[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.PrzejdŸmy teraz do omówienia g³Ã³wnych cech Amorphium Pro.Rozpocznijmy odinterfejsu.Interfejs programu jest dosyæ niekonwencjonalny i przyzwyczajenie siê do niegowymaga pewnego czasu.Po lewej stronie znajduje siê g³Ã³wny pasek menu, zktórego wywo³uje siê podmenu, które z kolei na ekranie przybieraj¹ formêp³ywaj¹cych pasków narzêdziowych, takich jak te dwa przedstawione w górnejczêœci poni¿szego rysunku:Pozosta³e czêœci ekranu s¹ bardziej znane.Sk³adaj¹ siê one z g³Ã³wnego obszaruroboczego, na którym mo¿esz uzyskaæ kilka widoków modelu, i z listwy czasowej.Na listwie czasowej ustawiasz oœwietlenie i animacjê, i podobnie jak wprogramie Swift 3D, jest to edytor obs³ugiwany metod¹ przeci¹gnij i upuœæ.Nalistwie czasowej wymieniony jest ka¿dy element, umo¿liwiaj¹c w ten sposóbdodawanie ujêæ kluczowych i animacji dla ka¿dego obiektu na jego w³asnejlistwie.Kolejn¹ czêœci¹ interfejsu jest obszar narzêdzi (Tools):Jak widaæ, narzêdzia s¹ dosyæ niekonwencjonalne.Zamiast zastosowaæ normalnemetody wyt³aczania kszta³tujesz m³otkiem parametryczny kszta³t lub formujesz gopoprzez ugniatanie.Artysta specjalizuj¹cy siê w tworzeniu modeli 3D przywyk³ydo tradycyjnych metod pracy bêdzie potrzebowaæ odrobiny czasu na przywykniêciedo tego pomys³u, lecz jest to œwietny nowy sposób modelowania.Na rysunkuprzedstawiaj¹cym obszar narzêdziowy widaæ kilka ustawieñ pêdzla, które mo¿eszdopasowaæ dla ró¿nych narzêdzi na pasku narzêdziowym.W pliku ball1.swfznajdziesz przyk³ad efektu rozci¹gania zastosowanego na pi³ce w celu wyra¿eniaobjêtoœci i ruchu.Nastêpnym interesuj¹cym nas elementem programu jest fabryka wosku (WaxFactory):Jest to mój ulubiony obszar programu, gdy¿ pracuj¹c w nim czujê siê, jak zadawnych dobrych czasów, gdy jako ch³opiec bawi³em siê ciep³ym woskiem.Podobniejak pozosta³ych obszarach interfejsu formujesz woskowy parametryczny kszta³tpoprzez obcinanie go a¿ do uzyskania odpowiadaj¹cego ci kszta³tu.Metoda tapozwala na uzyskanie wielu piêknych organicznych efektów.Przyjrzyj siêprzyk³adowi z pliku ice.swf przedstawiaj¹cemu topniej¹c¹ kostkê lodu, abyprzekonaæ siê o mo¿liwoœciach tego programu.Sposób wykonania tego typuanimacji jest nastêpuj¹cy: najpierw przechodzisz do obszaru Composer, nalistwie czasowej w miejscu, gdzie akcja ma siê zakoñczyæ wstawiaæ ujêciekluczowe i wówczas po prostu topisz obszar, jaki ma znikn¹æ.I to wszystko —program wykona za ciebie ca³a resztê.Program zawiera jeszcze wiele innychciekawostek, jak na przyk³ad Paint Shop, w którym uwa¿nie dodajesz kolory doposzczególnych czêœci modelu.Amorphium Pro stanowi wielki krok naprzód w kierunku tworzenia modelitrójwymiarowych w formacie SWF.Jego œrodowisko jest pe³ne pomys³owych narzêdzii dodatków przydatnych do modelowania, a wykonany shaded cartoon jest ma³y iczysty z dobrym czasem renderowania.Program czasami mo¿e sprawiaæ problemy zrenderowaniem modeli z gradientem czy konturami, lecz mamy nadziejê, ¿ezostanie to wkrótce ulepszone.Innym problemem jest cena.375 dolarów (Luty2001) mo¿e byæ zbyt wygórowan¹ cen¹ dla u¿ytkowników dopiero zaznajamiaj¹cychsiê z trzecim wymiarem, lecz jeœli pragniesz tworzyæ wspania³e modele iuwa¿asz, ¿e nie bêdziesz siê ograniczaæ jedynie do wykonywania kompozycji wformacie SWF mo¿esz zainwestowaæ w ten program.PoserFirma Curious Labs dopiero co wkroczy³a w œwiat SWF z programem Poser.Jest toaplikacja do modelowania postaci umo¿liwiaj¹ca tworzenie wielu ró¿norodnychform ludzkich i zwierzêcych.Program ten istnieje od kilku lat, lecz dopieroteraz zosta³ poszerzony o mo¿liwoœæ eksportowania do formatu SWF.W czasieoddania tej ksi¹¿ki do druku ostateczna wersja programu jeszcze nie by³agotowa, lecz na stronie firmy znajdziesz kilka przyk³adów kompozycji w formacieSWF wykonanych w programie Poser.Zawsze zwraca siê uwagê na rozmiar pliku adu¿e animacje zawsze bêd¹ stanowiæ problem, lecz jeœli chcesz uzyskaæ doskonalewykonane postaci, mo¿esz zakoñczyæ swoje poszukiwania.Interfejs Posera w ³atwy sposób umo¿liwia animowanie i pozowanie ludzkichpostaci dla sceny, czy kompozycji wykonanych w tym programie, lub eksportowanieich jako modeli do innych programów.Obecnie narzêdzie do eksportowania plikówdo formatu SWF stanowi dodatek do standardowego pakietu Poser 4.Cenadetaliczna dodatku wynosi oko³o 140 dolarów, a bêdzie on niezbêdny dlau¿ytkowników korzystaj¹cych, lub chc¹cych korzystaæ z Posera i Flasha.Który produkt wybraæ?Chocia¿ przy tworzeniu elementów trójwymiarowych dla Flasha nale¿y rozpatrzyækilka spraw, najwa¿niejsz¹ z nich jest chyba koszt.Mimo, ¿e wtyczki dla takichprogramów jak 3D Studio Max czy Maya stanowi¹ dobre rozwi¹zanie i s¹ stosunkowotanie, nale¿y posiadaæ oryginalny program, a profesjonalne oprogramowanie dotworzenia modeli 3D nie nale¿y do tanich.Dla projektanta, który nie ma dostêpu do bardziej profesjonalnegooprogramowania do modelowania 3D oczywistym wyborem jest Swift 3D.Daje onmo¿liwoœæ tworzenia atrakcyjnej animacji w prostym w obs³udze œrodowisku.Jeœliod stosowania tego programu powstrzymuj¹ ciê nienajlepsze metody tworzeniamodelu, nie obawiaj siê.Mo¿esz poczekaæ na now¹ i ulepszon¹ wersjê 2, lubpobraæ z Sieci darmowy autoryzowany pakiet do modelowania 3D taki jak naprzyk³ad Strata 3D z witryny www.3d.com, lub Blender z witryny www.blender.nl.Pakiety te dziesiêciokrotnie zwiêksz¹ twoje mo¿liwoœci umo¿liwiaj¹c citworzenie precyzyjnych modeli 3D i eksportowanie ich do plików w formacie 3DSgotowych do importowania do programu Swift 3D.Inn¹ opcj¹ jest wybranie pakietutypu Amorphium Pro, w którym bêdziesz móg³ tworzyæ modele w profesjonalnymœrodowisku i eksportowaæ je do plików w formacie SWF.Jeœli posiadasz program 3D studio Max warto rozpatrzyæ zakup Swift 3D lubIllustrate! 5.Obydwa te produkty maj¹ zarówno zalety jak i wady.Illustrateumo¿liwi eksportowanie plików prosto z 3D Studio Max, daj¹c ci zintegrowanezastosowanie i wiele œwietnych w³aœciwoœci.We Swift 3D bêdziesz animowaæ plikiw formacie 3DS ze œwiat³em i œcie¿kami ruchu.Najlepszym wyjœciem bêdziewypróbowanie wersji demonstracyjnej programu Swift zamieszczonej na p³ycieCD-ROM i pobranie wersji próbnej aplikacji Illustrate!, dziêki czemu bêdzieszmóg³ podj¹æ w³aœciw¹ decyzjê.InteraktywnoœæTrzeci wymiar nie musi byæ przeznaczony wy³¹cznie do szybkich, ilustracyjnychanimacji.Mo¿esz go równie¿ zastosowaæ do tworzenia gier i interfejsówkorzystaj¹c z kilku technik opisanych do tej pory.Udostêpni³em ci plikiŸród³owe z mojej starej witryny internetowej, które mo¿esz przejrzeæ iprzeanalizowaæ.Chocia¿ w niewielkim stopniu zastosowa³em kod ActionScript doutworzenia tej witryny, mo¿e ona stanowiæ dla ciebie przyk³ad sposobu tworzeniastruktury interfejsu w celu uzyskania jak najlepszej ekonomii plików.Mimo, ¿ejest ona odrobinê wiêksza, ni¿ zamierza³em, zale¿a³o mi na dodaniu do niejmi³ych cieni, wiêc by³em przygotowany do zap³acenia za to ceny w rozmiarzepliku.Popieram ideê open source — dziêki temu mo¿emy uczyæ siê od siebienawzajem i ulepszaæ w³asne projekty
[ Pobierz całość w formacie PDF ]