[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.2.Quod apud illos, qui solam S.Scripturam pro re­gu³a fidei agnoscunt,haeresis sit separatio facta in communione Christiana ob dogmata disertis S.Scriptu-rae verbis non contenta.Haec separatio duplici modo fieri potest.1.Quando major, vel partrocinante magistratu for-tior pars ecclesiae separatse ab aliis, eos e communione ejiciendo excludendoque, quia certa dogmatayerbis Scripturae non concepta se credere profiteri nolunt.Non enimseparatorum paucitas, nec magistratus autho-ritas, haereseos reum potestaliquem reddere: sed ille solus haereticus est, qui ob hujusmodi dogmataeccle-siam in partes scindit, distinctionum nomina et notas introducit, etsponte sua separationem efficit.2.Quando aliquis se separat ab ecclesiae commu­nione, quia in ea publica nonsit professio quorundam dogmatum quae disertis verbis non exhibet S.Scrip-tura.Horum utrique Haeretici sunt: quia in fundamenta-libus errant, et prudentesscientesque obstinate errant.67znaku œw.Jana i chrzeœcijanie genewscy, tak jedni, jakdrudzy mieni¹ siebie chrzeœcijanami, nale¿¹ jednak doró¿nych religii, poniewa¿ ci ostatni Pismo œwiête, cipierwsi natomiast tradycje, sam nie wiem jakie, uwa­¿aj¹ za regu³ê swej religii.Z powy¿szych za³o¿eñwynika: '1.¯e herezja polega na roz³amie, dokonanym we wspólnocie koœcielnej pomiêdzywyznawcami tej samej religii z powodu dogmatów, które nie s¹ zawarte w samejregule.2.¯e poœród wyznawców, którzy wy³¹cznie Pismo œwiête przyjmuj¹ za regu³êwiary, herezja jest roz­³amem dokonanym we wspólnocie chrzeœcijañskiej z powodudogmatów nie zawartych w wyraŸnych s³o­wach Pisma œwiêtego.Tego rodzaju roz³am mo¿e nast¹piæ w dwojaki spo­sób.1.Kiedy liczniejsza b¹dŸ przez patronat urzêdu po­tê¿niejsza czêœæ koœcio³aodgradza siê od reszty wy­znawców, wy³¹czaj¹c ich i wyrzucaj¹c ze wspólnoty,poniewa¿ nie chc¹ wierzyæ w pewne dogmaty nie za­warte w s³owach Pismaœwiêtego.Bo ani nielicznoœæ wykluczonych, ani w³adza urzêdu nie mo¿e stanowiæo tym, ¿eby kogokolwiek obarczaæ win¹ herezji, ale ten tylko jest heretykiem,kto z powodu tego rodzaju dog­matów rozdziera koœció³ na czêœci, wprowadzaró¿nice i rozbie¿noœci i z w³asnej woli roz³am doprowadza do skutku.2.Kiedy ktoœ odrywa siê od wspólnoty koœcio³a z tego powodu, ¿e jego koœció³nie wyznaje publicznie pewnych dogmatów, których Pismo œwiête nie podaje wwyraŸnych s³owach.Z nich jedni i drudzy s¹ rzeczywiœcie heretykami, poniewa¿ b³¹dz¹ w sprawachfundamentalnych, ponad­to b³¹dz¹ z pe³nym rozmys³em i œwiadomoœci¹.Choæ67Cum enim pro unico fundamento fidei posuerint S.Scripturam, aliud nihilominusponunt fundamentum, propositiones scilicet quae in S.Scriptura nus¹uamreperiuntur; et quia alii adscititias hasce ipsorum opi-niones S.Scripturaeassutas tan¹uam necessarias et fundamentales agnoscere et iis inniti nolunt,eos a se abigendo, vel se ab iis subtrahendo, secessionem fa-ciunt.Nec attinetdicere, suas confessiones et articulos fidei S.Scripturae et analogiae fideiesse consonos: si enim S.Scripturae verbis concipiantur, nulla potest esse¹uestio: ¹uia omnium consensu fundamentalia ea sunt, et ejusmodi omnia, ¹uiatheopneusta.Quod si dicas, articulos illos tuos, ¹uorum professionem exigis,esse S.Scripturae porismata; recte ¹uidem facis, si ipse ea credas etprofitearis quae tibi yidentur cum regu³a fidei, scilicet S.Scriptura,consentire: pessime vero, si ea velis allis obtrudere, ¹uibus non yidenturindubia S.Scripturae dogmata: et haereticus es, si ob haec quae necfundamentalia sunt, nec esse possunt, separationem introducas.Non enim credoaliquem eo insaniae pro-vectum esse, ut audeat sua consectaria, suaque S.Scripturae interpretamenta, pro theopneustis ven-ditare, et articulos fidei admodulum mentemque suam concinnatos authoritati S.Scripturae aequare.Scioali-68bowiem za jedyn¹ podstawê, wiary przyjêli Pismo œwiê­te, niemniej jednakprzyjmuj¹ dodatkowo jeszcze inn¹ podstawê, a mianowicie pewne twierdzenia,które nigdzie nie znajduj¹ siê w Piœmie œwiêtym, a dalej z tego powodu, ¿e inniowych ich dodatkowo przybra­nych mniemañ, przy³atanych do Pisma œwiêtego, niechc¹ uznaæ za konieczne i fundamentalne ani na nich polegaæ, przeto preczodpêdzaj¹ od siebie ich autorów albo sami od¿egnuj¹ siê od nich i w ten sposóbdoko­nuj¹ roz³amu.I do niczego nie przyda siê tutaj twier­dzenie, ¿e ichwyznania i artyku³y wiary s¹ zgodne z Pismem œwiêtym i oparte na analogiiwiary.Bo jeœli s¹ one zawarte w s³owach Pisma œwiêtego, nie mo¿e byæ ¿adnejdyskusji, poniewa¿ wed³ug jedno-zgodnego uznania s¹ to rzeczy fundamentalne taksamo, jak wszystkie inne do nich podobne — jako pochodz¹ce z natchnieniaboskiego.Je¿eli mi jednak powiesz, ¿e twoje artyku³y wiary, których wyznawania¿¹dasz od innych, s¹ to wnioski wysnute z Pisma œwiêtego, w ta­kim razie bardzochwalebnie wprawdzie tak czynisz, je¿eli ty sam w nie wierzysz i je wyznajesz,skoro ci siê wydaj¹ zgodne z regu³¹ wiary, to znaczy z Pismem œwiêtym, alebardzo Ÿle postêpujesz, je¿eli chcesz te wierzenia innym narzuciæ, którym niewydaj¹ siê one niezaprzeczalnymi dogmatami Pisma œwiêtego, i w ten sposób siêstajesz heretykiem, je¿eli z powodu rzeczy, które ani nie s¹, ani nie mog¹ byæfundamentalne, wprowadzasz roz³am.Nie wierzê bowiem, ¿eby kto­kolwiek posun¹³siê a¿ do takiego szaleñstwa, ¿eby swoje konkluzje i w³asne wyk³adnie Pismaœwiêtego mia³ czelnoœæ wystawiaæ na sprzeda¿ jako p³ody bos­kiego natchnienia,artyku³y zaœ wiary skrojone na w³asn¹ miarê i dostosowane do w³asnegoupodobania stawia³ na równi z autorytetem Pisma œwiêtego.Wiem o tym, ¿eniektóre twierdzenia s¹ w sposób tak oczy-68quas esse propositiones tam evidenter S.Scripturae consonas, ut nemo dubitarepossit eas inde se¹ui: de his igitur nullum fieri potest dissidium.Quod autemtibi yidetur legitima deductione e S.Scriptura se¹ui, id tan¹uam necessariumfidei articulum alteri obtrudere non debes, quia tu ipse regulae fidei consonumcredis; nisi tu ipse ae¹uum judicas, ut tibi pari jurê aliorum obtrudanturopiniones, et tu cogaris admittere et pro-fiteri diversa et inter se pugnantia,Lutheranorum, Cal-yinistarum, Remonstrantium, Anabaptistarum, alia-rum¹uesectarum dogmata, quae tan¹uam necessaria et genuina S.Scripturae consectariaasseclis suis inge-rere et depraedicare solent Symbolorum, Systematum etConfessionum artifices [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • orla.opx.pl