[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Poprawej stronie okna w jego dolnej czêœci mo¿na wybraæ wersjê Flasha, dla którejzostanie wyeksportowany plik.SWF.Swift 3D 1.0 pozwala eksportowaæ jedyniepliki w formacie Flasha 3 i 4.W tym przypadku najkorzystniej bêdzie wybraæwersjê 4 (File Level: Flash 4).Eksperymentuj¹c z ró¿nymi kombinacjamiopisanych powy¿ej ustawieñ, mo¿esz uzyskaæ rezultaty, które bêd¹ Ci lepiejodpowiada³y.Etap koñcowyTen podrozdzia³ jest doœæ krótki, poniewa¿ pozosta³o do omówienia jedynieimportowanie plików do Flasha 5.Zazwyczaj przed importem animacji tworzê nowysymbol i ³adujê plik (lub pliki) bezpoœrednio do niego.Praktyka ta oszczêdzaczas, pozwala zachowaæ porz¹dek ³adowanych plików i u³atwia póŸniejsze na nichoperacje.Uruchom zatem Flasha 5.Naciœnij Ctrl+M (lub Command+M na Mac-u), abywyœwietliæ okno dialogowe Movie Properties.Ustaw prêdkoœæ odtwarzania animacji(Frame Rate) na tak¹ sam¹, jak¹ wybra³eœ w MAX-ie i Swifcie 3D.Zmieñ rozmiarydokumentu (Width i Height) na odpowiednie dla importowanej animacji.Upewnijsiê, ¿e kolor t³a jest taki sam jak w pliku.SWF i sekwencji obrazów (o ile nieuwzglêdni³eœ w nich przezroczystoœci).Kliknij OK, zamykaj¹c okno MovieProperties i naciœnij Ctrl+F8 (Command+F8), aby utworzyæ nowy symbol.Nadaj munazwê i w³¹cz opcjê Movie Clip w oknie Symbol Properties.Po klikniêciu przycisku OK przejdziesz do trybu edycji symbolu, który w³aœniezacz¹³eœ tworzyæ.Naciœnij Ctrl+R (Command+R) w celu zaimportowania plików zdysku.Odszukaj sekwencjê obrazków zapisan¹ przez MAX-a (MAX powinien dodaækolejne numery do nazw plików, zaczynaj¹c od numeru 0000).Gdy klikniesz OK,program wyœwietli okno dialogowe, w którym zapyta, czy chcesz automatycznieza³adowaæ wszystkie klatki sekwencji.* Gdy klikniesz Yes, Flash za³adujewszystkie obrazki i umieœci je w kolejnych ujêciach kluczowych na listwieczasowej klipu filmowego.*Jeœli w MAX-ie zmieni³eœ parametr Every Nth Frame na wartoœæ inn¹ ni¿ 1, Flashnie rozpozna pliku jako pierwszego ujêcia sekwencji.W tym przypadku musiszalbo rêcznie za³adowaæ ka¿dy obrazek z osobna, albo ponumerowaæ pliki kolejnyminumerami zmieniaj¹cymi siê co 1 — uwaga t³umacza.Je¿eli zmniejszy³eœ liczbê klatek eksportowanych z MAX-a, animacja bêdzieodtwarzana szybciej ni¿ w oryginale.Aby wyeliminowaæ to zjawisko, wstawdodatkowe ujêcia po ka¿dym ujêciu kluczowym na listwie czasowej, rozci¹gaj¹canimacjê do odpowiedniej d³ugoœci.Mo¿esz pozostawiæ sekwencjê niezmienion¹ lubutworzyæ symbole typu Graphic dla pierwszego i ostatniego ujêcia sekwencji, oile planujesz przygotowaæ animacjê rozpoczynaj¹c¹ i koñcz¹c¹ klip.Nie jest tojednak konieczne.Gdy wyeksportujesz animacjê, plik w formacie.SWF nie powinien byæ wiêkszy ni¿60-75 kB.Jeœli jednak jego rozmiar znacznie wykracza ponad te liczby,przeœledŸ po kolei wszystkie etapy æwiczenia i sprawdŸ, czy nie pope³ni³eœb³êdu, który wp³yn¹³ na taki, a nie inny rezultat.Nie zapominaj, ¿e mo¿eszdodatkowo zastosowaæ we Flashu silniejsz¹ kompresjê JPEG w celu zmniejszeniapliku wynikowego.Skupmy siê teraz na pliku.SWF wyeksportowanym z programu Swift 3D.SprawdŸrozmiar tego pliku.Jeœli u¿ywa³eœ opcji Outline i Flat Fill, rozmiar ten niepowinien przekraczaæ 60 kB.Je¿eli wynosi oko³o 250 kB, oznacza to, ¿eprawdopodobnie w³¹czy³eœ opcjê Mesh Shading zamiast Flat Fill.Tutaj tak¿emo¿esz poeksperymentowaæ z ró¿nymi ustawieniami i odpowiednio zbalansowaæwielkoœæ pliku i jakoœæ obrazu.Animacjê.SWF mo¿na umieœciæ w projekcie Flasha na dwa sposoby.Pierwszy polegana utworzeniu klipu filmowego (Movie Clip) w projekcie i u¿yciu akcji loadMoviedo za³adowania animacji.Drugim sposobem jest zaimportowanie pliku.SWFpoleceniem File/Import.Dziêki temu rozwi¹zaniu otrzymasz mo¿liwoœæmanipulowania animacj¹ na poziomie poszczególnych jej klatek, jeœli na przyk³adnie chcesz odtwarzaæ w danej chwili ca³ej animacji.Gdy ujêcia animacji zostan¹ju¿ za³adowane do Flasha, mo¿esz z nimi zrobiæ na co masz ochotê.Jakkolwiek bynie patrzeæ, s¹ to w koñcu obrazki wektorowe.Jesteœ ograniczony tylko w³asn¹wyobraŸni¹.No, mo¿e jeszcze trochê rozmiarami plików.PodsumowanieMam nadziejê, ¿e to æwiczenie okaza³o siê przydatne.Jeœli chcia³byœ wys³aæ mikomentarz na jego temat lub masz problemy z jego wykonaniem, mo¿esz napisaæ domnie na adres dcluff@mailcity.com.Wszystkie pliki potrzebne do æwiczeniazapisane s¹ na CD-ROM-ie za³¹czonym do ksi¹¿ki, w katalogu ch33\daniel_cluff.Znajdziesz tam plik.MAX z gotowym modelem maczugi, œwiat³ami, materia³ami ianimacj¹.Oprócz tego mo¿esz wykorzystaæ plik 3D Studio (.3DS), sekwencjezoptymalizowanych obrazków oraz scenê Swifta 3D (.t3D).Przygotowa³em te¿ dwapliki Flasha, jeden bazuj¹cy na pliku eksportowanym ze Swifta 3D, a drugi nasekwencji obrazków wyrenderowanych w MAX-ie, wiêc mo¿esz obejrzeæ i porównaæobie wersje, tak¿e w formacie.FLA.Jeœli nie jesteœ pewny, jak wykonaæ któryœz etapów æwiczenia, sprawdŸ najpierw odpowiadaj¹ce mu pliki z CD-ROM-u.Zawszeprzekonywa³em siê, ¿e szukanie w³asnych odpowiedzi na ró¿ne pytania dajenajlepsze rezultaty.Baw siê dobrze i flashuj ostro
[ Pobierz całość w formacie PDF ]