[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jednak nie mo¿na zbyt wiele oczekiwaæ od episkopatu, który posiada nadzoruj¹c¹w³adzê, je¿eli32chodzi o wyznaczanie egzorcystów, a bez w³asnej winy, lecz z powodów naturyhistorycznej, nigdy nie widzia³ egocyzmów, nigdy ich nie praktykowa³, ,i wiêcnie przyw¹zywa³ do nich wiêkszej wagi.Oczywiœcie s¹ wuj¹tki.Oto dlaczego w³aœnie dziœ w Koœciele katolickim do rangi symbolu urastahistoria tych ma³¿onków, którzy poœwiêcili dziesiêæ lat na poszukiwanieegzorcysty.Wspomnia³em równie¿ o œwiêtych, którzy chocia¿ niebyli egzorcystami, to jednak wyrzucali z³e duchy; takie osoby w Koœcieleistnia³y zawsze.Powinienem tak¿e wspomnieæ o wspania³ej postaci Piusa VII,znanego z tego, ¿e by³ wiêŸniem Napoleona.By³ on wielkim egzorcyst¹ i tak¿ebêd¹c papie¿em nie zaprzesta³ praktykowania egzorcyzmów; odmawia³ je równie¿ wczasie swej podró¿y do Francji oraz w drodze powrotnej.Lubi³ powtarzaæ, ¿e"punktem wyjœciowym dla duszpasterstwa jest egzorcyzm".Warto zastanowiæ siê, w jaki sposób to za³o¿eniezosta³o wyra¿one w praktyce: w przyrzeczeniach chrzcielnych, gdy wyrzekamy siêszatana i oddajemy siê Bogu.Wystarczy przeczytaæ chocia¿by pierwszy rozdzia³ Ewangelii wed³ug œw.Marka,aby zrozumieæ, ¿e publiczne nauczanie Chrystusa rozpoczê³o siê od stosowaniaegzorcyzmów.Ale ilu dostojników Koœcio³a wierzy dziœ w to stwierdzenie?Gdy w 1614 roku zosta³ opublikowany Rytua³ Rzymski (Rituale Romanum), mo¿naby³o wówczas korzystaæ z bogatej mo¿liwoœci wyboru modlitw egzorcyzmuj¹cych,jakie by³y wtedy w u¿yciu.Zalecano znane formu³y Alcuina, które maj¹ za sob¹dwanaœcie wieków doœwiadczeñ.Lecz warto równie¿ przypomnieæ o 21 normach pocz¹tkowych stanowi¹cychpraktyczne zalecenia dla wykonywania pos³ugi egzorcysty.Nawet, jeœli ró¿nipapie¿e wprowadzali do tych przepisów jakieœ poprawki, to jednak nie33uczyniono w tym wzglêdzie zbyt wiele.Dziœ egzorcysta jest postrzegany przezludzi jako istota co najmniej dziwna, albo ktoœ kto ma coœ z maga i coœ zwariata.Nawet wspó³bracia kap³ani nieraz uwa¿aj¹ go za cz³owieka naiwnego,któremu nie warto poœwiêcaæ wiêkszej uwagi.Mo¿na dziêki temu zrozumieæ,dlaczego nasza epoka pokaza³a film pt.„Egzorcysta” (s³awnego re¿ysera WilliamaBlaty'ego, zrealizowany w 1971 r.), w którym dwaj kap³ani egzorcyœci s¹postaciami ca³kowicie kontrastuj¹cymi ze sob¹ i z tym, kim jest prawdziwyegzorcysta.Kilka wnioskówMyœlê, ¿e po dokonaniu próby panoramicznego spojrzenia na 2000 lat historiistosowania egzorcyzmów w Koœciele katolickim, nale¿a³oby wyci¹gn¹æ kilkawniosków.I.Stwierdzone jest istnienie demonów, to jest duchów,które zosta³y stworzone przez Boga jako duchy dobre,które jednak sprzeniewierzy³y siê Bogu i wywieraj¹ z³y wp³yw na ludzi a¿ domo¿liwoœci zaw³adniêcia nimi; mog¹ te¿ wywieraæ z³y wp³yw na rzeczy.Chrystuswyrzuca³ z³e duchy i tej w³adzy wyrzucania z³ych duchów w Jego imiê udzieli³tym wszystkim, którzy w Niego wierz¹.Oto dwie fundamentalne prawdyewangelicznego i koœcielnego nauczania.Kto w nie nie wierzy, ten wychodzi poza obrêb wiary katolickiej.2.Walka przeciwko z³ym duchom mo¿e byæ prowadzona przez wszystkich wierz¹cych- to stwierdzenie jest jednym z podstawowych za³o¿eñ chrzeœcijañskiego ¿yciaduchowego, jak poucza nas o tym tradycja monastyczna.Wiemy, ¿e zwyczajna dzia³alnoœæ diab³a polega na kusze-34-niu.Wszyscy zatem, jako ludzie wierz¹cy, mamy obowi¹zek prowadzenia walkiprzeciwko pokusom, które pochodz¹ z cia³a {czyli z pierworodnej ranygrzechowej), ze œwiata i od diab³a.Biblia bardzo jasno wyra¿a siê na temat tejwalki, kt6r¹ powinniœmy prowadziæ przeciwko z³u i przeciwko z³ym duchom.O tej walce mówi¹ tak¿e dwa ostatnie wezwania modlitwy Ojcze nasz.Egzorcysta jest tym kap³anem, który z polecenia Koœcio³a pomaga nam w wieluokolicznoœciach, w których mamy do czynienia z nadzwyczajnym dzia³aniem z³egoducha
[ Pobierz całość w formacie PDF ]