[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Aby zapisaæ pierwsz¹ klatkê animacji, wybierzopcje FileðSave As.W polu Save As Type wybierz opcje TGA (Targa File Format),jak pokaza³am na rysunku 9.11.Nadaj plikowi nazwê, któr¹ bêdziesz móg³ ³atwozapamiêtaæ, na przyk³ad: ball01.tga.Pamiêtaj tak¿e, aby nazwê zakoñczyæodpowiedni¹ liczb¹ cyfr, umo¿liwiaj¹c¹ zapisanie ca³kowitej iloœci ramek, którewejd¹ w sk³ad animacji.Na przyk³ad, aby stworzyæ animacjê sk³adaj¹c¹ siê z 10ramek, pierwszemu plikowi nadaj nazwê ball01.tga, a w nazwach kolejnych plikówumieszczaj sekwencyjnie coraz wy¿sze numery, koñcz¹c na pliku ball10.tga.Rysunek 9.11.Zapisz pierwsz¹ klatkê animacji w pliku i zakoñcz jego nazwê liczb¹NotatkaZapisuj¹c obrazy w programie PhotoImpact, zobaczymy na ekranie ostrze¿enieinformuj¹ce, ¿e obiekty zostan¹ po³¹czone z t³em.Mo¿esz jednak klikn¹æprzycisk Yes i kontynuowaæ, gdy¿ o ile tylko, podczas tworzenia kolejnychramek, oryginalny obraz wci¹¿ bêdzie otworzony, to pi³ka bêdzie traktowana jakoobiekt, który bez trudu bêdziesz móg³ przesuwaæ.Jeœli jednak, na wszelkiwypadek, bêdziesz chcia³ zapisaæ kopiê obrazu w taki sposób, aby pi³ka by³atraktowana jako obiekt, to zapisz j¹ w formacie UFO (ULead File for Objects)lub w innym formacie charakterystycznym dla u¿ywanego programu graficznego,jeœli tylko daje on mo¿liwoœæ obs³ugi obiektów.Aby stworzyæ kolejn¹ klatkê animacji, wybierz narzêdzie Pick i przesuñ pi³kênieco ku do³owi i w prawo, tak jak pokaza³am na rysunku 9.12.Zapisz obraz wpliku o nazwie ball02.tga.Rysunek 9.12.Tworz¹c nastêpn¹ klatkê, u¿yj narzêdzia Pick, aby przesun¹æ pi³kê i zapiszobraz w pliku, nadaj¹c mu now¹ nazwêRozumiesz ju¿ ideê? Tworz¹c kolejne klatki animacji, nale¿y przesuwaæ pi³kê,imituj¹c jej odbicia w pionie i przesuniêcie od lewej do prawej strony obrazka.W ten sposób stwórz pozosta³e klatki animacji, tak aby pi³ka dotar³a do prawegobrzegu obrazka.Zapisz je w sekwencyjnie ponumerowanych plikach.Na ostatniejramce pi³ka ma byæ niewidoczna, a zatem usuñ j¹, naciskaj¹c klawisz Delete.Nastêpnie zapisz ostatni¹ klatkê animacji w pliku.Na rysunku 9.13przedstawi³am dodatkowe klatki, jakie wejd¹ w sk³ad tworzonej animacjiodbijaj¹cej siê pi³ki.Wszystkie klatki zmniejszy³am o po³owê, dziêki czemuzmieœci³y siê one w oknie programu i mo¿na zobaczyæ, w jaki sposób poszczególneklatki ró¿ni¹ siê od siebie.Rysunek 9.13.W podobny sposób stwórz kolejne klatki animacji i zapisz je w plikach okolejnych numerachPodsumowanieMam nadziejê, ¿e wykonanie æwiczeñ zamieszczonych w tym rozdziale stanowi³omi³¹, odprê¿aj¹c¹ przerwê.Te proste przyk³ady powinny nauczyæ Ciê podstawowychpojêæ, które pomog¹ Ci w dalszej pracy.Nie popadaj w zniechêcenie, jeœli niebêdziesz w stanie stworzyæ doskona³ej animacji ju¿ za pierwszym razem — towymaga nieco praktyki.Wystarczy próbowaæ, a w koñcu osi¹gniesz zamierzonyefekt.Warto tak¿e poznawaæ mo¿liwoœci u¿ywanego oprogramowania.W ka¿dymprogramie mo¿na zastosowaæ jakieœ sztuczki, dziêki którym tworzenie grafiki ianimacji staje siê znacznie prostsze.WarsztatW tej czêœci rozdzia³u przedstawiê najwa¿niejsze zagadnienia dotycz¹cetworzenia animacji prezentowanych na stronach WWW oraz kilka dodatkowychæwiczeñ, dziêki którym bêdziesz móg³ poprawiæ swoje umiejêtnoœci tworzeniaanimacji.Pytania i odpowiedziChcia³bym, aby odtwarzanie mojego animowanego GIF-a zatrzyma³o siê na koñcu, poczym, po chwili, ponownie siê rozpoczê³o.Jak to zrobiæ?Wiêkszoœæ kompilatorów animowanych plików GIF pozwala na indywidualneokreœlenie czasu wyœwietlania ka¿dej klatki animacji.A zatem, wystarczy wybraæostatni¹ klatkê animacji i powiêkszyæ czas, w którym bêdzie widoczna.Naprzyk³ad, aby klatka by³a widoczna przez sekundê wpisz wartoœæ 100 (setnychsekundy).Pozosta³e klatki animacji bêd¹ odtwarzane z oryginaln¹ prêdkoœci¹,natomiast ostatnia z nich bêdzie widoczna przez sekundê, nastêpnie animacjazostanie odtworzona od pocz¹tku.Czy mogê stworzyæ animowane t³o strony WWW?Tak, jednak nie jest to najlepszy pomys³.Choæ animowane chmury lub migaj¹cegwiazdy wydaj¹ siê byæ doskona³ym pomys³em, to jednak bêd¹ rozprasza³y uwagêosoby ogl¹daj¹cej stronê i utrudni¹ skoncentrowanie jej na umieszczonych naniej informacjach.Pamiêtaj, jakie elementy strony s¹ najistotniejsze i starajsiê u¿ywaæ animacji w taki sposób, aby dodatkowo je wyeksponowaæ.W jaki sposób mo¿na tworzyæ animacje w innych formatach, takich jak Video forWindows (AVI), QuickTime lub MPEG?Proces tworzenia takich animacji jest bardzo podobny.Wci¹¿ bêdziesz musia³stworzyæ ka¿d¹ klatkê animacji, jednak dodatkowo bêdzie Ci potrzebny program,który potrafi zapisywaæ animacje w wybranym formacie.QuizCzym ró¿ni siê animowany plik GIF od normalnego pliku GIF?W jaki sposób naj³atwiej jest rozpocz¹æ tworzenie animacji?Podaj trzy sposoby ograniczania czasu koniecznego do pobrania pliku animacji.Dlaczego zapisywanie poszczególnych klatek animacji w plikach o nazwachzakoñczonych kolejnymi numerami jest dobrym rozwi¹zaniem?Jaki jest najlepszy sposób wykorzystania animacji na stronach WWW?OdpowiedziAnimowany plik GIF zawiera wiele obrazów zapisanych w jednym pliku.Obrazy tes¹ odtwarzane sekwencyjnie, daj¹c wra¿enie ruchu.Tworzenie animacji naj³atwiej jest rozpocz¹æ od narysowania tych fragmentówobrazu, które nie bêd¹ siê zmieniaæ w poszczególnych klatkach.Wielkoœæ pliku animacji mo¿na zmniejszyæ, ograniczaj¹c wymiary obrazów, iloœæklatek animacji oraz iloœæ u¿ytych kolorów.W niektórych programach u¿ywanych do tworzenia animacji, podczas dodawaniakilku obrazów jednoczeœnie, kolejnoœæ w jakiej zostan¹ one zapisane w animacjimo¿e byæ zmieniana.Umieszczaj¹c w nazwach obrazów kolejne liczby, bez trudumo¿na okreœliæ, czy zosta³y one dodane w odpowiedniej kolejnoœci.Najlepszym sposobem wykorzystania animacji jest u¿ycie ich w celu zwróceniauwagi osoby ogl¹daj¹cej stronê WWW na jej najistotniejsze fragmenty.ÆwiczeniaTeraz, kiedy ju¿ wiesz, w jaki sposób stworzyæ proste wra¿enie ruchu, spróbujzrobiæ coœ trudniejszego.Narysuj prost¹ twarz, która bêdzie mrugaæ okiem, ajej wyraz bêdzie siê zmienia³ ze smutnego na weso³y.Stwórz tekstow¹ reklamê.Spróbuj animowaæ tekst, zmieniaj¹c w poszczególnychklatkach jego kolor b¹dŸ po³o¿enie lub oba te elementy jednoczeœnie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]