[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W 1962 r.Maslow napisal do Suticha o nowym, ekscytujacym kontakcie, jakinawiazal.Otoz Michael Murphy i jego przyjaciel Richard Price zalozyli w BigSur, na poludnie od Monterey w Kalifornii, osrodek, ktory nazwali InstytutemEsalen.Planuja stworzenie tam osrodka konferencyjnego, poswieconego m.in.tymsprawom, ktorymi sie interesujesz - pisal i dodal: - przy okazji zasugerowalemim, zebys zostal nauczycielem [*10].Pozniej Murphy skontaktowal sie z Sutichem, zapraszajac go, gdy juz wszystkobedzie gotowe.Na nastepna jesien i pozniejszy okres planujemy seminaria ikonferecje i dlatego gromadzimy idee - informowal.- Napisalem juz do kilkuludzi, proszac ich o sugestie dotyczace idei i ludzi, ktorzy byliby dobrymiinstruktorami.Jedna z dziedzin, jakie mamy zamiar rozwinac, jestinterdyscyplinarne podejscie do ludzkiej natury - gromadzenie razem ludzi,ktorzy zwykle sie nie gromadza.[*11]--------------------------------------------------------------------------------[*1] A.Maslow, Motivation and Personality, Harper &Row, 1970, s.150.[*2] A.Maslow, The Farther Reaches of Huma Nature, Viking, 1971, s.47.[*3] Cyt.w: A.J.Sutich, The Emergency of the Transpersonal Orientation:Personal Account, "Journal of Transpersonal Psychology, 1976, t.8, s.6.[*4] A.J.Sutich, The Founding of Humanistic and Transpersonal Psychology: APersonal Account, rozprawa przedstawiona w Instytucie PsychologiiHumanistycznej, kwiecien 1976, s.22.[*5] Tamze, s.21.[*6] Tamze, s.29.[*7] Tamze, s.35.[*8] Tamze, s.45.[*9] Tamze, s.59-60.[*10] Tamze, s.114.[*11] Tamze, s.115.Rozdzia³ 3.1: Pocz¹tki Ruchu Transpersonalnego.W jednym ze swoich informatorow, krazacych po Instytucie Esalen w maju 1965 r.,Michael Murphy postawil pytanie, ktore stalo sie centralna kwestia dla calegotranspersonalnego stanowiska: "Czym jest fundamentalny proces rozwoju, ktoryprzenosi ludzki organizm poza jego obecna sytuacje, w jeszcze nie zrealizowanypotencjal jego szczegolnej przyszlosci?12" Pozniejsze programy w Esalenrokowaly nadzieje podjecia tej donioslej kwestii.W styczniu 1966 r.odbylo sieseminarium teologii humanistycznej, w ktorym uczestniczylo wielu teologowjezuickich oraz czolowi humanisci, jak James Fadiman, Willis Harman, Miles Vichi - oczywiscie - Anthony Sutich.Jeden z wykladowcow zapytal obecnych jezuitow,czy mieli kiedykolwiek jakies duchowe doswiadczenie i cz Kosciol zacheca doosiagniecia takiego doswiadczenia.Na obydwa pytania odpowiedzieli: “Nie”.Sutich przyznal pozniej, ze byl bardzo zaskoczony tymi odpowiedziami[*13].Niedlugo po tym seminarium Sutich uczestniczyl w dwoch nastepnych spotkaniach wBig Sur, ktore uwypuklily ograniczenia psychologii humanistycznej.Zaczalodnosic wrazenie, ze pierwotna idea samorealizacji nie jest juz wystarczajacowszechstronna.Swoje poglady wyrazil w liscie do Maslowa w sierpniu 1966 r.,zauwazajac, ze terapeucie humanistycznemu trudno jest uniknac problemu“ostatecznych celow” i mistycznych doswiadczen.Dlatego tez terapeuta tenpowinien byc rowniez w stanie pomoc swojemu klientowi w rozwinieciuumiejetnosci i technik odpowiedznich do obudzenia tych zdolnosci."Esalen iinne miejsca oraz przedsiewziecia - dodal z nadzieja - moga stac sieprzynajmniej amerykanskim odpowiednikiem klasztorow zen.Program dlarezydentow, ktory wlasnie sie rozpoczal w Esalen, moze byc bardziej konkretnymprzykladem tego, co ostatecznie moze rozwinac sie w calym kraju" [*14].Sutich coraz bardziej sklanial sie do polaczenia mistycyzmu i psychologiihumanistycznej.Zaproponowal nawet nowy termin - “humanistycyzm”, ale Maslowzauwazyl, ze znany brytyjski biolog Julian Huxley stosuje juz analogicznewyrazenie - “transhumanistyczny”, majac to samo na mysli.W styczniu 1967 r.Sutich zasugerowal Maslowowi wydanie kolejnego czasopisma: "Journal ofTranshumanism" lub “transhumanistic Psychology”.Napisal rowniez do Huxleya,proszac go o szczegolowa definicje tego nowego terminu.Tymczasem 14 pazdziernika 1967 r.w przemowieniu wygloszonym w koscieleunitarianskim w San Francisco, zatytulowanym "Glebsze bogactwa ludzkiej natury"Maslow po raz pierwszy wspomnial o tym, co nazwal nowa "czwarta sila" - szkolepsychologii poswieconej przeksztalceniu ludzkiego zycia.Rozmilowany wokreslaniu szczegolnych celow, Sutich zaproponowal Maslowowi pelniejszadefinicje nowej szkoly:Psychologia transhumanistyczna (lub "czwarta sila") jest nazwa nadana silepowstajacej na polu psychologii przez grupe psychologow i fachowcow z innychdziedzin, ktorzy zainteresowani sa tymi najwyzszymi ludzkimi zdolnosciami imozliwosciami oraz ich realizacja, jakie nie znalazly stalego miejsca ani w“pierwszej sile” (teoria klasyczna), ani w “drugiej sile” (teoriapozytywistyczna lub behawiorystyczna), ani w “trzeciej sile” (psychologiahumanistyczna, zajmujaca sie takimi koncepcjami, jak: kreatywnosc, milosc,rozwoj, zaspokojenie podstawowych potrzeb, zdrowie psychiczne, samorealizacjaitd.).Powstajaca “czwarta sila” szczegolnie zainteresowana jest studiowaniem,zrozumieniem i odpowiedzialna realizacja takich stanow, jak: bycie, stawaniesie, samorealizacja, wyrazanie i spelnianie metapotrzeb (indywidualnych i“powszechnych"), wartosci ostateczne, przekraczanie "ja”, swiadomoscjednoczaca, doswiadczenie szczytowe, ekstaza, doswiadczenie mistyczne, groza,zdumienie, ostateczne znaczenie, przeksztalcenie jazni, duch, przeksztalceniepowszechne, jednosc, swiadomosc kosmiczna, najwyzsza wrazliwosc sensoryczna,kosmiczna gra, indywidualne i powszechne wspoldzialanie, optymalne i maksymalneinterpersonalne spotkanie, realizacja i wyrazanie transpersonalnego potencjaluoraz pokrewne koncepcje, doswiadczenia i aktywnosci.[*15]I, jako zartobliwe uzupelnienie tej obszernej definicji (ktora bez watpieniauznac trzeba za jeden z najwczesniejszych opisow tego, co pozniej mialo stacsie New Age), dodal: "Co powiesz na mila przejazdzke >astrorowerem< lub - bycmoze jeszcze lepiej - >rowerem wewnetrznej przestrzeni< ?"W tym czasie Sutich i Maslow nadal korespondowali.W listopadzie 1967 r.Maslowpisal - sugerujac, ze najjlepszym okresleniem moze byc “transpersonalny” : "Imwiecej o tym mysle, tym bardziej to slowo mowi mi to, co my wszyscy probujemypowiedziec, tzn.wyjscie poza indywidualnosc, poza rozwoj indywidualnej osoby wcos, co obejmuje wiecej niz indywidualna osoba lub co jest od niej wieksze"[*16].Po raz pierwszy termin “transpersonalny” uzyl czechoslowacki psychiatra drStanislaw Grof - ktory pozniej zostal stalym rezydentem Instytutu Esalen -podczas wykladu w Berkeley jakies dwa miesiace wczesniej.Okreslenie to uzywanejest do dzisiaj.Zgodzono sie powszechnie, ze jest to najlepszy termin nanazwanie psychologii zajmujacej sie glownie “rozwojem ludzkosci”.Przeczuwano,ze zaczyna rozwijac sie cos naprawde ekscytujacego - nowa nauka, majacastudiowac rzeczywiste glebie ludzkiej natury i rokujaca nadzieje na cudownasynteze wiedzy dotyczacej interpersonalnych zwiazkow, samorealizacji itranscendentalnego potencjalu.Jak sie okazalo, nastepna dekada rzeczywiscie przyniosla pelen rozkwi RuchuLudzkiego Potencjalu, zbiegajacego sie szczegolnie z wzrastajacym wplywemInstytutu Esalen i szybkim rozwojem osrodkow osobistego rozwoju w calychStanach Zjednoczonych.Nie bylo co do tego zadnych watpliwosci - nadchodzilanowa era.--------------------------------------------------------------------------------[*12] A.J [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • orla.opx.pl