw szerokok¹tny Carl ZeissJena Flektogon 20 mm/f2,8 MC.Bez filtrów.Film kolorowy odwracalny Kodak“Ektachrome” 64 na œwiat³o dzienne, o czu³oœci ASA 64/19 DIN.Zdjêcie wykonano w lecie, po po³udniu, w czasie pogody burzowej, bez statywu.Ekspozycja automatyczna z poleceniem 2-krotnego niedoœwietlenia - czas otwarciamigawki ok.1/60 sek, przys³ony nie zanotowa³em.Zdjêcie zosta³o wykonane bardzo szerokok¹tnym obiektywem o ogniskowej 20 mm;aparat skierowany by³ w górê tak, aby obj¹æ jak najwiêcej piêknych,przedburzowych chmur- na dole pozostawi³em tylko w¹ski pasek ziemi.Przy takiejkompozycji sprowadzenie ziemi i drzew do ciemnych sylwetek ma sens plastyczny -chmury te¿ postanowi³em nieco przyciemniæ w stosunku do tego jakie by³y wrzeczywistoœci, aby wydobyæ z nich nieco wiêcej grozy.Poniewa¿ zdjêcie by³owykonywane w takim momencie, w którym s³oñce by³o skryte za chmurami,zastosowa³em tylko 2-krotne niedoœwietlanie (przy zdjêciach ze s³oñcem wwizjerze - i w takich samych za³o¿eniach - niedoœwietlam 3-4 razy).Wydaje misiê, ¿e zdjêcie zyska³oby na ekspresji, gdyby pow³oka chmur by³a nieco grubszai gdyby na zdjêciu by³o widaæ nieco wiêcej nie przys³onionego chmurami nieba.40.DOMEK HOLENDERSKIAparat ma³oobrazkowy Praktica LLC; obiektyw Meyer Oreston 50 mm/f1,8.Bezfiltrów.Film diapozytywowy Kodak “Ektachrome” 64 o czu³oœci ASA 64/19 DIN.Zdjêcie wykonano jesieni¹, po po³udniu.Pomiar œwiat³omierza aparatu wskazywa³,¿e przy przys³onie obiektywu f11 czas otwarcia migawki powinien wynosiæ 1/30sek.Zastosowane zosta³o przeœwietlenie i przys³ona obiektywu ustawiona zosta³ana f8.W efekcie tego przeœwietlenia ³¹ka, zieleñ pagórka oraz drzewa i willa zosta³yw miarê poprawnie naœwietlone - niestety przeœwietlone zosta³o niebo, w zwi¹zkuz czym b³êkit nad chmurami straci³ swoj¹ barwê i sta³ siê zbyt wyblak³y.Przytakim zdjêci u zastosowanie filtru po³Ã³wkowego, szarego, do przyciemnienianieba, nie wchodzi w rachubê, poniewa¿ filtr taki przyciemni³by równie¿ górn¹czêœæ drzewa stoj¹cego na pierwszym planie.Sytuacjê móg³by uratowaæ filtrpolaryzacyjny, który znakomicie przyciemni³by niebo nie naruszaj¹c innychpartii obrazu.Nale¿a³oby tak¿e u¿yæ statywu, poniewa¿ zastosowanie filtrupolaryzacyjnego wi¹¿e siê z koniecznoœci¹ zwiêkszenia czasu naœwietlania.41.JEZIORO Z FILTREM PLAparat ma³oobrazkowy Asahi Pentax ME Super; obiektyw SMC Pentax-M 50 mm/f1,4.Filtr polaryzacyjny Hoya Polarizing PL.Film odwracalny Kodak “Ektachrome” 64 oczu³oœci ASA 64/19 DIN.Zdjêcie wykonano jesieni¹, w po³udnie, bez statywu.Ekspozycja automatyczna zczasem otwarcia migawki ok.1/125 sek.; przys³ony obiektywu nie zanotowa³em.Filtr polaryzacyjny pozwoli³ znacznie przyciemniæ niebo i wyeksponowaæjesienne, burzowe chmury.Niebo nie zosta³o jednak przyciemnione tak bardzo jakna to pozwala³ filtr - stosuj¹c rozmaite chwyty techniczne nale¿y przecie¿zachowaæ umiar i nie doprowadzaæ do takich efektów, które z daleka pachn¹sztucznoœci¹.42.WIE¯OWIEC BANKU HANDLOWEGOAparat ma³oobrazkowy Asahi Pentax ME Super; obiektyw SMC Pentax-M 50 mm/f 1,4.Filtry: Hoya Skylight 1B oraz Hoya Polarizing PL.Film Kodak “Ektachrome” 64 naœwiat³o dzienne, o czu³oœci ASA 64/19 DIN.Zdjêcie wykonano jesieni¹, przed po³udniem, w s³oneczny, bezchmurny dzieñ, bezstatywu.Ekspozycja automatyczna - przys³ona obiektywu nie zanotowana; czasotwarcia migawki ok.1/30 sek.Przy bezchmurnej pogodzie œwiat³o s³oneczne jest nieco za zimne (choæ jesieni¹w mniejszym stopniu ni¿ latem) i w takich sytuacjach stosowanie filtru Skylightjest rutynowe.Filtr polaryzacyjny u¿yty zosta³ do korekty barwy nieba -zosta³aona nieco przyciemniona dla podkreœlenia jasnoœci wie¿owca, oraz do niewielkiejkorekty jasnoœci okien, w których odbija³o siê zbyt wiele œwiat³a.Filtrpolaryzacyjny usun¹³ nieco te odblaski zwiêkszaj¹c kontrast pomiêdzy oknami aelewacj¹; wiêksze przyæmiewanie okien nie dawa³o dobrych rezultatów, poniewa¿wie¿owiec stawa³ siê “martwy”.43.KAMIEÑAparat ma³oobrazkowy Asahi Pentax ME Super; obiektyw SMC Pentax-M 50 mm/f l,4.Filtr Hoya 81 A.B³yskowa lampa elektronowa National PE-2057.Filmdiapozytywowy Kodak “Ektachrome” 64 na œwiat³o dzienne o czu³oœci ASA 64/19DIN.Zdjêcie zosta³o wykonane jesieni¹, w po³udnie, w pochmurny dzieñ.Ekspozycjaautomatyczna z poleceniem 2-krotnego przeœwietlenia: przy przys³onie obiektywuf5,6 czas otwarcia migawki 1/30 sek, plus rozjaœniaj¹cy cienie b³ysk lampyelektronowej nastawionej tak, jakby fotografowano przy przys³onie obiektywuf2,8 oraz obiektywem szerokok¹tnym o ogniskowej 28 mm (lampa ma regulowany k¹tb³ysku œwiat³a typu “zoom” i nasadkê rozpraszaj¹c¹).U¿ycie filtru ocieplaj¹cego by³o koniecznoœci¹, poniewa¿ przy pochmurnejpogodzie zdjêcie by³oby silnie przeniebieszczone, w wyniku czego liœciestraci³yby swoj¹ ciep³¹ barwê i zzielenia³yby.tak¿e cieñ pod kamieniem by³bynadmiernie niebieskozielony.U¿ycie lampy elektronowej by³o potrzebne dla rozjaœnienia zbyt g³êbokiegocienia pod kamieniem, tak¿e zmiany jego barwy na cieplejsz¹ (temperatura barwyœwiat³a lampy elektronowej jest ni¿sza od temperatury barwy cienia), tak¿e dlapodwy¿szenia najwy¿szych œwiate³ obrazu.Udzia³ b³ysku lampy elektronowej by³ wtym przypadku bardzo ma³y, wynosi³ ok.1/16 tego, co da³a migawka, ale jakwidaæ wszystkie te dzia³ania da³y w sumie rezultat wystarczaj¹cy.Dwukrotne przeœwietlenie przy fotografowaniu w pochmurn¹ pogodê poprawiaplastykê zdjêcia i czêsto u¿ywam tej mo¿liwoœci.44.S£OÑCE NAD BAZYLIK¥ SW
[ Pobierz całość w formacie PDF ]