[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.n.e., co dowiod³o, ¿e w tym okresie z grot¹ zwi¹zany by³ kulttego herosa.Odkrycie to wspar³o hipotezê, i¿ Homer odwiedzi³ Itakê, wêdruj¹c œladamiopisywanegoprzez siebie bohatera.2.EposEpos jest najwczeœniejszym gatunkiem literackim, jaki pojawi³ siê w Grecji.Eposy takiejak Iliada i Odyseja s¹ ukoronowaniem wielowiekowej tradycji pieœni ludowej.Twórcamitakich pieœni byli œpiewacy zwani aojdami, którzy przy dŸwiêkach formingi(strunowegoinstrumentu podobnego do cytry) wykonywali uk³adane przez siebie opowieœci o¿yciu iczynach s³awnych bohaterów mitologicznych.Aojdowie byli najczêœciej samoukami,improwizowali lub przetwarzali znane tematy, wêdruj¹c z miejsca na miejsce (byæmo¿ejednym z aojdów by³ sam Homer).W Odysei Homer przedstawil postaci dwóchaojdów:Demodokosa na dworze w³adcy Feaków Alkinoosa i Femiosa na dworze w Itace.Epos opowiada zazwyczaj o heroicznej przesz³oœci, bohaterskich czynach lubdzia³alnoœcibogów.Œwiat przedstawiony jest z pewnego dystansu czasowego.Sfery bogów iludzi wi¹¿¹siê ze sob¹: bogowie posiadaj¹ cechy œmiertelników, bohaterowie czêstoobdarzeni s¹przymiotami bogów (np.Achilles, którego nie mo¿na by³o œmiertelnie ugodziæ w¿adne270miejsce na ciele poza piêt¹).Niektórzy bohaterowie znajduj¹ siê pod szczególn¹opiek¹jednego z bogów, ratuj¹cego przed niebezpieczeñstwami i pomagaj¹cego w boju.Styl narracji eposu jest wysoki, podnios³y, wystêpuje wiele powtórzeñ,wyolbrzymieñ(hiperboli), epitetów sta³ych (gromow³adny Zeus, przemyœlny Odys, sowiookaAtena) orazrozbudowanych porównañ - tzw.porównañ homeryckich.Czêstym zabiegiem wprowadzanym przez Homera w obu poematach jest stosowanieretardacji czyli opowiadañ wprowadzonych do tekstu w celu opóŸnienia akcji izbudowanianapiêcia.Typowym przyk³adem retardacji jest historia blizny Odyseuszaopowiadana przezstar¹ nianiê Euryklejê w pieœni XIX.Scena mycia nóg i rozpoznania bohatera pobliŸniezosta³a doskonale zinterpretowana, jako przyk³ad homeryckiego realizmu, wznakomitejksi¹¿ce Ericha Auerbacha Mimesis (rozdzia³ I - Blizna Odyseusza).Arystoteles w Poetyce przedstawi³ swoja wizjê epopei: Jest ona albo prosta albozawik³ana, etyczna b¹dŸ patetyczna.Sk³ada siê te¿ z tych samych czêœci cotragedia zwyj¹tkiem œpiewu i widowiska.Wymaga ona równie¿ perypetii, rozpoznañ icierpieñ.Tak¿ejej jêzyk i sposób myœlenia musz¹ byæ piêkne.3.Odyseja - kompozycja epopei i treœæKompozycja Odysei jest znacznie kunsztowniejsza ni¿ Iliady.Podzielona jest na24 pieœnii zawiera 12 160 wersów.Akcj¹ obejmuje 40 dni i mo¿na j¹ podzieliæ na 6 czêœcize wzglêduna powi¹zania treœciowe: I-IV pieœni to Telemachia, czyli opowieœæ o wyprawieTelemacha,który chcia³ zasiêgn¹æ wiadomoœci o losach ojca; V-VIII to pobyt Odyseusza uFeaków, zaœIX-XII opowieœci o przygodach przedstawione na dworze feackiego w³adcyAlkinoosa; pieœniXIII-XVI przestawiaj¹ pobyt Odyseusza na Itace, XVII-XX Odys nie poznany wew³asnymdomu, zaœ XXI-XXIV to rzeŸ zalotników i zakoñczenie.W treœci Odysei mamy do czynienia po raz pierwszy z kompozycj¹ ramow¹, czylisytuacj¹gdy czêœæ akcji zostaje zreferowana przez bohatera, a nie przez autora iopowiedziana wpierwszej osobie.Opowiadanie Odyseusza umieszczone jest w trzeciej czêœciutworu (pieœniXIII-XVI) i tym samym przerywa ci¹g³oœæ narracji odautorskiej.Badacze Odysei uznaj¹ za najs³absz¹ pierwsz¹ czêœæ utworu, a wiêc Telemachiê -synOdyseusza podczas swej wyprawy nie dowiaduje siê niczego istotnego na tematojca,zdobywa tylko enigmatyczne wiadomoœci i ca³oœæ tej podró¿y nie jest zbyt wa¿nadlaprzebiegu akcji.Badacze przypuszczaj¹ wiêc, ¿e Telemachia mog³a byæ osobnymutworemdodanym przez Homera do Odysei.Kwestionowana jest tak¿e autentycznoœæzakoñczeniapoematu, jako niepotrzebnego dla akcji i os³abiaj¹cego wra¿enie punktukulminacyjnego,czyli momentu rozpoznania siê ma³¿onków.4.Wêdrówka OdyseuszaOdyseusz zwany te¿ Ulissesem by³ jednym z greckich bohaterów walcz¹cych podTroj¹.Szczególn¹ opiek¹ otacza³a go bogini Atena, wielokrotnie ratuj¹c podczas bitwy.Odyseuszs³yn¹³ jako dzielny rycerz, b³yskotliwy mówca oraz niezwykle przebieg³ycz³owiek - to onby³ autorem podstêpu z drewnianym koniem, dziêki któremu greccy wojownicydostali siê doTroi i doprowadzili do zdobycia miasta
[ Pobierz całość w formacie PDF ]