[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Naucz siê ich tak, jak to zrobi³eœ dla pierwszej dziesi¹tki.Kiedy wryjesz jesobie mocno w pamiêæ, mo¿esz zaskoczyæ przyjació³ pierwszymi "sztuczkami".Poproœ, aby wypisali na kartce numery od 1 do 25, a potem niech wywo³uj¹ teliczby (nie w kolejnoœci), ka¿d¹ z dowolnie wybranym przedmiotem, który powinnizapisaæ przy odpowiednim numerze, a kiedy nie bêdzie ju¿ wolnych numerów,za¿¹daj: "Orkiestra tusz!" i.wymieñ ca³¹ listê w kolejnoœci od 1 do 25, apotem mog¹ Ciê pytaæ na wyrywki: oni Ci s³owo – Ty im numer i odwrotnie.Nie zaczynaj lektury nastêpnego rozdzia³u, zanim nie opanujesz te¿ na wyrywki"zak³adek" od 1 do 25.11 – TaTo, 12 – DoN (Kichot), 13 – DoM, 14 – TiR,15 – TaLerz, 16 – TuJa, 17 – TKacz, 18 – ToFfi, 19 – D¹B,20 – NoS, 21 – NiT, 22 – NeoN, 23 – NeMo, 24 – NuR,25 – NiLToffi – 18 – wymawia siê jak "tofi", wiêc nie prowadzi to do pomy³ek, a NuR –24 to ptak morski.Jeszcze raz przypomnê – mog¹ byæ inne rozwi¹zania: np.15 – TaLia (kart), 18 –TuF, 22 – DziaNiNa (materia³), itp., ale jeœli zdecydowa³eœ siê na jakieœkonkretne skojarzenie, wtedy ju¿ go nie zmieniaj.Mo¿esz teraz wróciæ do testu nr 2 w rozdziale 3.Przerób go raz jeszcze iporównaj wynik z poprzednim.7Rozdzia³ 7Zastosowanie ZMP i £MSPacjent do lekarza: Panie doktorze, b³agam o pomoc.Niczego nie mogêzapamiêtaæ.Wszystko wylatuje mi z g³owy.Co us³yszê, zapominam od razu.Corobiæ?!Lekarz: Zap³aciæ z góry!Trudno mieæ pretensje do lekarza w takiej sytuacji, ale myœlê te¿, ¿e wiêkszoœæz nas nie p³aci rachunków, poniewa¿ nie chce o tym pamiêtaæ.Jak mówi³ AustinO'Malley: "Zwyczaj wpadania w d³ugi bardzo os³abia pamiêæ".Niestety, samo¿ycie bardzo szybko o wierzycielach przypomina.Jeœli chwyci³eœ ideê ZMP i £MS, pozna³eœ ju¿ dwie z trzech rzeczy, którestanowi¹ filary sprawnej pamiêci.Trzeci to system s³Ã³w lub pojêæ zastêpczych,ale do nich wrócimy póŸniej.Natomiast ju¿ teraz mo¿esz zastosowaæ w praktyce to, co wiesz.Niekoniecznie,aby pamiêtaæ o d³ugach; o tym z pewnoœci¹ wola³byœ zapomnieæ, ale np.o tym, comasz do zrobienia dziœ lub jutro.Jeœli do tej pory robi³eœ listê zakupów,dlaczego nie mia³byœ nauczyæ siê jej na pamiêæ przy u¿yciu £MS?Po³¹cz pierwszy zakup z drugim, drugi z trzecim i tak dalej, a¿ do koñca.Jutromo¿esz zapamiêtaæ zupe³nie inne zakupy bez obawy, ¿e wszystko Ci siê popl¹cze.Piêkne w £MS jest to, ¿e ka¿d¹ tak¹ listê mo¿esz zapomnieæ "na ¿¹danie"; wyleciCi z pamiêci i ust¹pi miejsca drugiej, choæ oczywiœcie mo¿esz zatrzymaæ wg³owie tyle list (i skojarzeñ), ile tylko chcesz.Umys³ to niezwyk³a, fantastyczna maszyna; mo¿na go porównaæ do wielkiegoarchiwum.Pozostaj¹c jeszcze przy liœcie zakupów – jeœli zapamiêta³eœ j¹ wed³ug£MS i chcesz j¹ zapamiêtaæ na d³u¿ej – mo¿esz to zrobiæ.Po prostu chciej tego,daj sobie tak¹ komendê.Tê listê zapewne chcesz jakoœ wykorzystaæ, gdy¿ inaczejnie zale¿a³oby Ci na wbijaniu jej sobie do g³owy i ju¿ samo to uaktywni izmobilizuje Twoj¹ pamiêæ.Jeœli chcesz odtworzyæ tê listê za miesi¹c, za rok,mo¿esz to zrobiæ równie¿.Wystarczy, ¿e przypomnisz j¹ sobie nazajutrz, a potempo paru dniach i jeszcze raz po paru.Po kilkakrotnym powtórzeniu odtworzysz j¹potem na ka¿de ¿¹danie.A ju¿ nied³ugo poka¿ê Ci jak £MS pomaga w zapamiêtaniu treœci przemówieniaartyku³u, dowcipu, itd.Oczywiœcie, ka¿dy z nas wie, ¿e czasami trzeba umieæ zapomnieæ.BenjaminDisraeli, zapytany jak to robi, ¿e cieszy siê tak dobr¹ opini¹ dworukrólewskiego, odpowiedzia³: "Nigdy nie zaprzeczam, nigdy siê nie sprzeciwiam,czasami coœ zapomnê".To oczywiœcie bardziej kwestia dyplomacji ni¿ dobrejpamiêci; Ciebie to nie dotyczy, w koñcu nie czytasz tej ksi¹¿ki po to, abywiedzieæ jak zapominaæ, lecz jak zapamiêtywaæ.Wracaj¹c do tematu, zasadnicza ró¿nica miêdzy £MS i ZMP polega na tym, ¿e têpierwsz¹ stosujesz do zapamiêtania kolejnoœci, a tê drug¹ – równie¿ kolejnoœciwyrywkowej.Byæ mo¿e pomyœlisz, ¿e pamiêtanie czegoœ na wyrywki jest niepotrzebne.Uwierzmi jednak, ¿e mo¿e siê to przydaæ.ZMP jest niezast¹piony w zapamiêtywaniunumerów telefonów, numerów seryjnych, adresów, liczb wielocyfrowych – w³aœciwiewszystkiego, co w jakikolwiek sposób wi¹¿e siê z liczbami, nie mówi¹c ju¿ ofantastycznych sztuczkach, którymi zabawisz przyjació³ i znajomych
[ Pobierz całość w formacie PDF ]