[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Doœæ powiedzieæ, ¿e nawet tak wybitny mag jak Austin Osman Sparezdo³a³ osi¹gn¹æ zaledwie stopieñ Neofity, a niewielu osi¹gnê³o coœ wiêcej.Argentum Astrum mia³o byæ kuŸni¹ wiedzy magicznej, w której swobodaindywidualnego wyboru praktyk magicznych wsparta by³a dyscyplin¹ rozliczaniasiê ze swego wgl¹du i umiejêtnoœci.Zakon ten zrywa³ z popularnym systemempraktyk grupowych w lo¿ach, k³ad¹c nacisk na praktyki indywidualne.W A.'.A.'.obowi¹zywa³a œcis³a regu³a tajnoœci cz³onków.Ka¿dy inicjowany zna³ tylko swegoprze³o¿onego, którym by³a zazwyczaj osoba znajduj¹ca siê o jeden stopieñ wy¿ejw hierarchii, oraz swego podw³adnego, jeœli takiego w ogóle mia³.Tym samym,Crowley spe³nia³ kolejne przykazanie zawarte w Ksiêdze Prawa, której wers 50pierwszej czêœci g³osi³: "macie gwiazdê i gwiazdê, system i system; niechajjeden nie zna dobrze drugiego".Narzuca siê w tym kontekœcie jedno pytanie: Jakim to sposobem Crowley móg³zapomnieæ o Ksiêdze Prawa, skoro tak skrupulatnie spe³nia³ jej postulaty?Wydaje siê ¿e istniej¹ dwie mo¿liwoœci.Pierwsza z nich powiada, ¿e Crowleywcale nie zapomnia³ o Ksiêdze Prawa, tylko pozorowa³ swoj¹ niedba³oœæ,podkreœlaj¹c tym samym moc sprawdzaj¹cych siê w niej przepowiedni.Hipoteza tabrzmi nieprzekonywuj¹co, zwa¿ywszy na fakt ¿e Crowley móg³by wykorzystaæ w tymczasie Ksiêgê Prawa dla zbudowania presti¿u swej nowej organizacji magicznej.Ju¿ bardziej prawdopodobna wydaje siê druga hipoteza, mówi¹ca ¿e Crowley musia³porzuciæ Ksiêgê Prawa, by mog³a j¹ przyswoiæ jego podœwiadomoœæ.A tym samym wnieœwiadomy sposób spe³nia³ jej postulaty.Wymagania kolejnych stopni inicjacyjnych w A.'.A.'.streszcza³ esej "Gwiazda nahoryzoncie", zamieszczony póŸniej w Magiji w teorii i praktyce.Przedstawia³ysiê one nastêpuj¹co:"Uczeñ - Jego zadaniem jest zdobycie wiedzy ogólnej o wszystkich systemachsamorozwoju.Kandydat - Jego g³Ã³wnym zadaniem jest rozpoczêcie wybranych praktyk izapisywanie ich w dzienniku przez okres jednego roku.Neofita - Musi uzyskaæ doskona³¹ kontrolê nad planem astralnym.Zelator - Jego g³Ã³wnym zadaniem jest opanowanie asany i pranajamy.Ponadto,powinien rozpocz¹æ studia nad "formu³¹ ró¿okrzy¿a".Practicus - Wymaga siê od niego ukoñczenia treningu intelektualnego, a wszczególnoœci studiów nad kaba³¹.Philosophus - Wymaga siê od niego przejœcia przez trening moralny.Sprawdza siêjego oddanie wzglêdem Zakonu.Dominus Liminis - ma siê wykazaæ opanowaniem pratjahary i dharany.Adeptus [Minor] (zewnêtrzny) - Winien dokonaæ Wielkiego Dzie³a i osi¹gn¹æWiedzê i Konwersacjê Œwiêtego Anio³a Stró¿a.Adeptus [Minor] (wewnêtrzny) - Mo¿e rozpocz¹æ praktykê "formu³y ró¿okrzy¿a",przystêpuj¹c do Kolegium Ducha Œwiêtego.Adeptus (Major) - Osi¹ga mistrzostwo magiji praktycznej, bez dog³êbnego jejzrozumienia.Adeptus (Exemptus) - Osi¹ga doskona³oœæ w tych wszystkich sprawach, po czymalbo (a) staje siê Bratem Œcie¿ki Lewej Rêki albo (b) zatraca wszystkie swojeosi¹gniêcia, siebie samego, a nawet Œwiêtego Anio³a Stró¿a i staje siêDzieciêciem Otch³ani, które przekroczywszy swój Rozum, jedynie wzrasta w ³onieswojej matki.Wtedy zaœ dostêpuje stopniaMagister Templi - (Mistrz Œwi¹tyni): [.] Jego g³Ã³wnym zadaniem jestdogl¹danie "ogrodu" uczniów i osi¹gniêcie doskona³ego zrozumienia wszechœwiata.Jest on mistrzem samadhi.Magus - Zdobywa m¹droœæ, g³osi swoje prawo i jest mistrzem magiji w jej jaknajszerszym i najwy¿szym znaczeniu.Ipsissimus - Znajduje siê poza tym wszystkim, niedostêpny dla tych, którzyposiedli ni¿sze stopnie."Pocz¹tkowo do A.'.A.'.przyjmowano wszystkich chêtnych, a jedynym sprawdzianemich kwalifikacji by³y przeprowadzane z nimi rozmowy.Jednak¿e, praktyka taokaza³a siê katastrofalna w skutkach, poniewa¿ nowi cz³onkowie nie potrafilisprostaæ re¿imowi pracy w zakonie.Dlatego te¿ w 1912 roku Crowley wprowadzi³regu³ê, nakazuj¹c¹ chêtnym do wst¹pienia do zakonu podjêcia siêtrzymiesiêcznego kursu wtajemniczeñ w misteria staro¿ytnej wiedzy.Dopiero pozdanym egzaminie mogli oni przyst¹piæ do zakonu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]