[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Rozdzia³ 10.Modyfikacje obiektówDzielenie i usuwanieBardzo ciekawe mo¿liwoœci modyfikacji obiektów daj¹ narzêdzia, przypominaj¹ceswoim dzia³aniem nó¿ i gumkê.Pozwalaj¹ one na wykonywanie podobnych czynnoœciw stosunku do obiektów, jak w rzeczywistoœci.No¿em mo¿esz „pokroiæ” obiekt nakilka czêœci,a gumk¹ wymazaæ jego fragment.Rysunek.10.1.Nó¿ i gumkaNó¿ (Knife Tool) umo¿liwia podzielenie obiektów na dowoln¹ liczbê czêœci.Abypodzieliæ obiekt, wybierz narzêdzie Knife Tool i ustaw wskaŸnik myszy wkszta³cie no¿a na krawêdzi obiektu (wskaŸnik przybierze wtedy pionow¹ postaæ).Trzymaj¹c wciœniêty lewy przycisk, przeci¹gnij nó¿ po obiekcie, a¿ dojdziesz dojego brzegu.Obiekt zostanie podzielony na dwie czêœci, które mo¿esz dalejoddzielnie modyfikowaæ.Rysunek.10.2.Pasek w³aœciwoœcidla no¿aJe¿eli chcesz, aby po przeciêciu obiektu nadal stanowi³ on jedn¹ ca³oœæ,powinieneœ przed rozpoczêciem czynnoœci wcisn¹æ na pasku w³aœciwoœci przyciskLeave As One Object (1).Tak przeciêty obiekt bêdzie dalej traktowany jakopojedynczy, chyba ¿e wybierzesz polecenie Arrange|Break Curve Apart z górnegomenu.Wciœniêty przycisk Auto-Close On Cut (2) powoduje, ¿e czêœci podzielonegoobiektu bêd¹ po podziale zamkniête, w przeciwnym razie pozostan¹ jedyniekontury.Mo¿esz te¿ postanowiæ w trakcie przecinania, ¿e chcesz pozostawiæ tylko jedn¹ zczêœci dzielonego obiektu.W tym celu po rozpoczêciu krojenia przesuñ nó¿ dokrawêdzi obiektu i – nie zwalniaj¹c przycisku myszy – wciskaj cyklicznieklawisz TAB (tabulator), by okreœliæ, któr¹ czêœæ obiektu chcesz pozostawiæ.Rysunek.10.3.Elipsa przekrojonana dwie czêœciNarzêdzie Eraser Tool (gumka) umo¿liwia wymazanie czêœci obiektu, podobnie jakprawdziwa gumka.Pamiêtaj jednak, ¿e przed rozpoczêciem tej czynnoœci obiektmusi byæ zaznaczony, w przeciwnym razie pojawi siê okienko z komunikatem oniemo¿liwoœci wykonania tej czynnoœci (rysunek 10.4).Rysunek.10.4.Takie okienko pojawia siê, gdy spróbujesz mazaæ gumk¹ bez zaznaczonego obiektuPo wybraniu narzêdzia, trzymaj¹c wciœniêty lewy przycisk myszy, przesuñ gumkêpo obiekcie i wyma¿ zbêdne fragmenty.Gruboœæ gumki mo¿esz okreœliæ na paskuw³aœciwoœci (rysunek 10.5) tego narzêdzia (1).Narzêdzie to domyœlnieautomatycznie redukuje liczbê wêz³Ã³w powsta³ych po gumce, jednak i tê w³asnoœæmo¿esz wy³¹czyæ na pasku w³aœciwoœci (2).Kszta³t koñcówki gumki mo¿esz zmieniæna kwadratowy dziêki przyciskowi Circle/Square (3).Rysunek.10.5.Pasek w³aœciwoœcidla gumki£¹czenieCzynnoœæ Arrange|Combine (mo¿na j¹ te¿ wybraæ z paska w³aœciwoœci ) pozwalapo³¹czyæ co najmniej dwa zaznaczone obiekty w jeden.Ich wspólna czêœæ zostanieusuniêta, dziêki czemu bêdzie mo¿na zobaczyæ obiekty, le¿¹ce pod spodem.Wszystkie obiekty, dla których zastosowano to polecenie, zostan¹ uprzednioprzekszta³cone w krzywe.Jako wype³nienie ca³oœci zostanie ustalone wype³nienieobiektu po³o¿onego najni¿ej.Rysunek.10.6.Prostok¹t i napis przed i po po³¹czeniuOdwrotn¹ czynnoœci¹ do ³¹czenia obiektów jest ich roz³¹czanie (Arrange|BreakCurve Apart).Polecenie to dzia³a jednak tylko na obiekty, które zosta³yuprzednio po³¹czone poleceniem Combine lub s¹ po³¹czone w wyniku Twojegodzia³ania, na przyk³ad przeciêcia no¿em.Czynnoœæ ta pozwala odzyskaæ obiekty,które wchodzi³y w sk³ad po³¹czonego obiektu.Jednak w ten sposób nie odzyskaszpoprzednich wype³nieñ ani te¿ obiektów, które by³y figurami geometrycznymi czytekstem.Rysunek.10.7.Oto, co powsta³opo roz³¹czeniu.Obiektyprzesun¹³em celowoTe polecenia dzia³aj¹ troszeczkê inaczej w stosunku do tekstu ozdobnego, którydomyœlnie ju¿ jest po³¹czony.Po wybraniu polecenia Arrange|Break Artistic Textbêdziesz móg³ przesuwaæ ka¿dy wyraz niezale¿nie od reszty tekstu.Gdy bêdzieszchcia³ roz³¹czyæ wyraz, wtedy roz³¹czysz wszystkie litery.Po wydaniu poleceniapo³¹czenia Arrange|Combine z powrotem scalisz wyrazy w jeden tekst ozdobny(choæ mo¿esz nie odzyskaæ poprzedniej kolejnoœci wyrazów czy te¿ liter, je¿elimocno je przesun¹³eœ).Kszta³towaniePoprzez górne menu Arrange|Shaping otrzymasz dostêp do trzech opcji,wp³ywaj¹cych na kszta³t obiektów: czêœci wspólnej (Intersect), przycinania(Trim) i spawania (Weld).Polecenia te umo¿liwiaj¹ tworzenie nowych obiektów ozupe³nie odmiennych kszta³tach od standardowych, na podstawie istniej¹cych ju¿obiektów.Rysunek.10.8.Dostêp do opcji kszta³towania obiektówPo wybraniu którejkolwiek z nich pojawi siê okno dokowane z prawej stronyekranu.Rysunek.10.9.Wygl¹d okna dokowanegodla spawaniaSpawanieZa pomoc¹ tego polecenia mo¿na ze sob¹ po³¹czyæ dwa lub wiêcej obiektów wjeden.Je¿eli spawane obiekty nachodz¹ na siebie, nowy obiekt bêdzie mia³ jedenkontur.Aby zespawaæ ze sob¹ obiekty, musisz mieæ zaznaczony przynajmniej jedenz nich.Nastêpnie kliknij przycisk Weld To i wska¿ inny obiekt, z którym chceszzespawaæ ten pierwszy.Rysunek.10.10.Tekst zespawanyz elips¹Je¿eli pola Source Object(s) i Target Object(s) okna dokowanego pozostan¹niezaznaczone, to stracisz obiekty, które spawa³eœ, a pozostanie jedynie obiektzespawany.Source Object(s) oznacza obiekt (lub obiekty) Ÿród³owe, którezaznaczy³eœ przed spawaniem,a Target Object(s) – obiekty docelowe, które wskaza³eœ po klikniêciu przyciskuWeld To.Je¿eli chcia³byœ pozostawiæ te¿ te obiekty, na podstawie którychdokonywa³eœ spawania, to zaznacz odpowiednie pola.PrzycinaniePolecenie to umo¿liwia stworzenie nowego obiektu poprzez usuniêcie zewskazanego obiektu obszaru przykrytego przez inny obiekt lub obiekty.Rysunek.10.11.Elipsa przyciêta tekstemW przypadku rysunku 10.11 po zaznaczeniu tekstu klikn¹³em przycisk Trim w okniedokowanym i wskaza³em elipsê.Powsta³a w ten sposób elipsa z „nadgryzion¹”górn¹ czêœci¹.Czêœæ wspólnaPolecenie to umo¿liwia utworzenie nowego obiektu z czêœci wspólnych dwóchinnych obiektów, nachodz¹cych na siebie.Utworzony obiekt bêdzie mia³ kszta³tanalogiczny, jak czêœæ wspólna zaznaczonych obiektów.Aby utworzyæ czêœæwspóln¹, nale¿y wskazaæ jeden z obiektów, a nastêpnie wybraæ przycisk IntersectWith umieszczony w rolecie i wskazaæ obiekt docelowy.Rysunek.10.12.Czêœæ wspólnatekstu i elipsyÆwiczenie 10.1.Spróbuj teraz wykorzystaæ poznane wiadomoœci w celu uzyskania konkretnegoefektu.Pomiêdzy rozsuniête dwie czêœci napisu na ciemnym tle nale¿y wstawiæ innynapis, tak jak na rysunku obok.Najpierw narysuj ciemny prostok¹t i umieœæ na nim jasny napis.Aby znalaz³ siêpoœrodku, powinieneœ zaznaczyæ oba obiekty (np.kombinacj¹ klawiszy Ctrl+A), anastêpnie wyrównaæ w pionie i poziomie.Na koniec zgrupuj oba obiekty.Narysuj kolejny prostok¹t, tym razem wiêkszy i przykrywaj¹cy doln¹ czêœænapisu.Zaznacz go i przytnij nim zgrupowane obiekty (napis i ciemny prostok¹t)przy zaznaczonych polach Source Object(s) i Target Object(s), gdy¿ te obiektybêd¹ Ci jeszcze potrzebne.Trzymaj¹c wciœniêty klawisz Ctrl przeci¹gnij dolny œrodkowy uchwyt jasnegoprostok¹ta w górê, aby utworzyæ jego lustrzane odbicie.Teraz ponownie przytnijnim zgrupowane obiekty, lecz tym razem przy niezaznaczonych polach SourceObject(s) i Target Object(s).Powinny pozostaæ dwie czêœci uprzednio zgrupowanych obiektów.Odci¹gnij jedn¹ znich z przytrzymanym klawiszem Ctrl.Potem wpisz tekst, który ma siê znaleŸæpoœrodku i odpowiednio go przeskaluj
[ Pobierz całość w formacie PDF ]