[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Czêœæ osób (5 terapeutów) mia³aju¿ co najmniej roczne doœwiadczenia w prowadzeniu sesji ruchowychmetod¹ W.Sherborne w domu ma³ych dzieci.Zajêciami kierowa³astudentka V roku psychologii, Ewa G³Ã³wczewska, maj¹ca kulkuletniedoœwiadczenie w prowadzeniu tego typu zajêæ.Obserwacje psychologiczne prowadzono podczas ka¿dej sesji te-rapeutycznej.Dokonywali ich wszyscy terapeuci w stosunku do dzieci,którymi siê na danej sesji zajmowali.Swoje spostrze¿enia notowalipo zakoñczeniu ka¿dej sesji w specjalnych dzienniczkach obserwacji.Badanie Skalami Obserwacji Zachowania przeprowadzono na po-cz¹tku szeœciomiesiêcznego okresu terapeutycznego, nastêpnie potrzech kolejnych sesjach i po zakoñczeniu.Œredni wiek dzieci w czasiepierwszego badania w listopadzie 1989 r.wynosi³ 24 miesi¹ce,a w czasie drugiego (w maju 1990) — 30 miesiêcy.Skala O.Brunet——I.Lezine zosta³a zastosowana równie¿ na pocz¹tku i na koñcuszeœciomiesiêcznego eksperymentu.Grupa kontrolna liczy³a 9 dzieci: 5 dziewczynek i 4 ch³opców.Sta-nowili j¹ wychowankowie Pañstwowego Domu Ma³ych dzieci w Gdy-* Eksperymentaln¹ wersjê Skal Obserwacji Zachowania opracowa³y: M.Bog-danowicz, M.Lisiecka i E.Lubianiec (wersja zmodyfikowana — patrz aneksy,s.147).123ni.Przy ustalaniu grupy kontrolnej dobierano dzieci parami — od-powiednio do grupy eksperymentalnej — ze wzglêdu na: wiek, p³eæ,czas pobytu w domu dziecka i poziom rozwoju psychoruchowego, coby³o trudne z uwagi na dysharmonie rozwojowe.Poziom opieki i wy-chowania w obu placówkach by³ podobny.W grupie tej nie prowa-dzono zajêæ terapeutycznych metod¹ W.Sherborne.Dzieci zosta³yprzebadane po raz pierwszy w lutym i w marcu 1988 r.skal¹ O.Bru-net—I.Lezine oraz Skalami Obserwacji Zachowania, a nastêpnie poup³ywie 4 miesiêcy, w czerwcu i w lipcu 1988 r.Poniewa¿ w grupie tejnie odbywa³y siê sesje ruchowe, badanie Skalami Obserwacji Za-chowania przeprowadzono w sytuacji zabawowej zbli¿onej do tych,które maj¹ miejsce podczas zajêæ terapeutycznych opartych na meto-dzie W.Sherborne.W grupie kontrolnej nie dokonywano systematycz-nej obserwacji psychologicznej.Œredni wiek dzieci podczas pierwszegobadania wynosi³ 27 miesiêcy, w czasie drugiego — 31 miesiêcy*.Wyniki badañNa wstêpie dokonano porównania wyniku globalnego w SkalachObserwacji Zachowania uzyskanego przez dzieci z grupy ekspery-mentalnej przed i po zajêciach metod¹ W.Sherborne.Porównywanotak¿e wyniki œrednie (x) w obrêbie ka¿dej z 19 skal**.Istotnoœæ ró¿-nic oceniano Testem Znaków.Takiego samego porównania dokonanow odniesieniu do grupy kontrolnej.Wyniki prezentuje tabela 3.Globalny wynik badania Skalami Obserwacji Zachowania zmieni³siê w grupie eksperymentalnej w stopniu istotnym statystycznie(p < 0,01), co mo¿na wi¹zaæ z wp³ywem przeprowadzonego ekspery-mentu.Zmian takich nie stwierdzono w grupie kontrolnej.* W referowanych badaniach wykorzystano równie¿ wyniki badañ przeprowadzo-nych przez Alicjê Górowsk¹ w ramach pracy magisterskiej.*¦ W badaniach wykorzystano wstêpn¹ wersjê metody Skal Obserwacji Zacho-wania zawieraj¹c¹ 19 skal.Brak w niej by³o skali dotycz¹cej zdolnoœci dokoncent-rowania uwagi.Zosta³a ona w³¹czona, jako skala 20, do ostatecznej wersjizamieszczonejw aneksach.Poza tym do grupy skal zwi¹zanych z rozwojem ruchowym w wersjiostatecznej w³¹czono równie¿ skalê 19.124Tabela 3.Istotnoœæ ró¿nic miêdzy wynikami poszczególnych skal uzyskanymipodczasbadania wstêpnego i koñcowego Skalami Obserwacji Zachowania w porównywanychgrupach — wyniki badañ E
[ Pobierz całość w formacie PDF ]