[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Oczywiœcie, ja sam zaliczam siê do niewierz¹cych.Wydaje siê, ¿e odczucia moralne, stosunek do innych ludzi i samocz³owieczeñstwo wygl¹daj¹ tak samo zarówno w przypadku wierz¹cych, jak iniewierz¹cych.S¹dzê, ¿e istnieje pewna niezale¿noœæ pogl¹dów moralnych ietycznych od teorii budowy Wszechœwiata.Nauka rzeczywiœcie oddzia³uje na wiele idei zwi¹zanych z religi¹, ale nies¹dzê, by w jalamlcolwiek znacz¹cym stopniu wp³ywa³a na moralnoœæ i pogl¹dyetyczne.Religia ma wiele aspektów.Odpowiada na przeró¿ne pytania.Chcia³bymjednak podkreœliæ jej trzy aspekty.Po pierwsze, religia mówi, jakie s¹ rzeczy i sk¹d siê wziê³y oraz kim jestcz³owiek i kim jest Bóg, jakie s¹ przymioty Boga i tak dalej.Dla celów tychrozwa¿añ nazwê to metafizycznym aspektem religii.Religia naucza te¿, jak postêpowaæ.Nie mam tu na myœli ceremonii czy rytua³Ã³wani ¿adnych rzeczy tego rodzaju.Chodzi mi o to, jak postêpowaæ w ogóle, jakbyæ moralnym.Moglibyœmy nazwaæ to etycznym aspektem religii.Wreszcie, warto podkreœliæ, ¿e my, ludzie, jesteœmy s³abi.Potrzeba czegoœwiêcej ni¿ wra¿liwe sumienie, by postêpowaæ w³aœciwie.A nawet wtedy, gdywydaje siê wam, ¿e wiecie, co powinniœcie robiæ, nie zawsze postêpujecie tak,jak byœcie chcieli.Jeden z potê¿nych aspektów religii dotyczy jejinspiruj¹cego charakteru.Religia inspiruje do w³aœciwego postêpowania.Zreszt¹ nie tylko do tego.Religia stanowi Ÿród³o inspiracji w sztuce i wwielu innych dzia³aniach podejmowanych przez istoty ludzkie.Z religijnego punktu widzenia te trzy aspekty religii œciœle siê ze sob¹ wi¹¿¹.Przede wszystkim uwa¿a siê, ¿e owe wartoœci moralne s¹ s³owem bo¿ym.S³owobo¿e jest tym, co ³¹czy etyczny i metafizyczny aspekt religii.Ponadto stanowito równie¿ Ÿród³o inspiracji.Jeœli dzia³asz dla Boga i wype³niasz Jego wolê,to w jakiœ sposób ³¹czysz siê z ca³ym Wszechœwiatem.Twoje dzia³ania zaczynaj¹mieæ sens w szerszym wymiarze, a to jest inspiruj¹ce.Tak wiêc te trzy aspektys¹ œciœle ze sob¹ zl¹czone.Problem polega na tym, ¿e nauka czasami staje wsprzecznoœci z dwiema pierwszymi z tych kategorii, czyli z etycznym orazmetafizycznym aspektem religii.Kiedy odkryto, ¿e Ziemia wiruje wokó³ w³asnej osi i kr¹¿y wokó³ S³oñca,wybuch³a wielka wojna.Zgodnie z wierzeniami religijnymi owej epoki - tak byænie mog³o.Rozpocz¹³ siê za¿arty spór, w którego wyniku - akurat w tymprzypadku - religia wycofa³a siê ze stanowiska, ¿e Ziemia spoczywa w centrumWszechœwiata.To wycofanie siê z wczeœniejszego stanowiska nie poci¹gnê³ojednak za sob¹ zmiany w religijnych pogl¹dach na moralnoœæ.Inny zajad³y spórpowsta³, kiedy odkryto, ¿e prawdopodobnie cz³owiek pochodzi od zwierz¹t.Wiêkszoœæ religii i w tym wypadku wycofa³a siê z metafizycznego stanowiska,które okaza³o siê nieprawdziwe.Niemniej w pogl¹dach moralnych nie nast¹pi³aszczególna zmiana.Owszem, Ziemia kr¹¿y wokó³ S³oñca; dobrze, ale czy to mówinam, ¿e nale¿y lub nie nale¿y nadstawiaæ drugiego policzka? W³aœnie konfliktzwi¹zany z aspektem metafizycznym jest podwójnie trudny, jako ¿e pojawia siêsprzecznoœæ pomiêdzy faktami.Nie tylko zreszt¹ pomiêdzy faktami, lecz tak¿e -w nastawieniu.Problemem jest nie tylko rozstrzygniêcie, czy S³oñce kr¹¿ywokó³ Ziemi czy nie; równie¿ nastawienie do faktów inaczej przejawia siê wreligii, a inaczej w nauce.W¹tpliwoœæ, niezbêdna do poznawania przyrody, nieda siê ³atwo pogodziæ z poczuciem pewnoœci, wynikaj¹cym z wiary, co zwykle jestzwi¹zane z g³êbok¹ religijnoœci¹.Nie wierzê, by uczony mógl mieæ tê sam¹religijn¹ ufnoœæ, któr¹ posiadaj¹ ludzie bardzo g³êboko wierz¹cy.Niewykluczone, ¿e mo¿e.Nie wiem.Myœlê, ¿e to jest trudne.W ka¿dym raziewydaje siê, ¿e metafizyczny aspekt religii nie ma nic wspólnego z etyk¹, a wartoœci moralne znajduj¹ siê pozagranicami królestwa nauki.Nie s¹dzê, by te wszystkie konflikty wplywaly nawartoœci etyczne.Powiedzia³em przed chwil¹, ¿e wartoœci etyczne pozostaj¹ poza granicamikrólestwa nauki.Muszê to uzasadniæ, poniewa¿ wielu ludzi ma przeciwne zdanie.S¹dz¹ oni mianowicie, ¿e do wniosków na temat wartoœci moralnych powinniœmydojœæ w sposób naukowy.Mam kilka powodów, by tak uwa¿aæ
[ Pobierz całość w formacie PDF ]