[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.dhtmlzone.com) — zawieraartyku³y, zasoby oraz podrêczniki dotycz¹ce DHTML;Webmonkey (http://www.hotwired.com/webmonkey/dynamic_html/) — obszerna sekcjawitryny poœwiecona DHTML;Brainjar (http://www.brainjar.com) — udostêpnia bibliotekê skryptów napisanychw jêzyku JavaScript, przeznaczonych do wykorzystania przy tworzeniustron DHTML;The Dynamic Duo: Cross Browser Dynamic HTML (http://www.dansteinman.com/dynduo/index.html) — zawiera wyczerpuj¹ce podrêczniki dotycz¹ce DHTML,jak równie¿ projekty i przyk³ady.PodsumowanieW tym rozdziale dowiedzia³eœ siê, ¿e Dynamiczny HTML tworz¹ trzy technologie:HTML, arkusze stylów oraz skrypty.Ka¿da z nich jest niezwykle istotna i pe³niunikaln¹ rolê.HTML tworzy podstawê umo¿liwiaj¹c¹ tworzenie stron WWW.Arkuszestylów pozwalaj¹ na formatowanie elementów stron i umieszczanie ich w wybranychmiejscach.Skrypty s¹ natomiast elementem zapewniaj¹cym „dynamizm” DHTML.Niestety, DHTML boryka siê z wieloma problemami.Najwiêkszym z nich s¹niespójnoœci pomiêdzy implementacjami technologii tworz¹cych DHTML, u¿ytymi wposzczególnych przegl¹darkach.Sprawiaj¹ one, i¿ tworzenie stron DHTMLdzia³aj¹cych poprawnie w ró¿nych przegl¹darkach staje siê powa¿nym wyzwaniem.W tym miejscu obszernie omówi³am DHTML oraz tworz¹ce go technologie.Niemniejjednak rozdzia³ ten, w ¿adnym wypadku, nie mo¿e pos³u¿yæ za wyczerpuj¹cypodrêcznik, szczegó³owo wyjaœniaj¹cy wszelkie aspekty DHTML.WarsztatW tym rozdziale dowiedzia³eœ siê, jak nale¿y pos³ugiwaæ siê kilkoma ró¿nymitechnologiami, okreœlanymi ogólnie jako DHTML.Technologie te umo¿liwiaj¹precyzyjne okreœlenie wygl¹du i daj¹ mo¿liwoœæ tworzenia stron reaguj¹cych napoczynania u¿ytkowników.W dalszej czêœci rozdzia³u znajdziesz pytania iodpowiedzi oraz quiz dotycz¹cy kilku najistotniejszych zagadnieñ tuomawianych.Pytania i odpowiedziP.Czy nauka DHTML jest warta zachodu?O.To naprawdê trudne pytanie.Bardzo mnie kusi, aby odpowiedzieæ „nie”, jednakmo¿e siê zdarzyæ, ¿e bêdziesz musia³ (b¹dŸ chcia³) stworzyæ rozwi¹zania, któremo¿na uzyskaæ jedynie przy wykorzystaniu DHTML.Jeœli zaliczasz siê do tejkategorii twórców stron WWW, to faktycznie, nauka DHTML jest warta zachodu.Jeœli jednak spêdzasz ca³y wolny czas na próbach stworzenia rewelacyjnej stronyWWW, której w efekcie nigdy nie publikujesz, to mo¿e warto, abyœ rozpocz¹³naukê od podstaw i dopiero póŸniej zabra³ siê za poznawanie DHTML.P.Jest tyle rzeczy, których siê trzeba nauczyæ.Od czego nale¿y zacz¹æ?O.Bezwzglêdnie od HTML.Musisz siê staæ prawdziwym ekspertem w tejdziedzinie.Nastêpnie bêdziesz mia³ dwa rozwi¹zania: nauczyæ siê wszystkiego lub wybraætylko te zagadnienia, które bêd¹ Ci potrzebne.Metoda polegaj¹ca na poznaniu wszystkiego sprowadza siê do opanowania,w pierwszej kolejnoœci, jêzyka HTML, a nastêpnie CSS oraz tworzenia skryptów.Przy czym naukê kolejnych technologii nale¿y zaczynaæ, dopiero gdy poprzedniezostan¹ opanowane w odpowiednio wysokim stopniu.Gdy poznasz ju¿ wszystkie trzytechnologie tworz¹ce DHTML, powinieneœ zrozumieæ ich wzajemne zale¿noœci ispróbowaæ swych si³ w tworzeniu dokumentów DHTML.Druga opcja, polegaj¹ca na nauce wybranych zagadnieñ, umo¿liwia szybszerozpoczêcie tworzenia stron WWW przy wykorzystaniu DHTML.Sprowadza siê ona dookreœlenia i poznania techniki, której chcesz u¿yæ, na przyk³ad, wyœwietlaniai ukrywania wybranego elementu strony.Stosuj¹c to podejœcie, bêdziesz poznawa³elementy wszystkich trzech technologii tworz¹cych DHTML, jednak wyniki bêd¹zauwa¿alne niemal od razu.P.Jakie s¹ kierunki rozwoju DHTML?O.W3C pracuje obecnie nad stworzeniem bardziej standaryzowanego modeluobiektów dokumentu, okreœlanego jako DOM Level 2 (DOM poziomu 2).Aktualniewiêkszoœæ tych rozwi¹zañ zosta³a ju¿ zaimplementowana w przegl¹darce InternetExplorer 5, prawdopodobnie pojawi¹ siê one tak¿e w kolejnej (pi¹tej) wersjiNetscape Navigatora.Zapowiadana kolejna oficjalna wersja DOM bêdzie siêznacznie ró¿niæ od aktualnie stosowanych rozwi¹zañ.P.A co ze znacznikami LAYER stosowanymi w Netscape Navigatorze oraz innymirozwi¹zaniami DHTML u¿ywanymi wy³¹cznie w przegl¹darkach konkretnego typu?O.Wed³ug mnie, jeœli w ogóle chcesz siê zajmowaæ DHTML, to powinieneœskoncentrowaæ siê na tworzeniu stron dzia³aj¹cych w ró¿nych przegl¹darkach.Jedynie w ten sposób, tworz¹c (stosunkowo) uniwersalne strony WWW, bêdzieszmóg³ dotrzeæ do najwiêkszej grupy odbiorców (choæ jednoczeœnie, rezygnuj¹c zzaawansowanych mo¿liwoœci poszczególnych przegl¹darek, mo¿esz straciæ drobn¹czêœæ potencjalnych u¿ytkowników).Muszê przyznaæ, i¿ wykorzystanie unikalnychmo¿liwoœci poszczególnych przegl¹darek mo¿e byæ bardzo kusz¹ce, a uzyskiwanedziêki nim efekty s¹ bardzo atrakcyjne.Niemniej jednak, nic chyba nie jestbardziej frustruj¹ce od spêdzenia wielu tygodni na tworzeniu rewelacyjnejstrony DHTML i odkryciu, ¿e przewa¿aj¹ca czêœæ u¿ytkowników nie mo¿e jejogl¹dn¹æ.QuizJakie trzy technologie tworz¹ DHTML?Co to jest model obiektów dokumentu (DOM)?Czy do tworzenia stron DHMTL mo¿na u¿ywaæ jêzyka VBScript lub innego jêzykaskryptowego?Jaki jest najistotniejszy element stron DHTML, które dzia³aj¹ na ró¿nychprzegl¹darkach?OdpowiedziHTML, arkusze stylów oraz technologie skryptowe.„Jêzyk” u¿ywany przy odwo³ywaniu siê do obiektów stron WWW, którymi mo¿namanipulowaæ z poziomu skryptów.Pamiêtaj, ¿e zarówno w przegl¹darce InternetExplorer, jak i Netscape Navigator w odmienny sposób implementuj¹ modelobiektów dokumentu (DOM).Z tego wzglêdu odwo³ania do tego samego elementustrony w obu przegl¹darkach bêd¹ wygl¹da³y w inny sposób.Tak.Pamiêtaj jednak, i¿ obs³uga jêzyka VBScript w przegl¹darce NetscapeNavigator wymaga u¿ycia specjalnego plugina.Wykorzystanie innych jêzykówskryptowych mo¿e byæ jeszcze trudniejsze.Zatem najlepszym rozwi¹zaniemjest u¿ycie jêzyka JavaScript.Bez w¹tpienia, elementem tym jest funkcja s³u¿¹ca do okreœlania rodzaju iwersji przegl¹darki.Funkcja ta musi byæ w stanie precyzyjnie i bezb³êdnierozpoznaæ wszystkie dostêpne rodzaje przegl¹darek.Tylko w ten sposób bêdzieszmóg³ modyfikowaæ kod i zapewniæ poprawne dzia³anie strony w wybranychprzegl¹darkach.ÆwiczeniaZmodyfikuj grê w kó³ko i krzy¿yk w taki sposób, aby mo¿na by³o graæz komputerem.Skopiuj z WWW biblioteki funkcji DHTML, które mo¿na wykorzystywaæ w ró¿nychprzegl¹darkach; nastêpnie zmodyfikuj grê w kó³ko i krzy¿yk, dodaj¹c nowe efektylub zastêpuj¹c pocz¹tkowe rozwi¹zania nowymi funkcjami
[ Pobierz całość w formacie PDF ]