[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.254 Osoby Boskie rzeczywiœcie ró¿ni¹ siê miêdzy sob¹."Bóg jest jedyny, ale niejakby samotny" (quasi solitarius)68."Ojciec", "Syn", "Duch Œwiêty" nie s¹tylko imionami oznaczaj¹cymi sposoby istnienia Boskiego Bytu, poniewa¿ te Osobyrzeczywiœcie ró¿ni¹ siê miêdzy sob¹: "Ojciec nie jest tym samym, kim jest Syn,Syn tym samym, kim Ojciec, ani Duch Œwiêty tym samym, kim Ojciec czy Syn"69.Ró¿ni¹ siê miêdzy sob¹ relacjami pochodzenia: "Ojciec jest Tym, który rodzi;Syn Tym, który jest rodzony; Duch Œwiêty Tym, który pochodzi"70.Jednoœæ Boskajest trynitarna.255 Osoby Boskie pozostaj¹ we wzajemnych relacjach.Rzeczywiste rozró¿nienieOsób Boskich - poniewa¿ nie dzieli jednoœci Bo¿ej - polega jedynie narelacjach, w jakich pozostaje jedna z nich w stosunku do innych: "W relacyjnychimionach Osób Boskich Ojciec jest odniesiony do Syna, Syn do Ojca, Duch Œwiêtydo Ojca i Syna; gdy mówimy o tych trzech Osobach, rozwa¿aj¹c relacje, wierzymyjednak w jedn¹ naturê, czyli substancjê"71.Rzeczywiœcie, "wszystko jest (wNich) jednym, gdzie nie zachodzi przeciwstawnoœæ relacji"72.Z powodu tejjednoœci Ojciec jest ca³y w Synu, ca³y w Duchu Œwiêtym; Syn jest ca³y w Ojcu,ca³y w Duchu Œwiêtym; Duch Œwiêty jest ca³y w Ojcu, ca³y w Synu"73.256 Œwiêty Grzegorz z Nazjanzu, nazywany równie¿ "Teologiem", przekazujekatechumenom w Konstantynopolu nastêpuj¹ce streszczenie wiary trynitarnej:Przede wszystkim strze¿cie tego cennego depozytu, dla którego ¿yjê i walczê, zktórym pragnê umrzeæ, który pozwala mi znosiæ wszelkie cierpienia i gardziæwszystkimi przyjemnoœciami.Mam na myœli wyznanie wiary w Ojca i Syna, i DuchaŒwiêtego.Dzisiaj powierzam je wam.Przez to wyznanie za chwilê zanurzê was wwodzie i was z niej podniosê.Dajê je wam po to, by towarzyszy³o i patronowa³owam przez ca³e ¿ycie.Dajê wam jedno Bóstwo i Potêgê, Jednego istniej¹cego wTrzech i zawieraj¹cego Trzech na ró¿ny sposób.Bóstwo bez ró¿nicy substancjiczy natury, stopnia wy¿szego, który podnosi, ani stopnia ni¿szego, któryponi¿a.Nieskoñczona wspó³naturalnoœæ Trzech nieskoñczonych.Ca³y Bóg wka¿dym z osobna.Bóg Trójjedyny ujmowany jako ca³oœæ.Nie zacz¹³em jeszczemyœleæ o Jednoœci, a ju¿ Trójca ogarnia mnie swoim blaskiem.Nie zacz¹³emjeszcze myœleæ o Trójcy, a ju¿ obejmuje mnie Jednoœæ.74IV.Dzie³a Bo¿e i pos³ania trynitarne257 O lux, beata Trinitas et principalis Unitas! - "O Œwiat³oœci, TrójcoŒwiêta, pierwotna Jednoœci!"75 Bóg jest wiecznym szczêœciem, nieœmiertelnym¿yciem, œwiat³em nie znaj¹cym zachodu.Bóg jest Mi³oœci¹: Ojciec, Syn i DuchŒwiêty.Bóg chce w sposób wolny udzielaæ chwa³y swego szczêœliwego ¿ycia.Takijest Jego "zamys³ ¿yczliwoœci"76, który powzi¹³ przed stworzeniem œwiata wswoim umi³owanym Synu, przeznaczaj¹c "nas dla siebie jako przybranych synówprzez Jezusa Chrystusa" (Ef 1, 4-5), abyœmy stali siê "na wzór obrazu JegoSyna" (Rz 8, 29), dziêki duchowi "przybrania za synów" (Rz 8, 15).Zamys³ tenjest "³ask¹, która nam dana zosta³a.przed wiecznymi czasami" (2 Tm 1, 9),maj¹c¹ swoje Ÿród³o w mi³oœci trynitarnej.Rozwija siê on w dziele stworzenia,w ca³ej historii zbawienia po upadku cz³owieka, w pos³aniu Syna i DuchaŒwiêtego, a przed³u¿eniem tego pos³ania jest pos³anie Koœcio³a77.258 Ca³a ekonomia Bo¿a jest wspólnym dzie³em trzech Osób Bo¿ych.Podobniebowiem, jak Trójca ma jedn¹ i tê sam¹ naturê, tak ma równie¿ jedno i to samodzia³anie78."Ojciec, Syn i Duch Œwiêty nie s¹ trzema zasadami stworzeñ, alejedn¹ zasad¹"79.Ka¿da jednak Osoba Bo¿a wype³nia wspólne dzie³o wed³ug swojejosobowej w³aœciwoœci.W ten sposób Koœció³, powo³uj¹c siê na Nowy Testament80,wyznaje: "Jeden jest Bóg i Ojciec, od którego wszystko pochodzi; jeden PanJezus Chrystus, dla którego jest wszystko; jeden Duch Œwiêty, w którym jestwszystko"81 [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • orla.opx.pl