[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Psychologiczne problemy inwalidztwa.2Jaki jest cel ludzi, którzy ulegli nieszczêœliwym wypadkom:S¹ takie trzy cele:1.Usprawnienie fizyczne (tutaj psycholog nie ma wiele do zrobienia, du¿¹ rolêodgrywaj¹ turehabilitanci).Cz³owiek zaczyna doceniaæ zdrowie (zaczyna doceniaæ, ¿e ma rêce, nogi, wzrok is³uch), wtedy kiedy odczuwa niemoc.2.Usprawnienie psychiczne (szczególna rolê odgrywaj¹ tu psychologowie).Kiedy cz³owiek traci sens ¿ycia odczuwa ogóln¹ niemoc, w4edy potrzebna mu jestpomoc drugiej osoby,która potrafi³aby zniwelowaæ to uczucie bezsensownoœci.Taka osoba musi ukazaæcz³owiekowi, ¿e nawetw takim stanie w jakim jest, mo¿e cieszyæ siê ¿yciem.Jest to najtrudniejszezadanie dla psychologa.Je¿eli uda nam siê pomóc takiemu cz³owiekowi to mo¿emy mówiæ, ¿e osi¹gnêliœmysukces.Psychologpowinien dzia³aæ na podœwiadomoœæ tego cz³owieka.Psycholog powinien wykazaæsiê wielk¹ sztuk¹zrozumienia drugiego cz³owieka poprzez tzw.empatiê.Empatia - wczuwanie siê w sytuacjê drugiego cz³owieka.Rola psychologa jest tuogromna bo psychologzna dobrze strukturê i funkcjonowanie cz³owieka, dostrzega jak jedna sytuacjawywo³uje dnig¹ sytuacjê.Zainteresowania i potrzeby cz³owieka po wypadku nie zosta³y zniwelowane, niezniknê³y.Przypuœæmy,¿e ktoœ chcia³by byæ sportowcem a nie mo¿e uprawiaæ sportu ze wzglêdu na swójstan zdrowia ale wcaleto nie przeszkadza ¿eby on siê tym interesowa³.Niekoniecznie musi byæsportowcem i braæ czynny udzia³w meczach pi³ki no¿nej - mo¿e byæ np.sêdzi¹ na tych meczach.Trzeba ukazaæ cz³owiekowi, ¿e jego potrzeby nie zosta³y zniwelowane, ¿e onenadal istniej¹.Je¿eli cz³owiek niepe³nosprawny pozostaje w domu to jest on ogromnymobci¹¿eniem dla rodziny, bowymaga opieki.Wymaga poœwiêcenia, nie ma nic gorszego jak to, ¿e cz³owiekczuje siê niepotrzebny,jeszcze gorzej, kiedy czuje siê ciê¿arem.Cz³owiek z tak¹ œwiadomoœci¹ popada wdepresjê, tracipoczucie sensu ¿ycia, traci poczucie w³asnej wartoœci.Dlatego trzeba aby takicz³owiek zaj¹³ siê czymœco go interesuje, poœwiêci³a siê czemuœ.W ten sposób postawa tego cz³owieka,jego ¿ycie ulegnieprzeobra¿eniu.3.Spotyka siê, utrzymuje kontakt z ludŸmi takimi jak on- niepe³nosprawnymigdzie znajdujezrozumienie, przyjació³, swoje miejsce na ziemi.Cz³ow.niepe³nosprawny spotykaj¹c siê z takim jak on odnajduje siebie.Zadaniempsychologa jeœli chodzi o rehabilitacjê psychiczn¹ jest ukazanie jego godnoœcii poczucia wartoœci.I taki cz³ow.zosta³ przywrócony spo³eczeñstwu, zosta³usprawniony spo³ecznie.Taki cz³ow, musi mieæ œwiadomoœæ, ¿e ¿yje dlaspo³eczeñstwa i korzysta ze spo³eczeñstwa.Psycholog powinien s³uchaæ i obserwowaæ, okazaæ zainteresowanie, powinien daæsiê wypowiedzieæ bo jak siê cz³ow.wypowiada to od razu cz³ow.jest lepiej.Problem mo¿e byæ wtedy kiedy cz³ow.nie chce mówiæ, jest taki zamkniêty, ¿e niemo¿na do niego dotrzeæ.Psycholog musi okazaæ zainteresowanie, nawi¹zaæ kontakti wys³uchaæ cz³ow.Cz³ow.nigdy nie wolno odebraæ nadziei.Cz³ow.nie mo¿epoddaæ siê psychicznie.3 Usprawnienie spo³eczne.4.Przystosowanie otoczenia do osoby niepe³nosprawnej.5.Kszta³towanie postaw otoczenia najbli¿szego - rodzina; terapia rodzin.Otoczenie, które nie mia³onigdy do czynienia z osoba niepe³nosprawn¹ musi siê przygotowaæ wtedy mamyszansê, ¿e procesrehabilitacji, spo³., fizyczny, psych.bêdzie przebiega³ ³agodnie.Przedmiotemrehabilitacji s¹ wszystkie zamiany sprawnoœci fizycznej, zmiany w psychice,zmiany w ¿yciu spo³.i zmiany w korzystaniu z otoczenia dalszego i bli¿szego.Wrehabilitacji bierzemy pod uwagê nastêpuj¹ce czynniki:1) rodzaj inwalidztwa i jego stopieñ2) wiek osoby niepe³nosprawnej (inaczej rehabilitujemy m³odego cz³ow., inaczejstarszego)3 status spo³eczny4) cechy osobowoœci (jeden reaguje tak, drugi inaczej)5) zdolnoœæ organizmu do kompensacji6) potrzeby pacjenta (psych., fiz.)Najwa¿niejsz¹ potrzeb¹cz³ow.oprócz potrzeb fizjologicznych jest potrzebabezpieczeñstwa.Najw.Jestprawo mi³oœci bo ono daje poczucia bezpieczeñstwa.Dziecko kochane czuje siêbezpieczne, dziecko niekochane bêdzie czu³o siê zagro¿one.Prawdziwa mi³oœæ daje poczucie bezpieczeñstwa.M=BBez poczucia, bezpieczeñstwa cz³owiek nie mo¿e normalnie funkcjonowaæ Je¿elinie czuje siê bezpiecznie to czuje siê zagro¿ony.Im wiêksze zagro¿enie tymgorsze funkcjonowanie.Je¿eli nie czujê siê bezpiecznie tzn.nie czujê siêkochany.Nasze potrzeby nigdy nie bêd¹ zaspokojone w takim stopniu jakimcz³owiek by chcia³.Im potrzeby s¹ lepiej zaspokojone tym cz³owiek lepiejfunkcjonuje.7.zwd¹zek psychiki z inwalidztwem - takie samo inwalidztwo u ró¿nych ludzibêdzie inaczej przebiegaæ.8.reakcje na inwalidztwo na skutek urazu nag³ego b¹dŸ postêpuj¹cego (np.cz³ow., który powoli traci swoj¹ sprawnoœæ, powoli przygotowuje siê do tego)9.i czy to jest inwalidztwo od urodzenia, czy pojawia siê stopniowo Teczynniki wy¿ej wymienione s¹ b.wa¿ne w terapii rehabilitacji osóbniepe³nosprawnych.Inaczej rozpatrujemy inwalidztwo od urodzenia, inwalidztwopostêpuj¹ce przez jakiœ czas a inaczej inwalidztwo na skutek urazu.Wszystkiete przypadki trzeba rozpatrywaæ osobno
[ Pobierz całość w formacie PDF ]