[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Pogl¹dy D.Friedlandera zyska³y mu wielu zwolenników, lecz w³aœciwareforma rozpoczê³a siê póŸniej.Reformatorzy zmniejszyli liczbê przepisówreligijnych.Do liturgii wprowadzili niemiecki obok hebrajskiego.K³adli te¿nacisk na moraln¹ stronê judaizmu.Utrzymywali te¿, ¿e naród ¿ydowski maspe³niæ wa¿n¹ misjê dziejow¹, która jednak nie polega na przyœpieszeniunadejœcia Mesjasza, ale na zapoznaniu œwiata z etycznymi wartoœciami Biblii ijudaizmu.Warunkiem jej spe³nienia mia³o byæ pe³ne w³¹czenie siê ¯ydów do ¿yciakulturalnego i spo³ecznego narodów, wœród których ¿yj¹.Reformatorzy g³osili,¿e judaizm jest tylko religi¹ i nie nale¿y go uto¿samiaæ z narodem.Jegowyznawcy mieli byæ np.Francuzami, Niemcami, Polakami wyznania moj¿eszowego.Reformatorzy utrzymywali te¿, ¿e wiele nakazów zawartych w Biblii i Talmudziestraci³o swe znaczenie, inne zaœ nale¿y przystosowaæ do warunków wspó³czesnego¿ycia.Niektórzy z nich odrzucali wiarê w przyjœcie Mesjasza maj¹cegosprowadziæ ¯ydów do Palestyny i g³osili zasadê, ¿e ¯ydzi winni uznaæ za sw¹ojczyznê kraje, w których przebywaj¹.Abraham Geiger (1810-1874R), jeden zczo³owych przedstawicieli tego kierunku, usun¹³ nawet z liturgii wszelkiewzmianki o Syjonie, Mesjaszu i ofiarach.Inni zast¹pili nawet przejœciowonabo¿eñstwo sobotnie nabo¿eñstwem niedzielnym.Jeszcze w Xix wieku ruch ten spotka³ siê z opozycj¹ w ko³ach ortodoksyjnegojudaizmu.Jej g³Ã³wnymi przedstawicielami byli Samson Rafael Hirsch (1808-1888R)broni¹cy starego rytua³u i modlitw oraz uto¿samienia religii z narodem, a tak¿eZachariasz Frankel (1801-1875R), który sprzeciwia³ siê usuniêciu z liturgiiwzmianek o Syjonie i innych oraz wprowadzeniu do niej innych jêzyków.Przyczyni³ siê on znacznie do odrodzenia judaizmu ortodoksyjnego.Postêpyreformy zosta³y zatrzymane przez konferencjê we Wroc³awiu w 1846 roku.Potemjej centrum przenios³o siê do Stanów Zjednoczonych.Poœrednie stanowiskopomiêdzy ortodoksj¹ i reform¹ zaj¹³ kierunek zwany konserwatywnym, któregog³Ã³wny inicjator, Salomon Schechter (1830-1915R), dzia³a³ w Anglii, g³osz¹cpotrzebê utrwalenia ¿ydowskiej tradycji i kultury.Przyjmowa³ on wprzeciwieñstwie do reformy ca³¹ tradycjê rabiniczn¹, któr¹ w przeciwieñstwie doortodoksji pozwala³ interpretowaæ odpowiednio do potrzeby chwili.W drugiej po³owie ubieg³ego stulecia oraz w pierwszej po³owie obecnego wiekudokona³y siê znaczne przemiany wewn¹trz judaizmu oraz w jego rozk³adziegeograficznym.W wyniku licznej emigracji powsta³ wielki i prê¿ny oœrodek tejreligii w Stanach Zjednoczonych.Ludobójczy hitleryzm zlikwidowa³ wielkiecentra judaizmu aszkenazyjskiego w Europie Œrodkowej i Wschodniej, a tak¿esefardyjskiego w krajach ba³kañskich i we W³oszech.Jednoczeœnie, wskutekmasowej imigracji do Palestyny i proklamowania tam w 1948 roku ¿ydowskiegopañstwa Izrael, powsta³ w tym kraju nowy, wa¿ny oœrodek judaizmu.W pañstwieIzrael, mimo ¿e formalnie stwierdza siê, ¿e jest ono pañstwem œwieckim, judaizmjako religia wiêkszoœci jego mieszkañców jest praktycznie religi¹ panuj¹c¹.Sobota jest dniem tygodniowego wypoczynku.W tym dniu ustaje wszelka publicznakomunikacja.Autobusy i poci¹gi nie je¿d¿¹, samoloty nie startuj¹, w portachnie roz³adowuje siê ¿adnego statku, ani ¿adne statki nie wp³ywaj¹.Przestrzegasiê œciœle biblijnych i talmudycznych praw i przepisów pokarmowych w wojsku i winstytucjach pañstwowych.Cywilne prawa osobiste (ma³¿eñstwo, rozwód) podlegaj¹wy³¹cznie jurysdykcji s¹dów rabinackich i stosuj¹ siê do ¿ydowskiej tradycji.Ludnoœæ nie¿ydowska podlega w³asnym s¹dom religijnym.Dotychczas w pañstwie tymnie mo¿na zawieraæ œlubów cywilnych.W szko³ach pañstwowych naucza siê religii.W Izraelu dzia³a ponad 160 kolegiów talmudycznych, a tak¿e jeden uniwersytetreligijny w Ramat Gan pod Tel Awiwem [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • orla.opx.pl