[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Je¿eli chcesz jedynie rozmyæ ca³y obrazek lub jego czêœæ, powinieneœwykorzystaæ jedno z poleceñ z grupy Blur znajduj¹cych siê w menu Xtras.Wiêcejinformacji o tych poleceniach znajdziesz w rozdziale 12.Rozszerzanie i zawê¿anie zaznaczeñNiekiedy okazuje siê, ¿e rêcznie utworzone zaznaczenie jest o kilka pikseli zama³e lub za du¿e.Utwórz selekcjê i wybierz z menu polecenieModyfyÞMarqueeðExpand, aby otworzyæ okno dialogowe Expand Selection i okreœliæliczbê pikseli, o jak¹ chcesz rozszerzyæ zaznaczenie.I odwrotnie, jeœlichcesz zawêziæ zaznaczenie, wybierz z menu polecenie ModifyÞMarqueeðContract iw oknie dialogowym Contract Selection wpisz po¿¹dan¹ liczbê pikseli.W obuprzypadkach po wpisaniu wartoœci kliknij przycisk OK.Dodawanie brzeguAby utworzyæ dodatkowe zaznaczenie wokó³ bie¿¹cego zaznaczenia, wybierz z menupolecenie ModifyÞMarqueeðBorder, w oknie dialogowym Select Border wpiszmierzon¹ w pikselach szerokoœæ brzegu i kliknij OK.Zostanie utworzonezaznaczenie w kszta³cie ramki o zadanej szerokoœci wokó³ poprzedniegozaznaczenia.Wyg³adzaniePolecenie Smooth umo¿liwia wyg³adzanie postrzêpionych krawêdzi kompleksowychzaznaczeñ o nieregularnych kszta³tach.Jest ono szczególnie przydatne przywyg³adzaniu nieregularnych zaznaczeñ tworzonych za pomoc¹ magicznej ró¿d¿ki.Utwórz zaznaczenie i wybierz z menu polecenie ModifyÞMarqueeðSmooth.W okniedialogowym Smooth Selection wpisz wartoœæ promienia wyg³adzania (im wiêkszypromieñ, tym bardziej wyg³adzona selekcja) i kliknij OK.Zapisywanie i przywracanie zaznaczeñW podmenu ModifyÞMarquee znajduj¹ siê jeszcze dwa inne polecenia.Wybraniepolecenie ModifyÞMarqueeðSave Selection powoduje zapisanie bie¿¹cegozaznaczenia do swoistego schowka znajduj¹cego siê w Fireworks.Zaznaczenie jestw nim przechowywane do momentu wybrania polecenia ModifyÞMarqueeðSave again,które wprowadza do schowka nowe zaznaczenie.Zapisane zaznaczenie mo¿emy wka¿dej chwili przywróciæ, korzystaj¹c z polecenia ModifyÞMarqueeðRestoreSelection.Mo¿liwoœæ zapisywania i przywracania zaznaczeñ jest nowym dodatkiem w Fireworks4.U¿ywanie narzêdzi wektorowych do pracy z bitmapamiBez wzglêdu na to, czy tworzysz obrazek bitmapowy od zera, czy te¿ modyfikujeszistniej¹cy, bêdziesz potrzebowa³ dodatkowych narzêdzi.W Fireworks wszystkienarzêdzia do tworzenia kszta³tów geometrycznych: Rectangle (Prostok¹t), Oval(Owal) i Polygon (Wielok¹t) oraz wiêkszoœæ narzêdzi rysunkowych, takich jakPencil (O³Ã³wek) i Brush (Pêdzel) mog¹ byæ wykorzystywane zarówno w trybieedycji grafiki wektorowej, jak i bitmapowej.Jedyna ró¿nica polega na tym,¿e tworzone elementy s¹ ³atwe w edycji w obiektach wektorowych, zaœ trudno jemodyfikowaæ, gdy znajduj¹ siê w postaci obiektów bitmapowych.Czasami jednaknie masz wyboru i musisz pracowaæ w trybie edycji grafiki bitmapowej.W tabeli6.1 znajdziesz opis wykorzystywania narzêdzi wektorowych do pracy w trybieedycji grafiki bitmapowej.Tabela 6.1.Dzia³anie narzêdzi w trybie edycji grafiki bitmapowejNarzêdzieDzia³anieRectangle (Prostok¹t) i Square (Kwadrat)Dzia³aj¹ tak samo jak w trybie edycji grafiki wektorowej i u¿ywaj¹ bie¿¹cychustawieñ obrysu i wype³nieniaEllipse (Elipsa) i Circle (Okr¹g)Dzia³aj¹ tak samo jak w trybie edycji grafiki wektorowej i u¿ywaj¹ bie¿¹cychustawieñ obrysu i wype³nieniaPolygon (Wielok¹t) i Star (Gwiazda)Dzia³aj¹ tak samo jak w trybie edycji grafiki wektorowej i u¿ywaj¹ bie¿¹cychustawieñ obrysu i wype³nieniaLine (Linia)Dzia³a tak samo jak w trybie edycji grafiki wektorowej i u¿ywa bie¿¹cychustawieñ obrysuPencil (O³Ã³wek)Dzia³a tak samo jak w trybie edycji grafiki wektorowej i u¿ywa obrysu oszerokoœci jednego pikselaBrush (Pêdzel)Dzia³a tak samo jak w trybie edycji grafiki wektorowej i u¿ywa bie¿¹cychustawieñ obrysuPen (Pióro)Jego wybranie powoduje wyjœcie z trybu edycji grafiki bitmapowej.W trybiewektorowym trzeba je wybraæ ponownieText (Tekst)Jego wybranie powoduje wyjœcie z trybu edycji grafiki bitmapowej i otwarcieokna dialogowego Text EditorTabela 6.1.Dzia³anie narzêdzi w trybie edycji grafiki bitmapowej (ci¹g dalszy)NarzêdzieDzia³anieTransform (Przekszta³cenie), Skew (Przekrzywienie) i Distort (Zniekszta³cenie)Nie dzia³aj¹ w trybie edycji grafiki bitmapowej.Mo¿esz ich jednak u¿ywaæ domodyfikowania zaznaczonych obiektów bitmapowychFreeform (Dowolne kszta³ty), Reshape Area (Zmiana kszta³tu) i Path Scrubber(Zmiana nacisku œcie¿ki)Nie dzia³aj¹ w trybie edycji grafiki bitmapowej.Fireworks wyœwietliostrze¿enie, ¿e narzêdzia te mog¹ byæ u¿ywane jedynie do modyfikowaniawektorówKonwertowanie obiektów wektorowych na bitmapoweNajlepiej jest pracowaæ z obiektami wektorowymi, które mo¿na ³atwo modyfikowaæ,ale czasami konieczna mo¿e okazaæ siê konwersja tych obiektów na obiektybitmapowe.Aby wykonaæ takie przekszta³cenie, zaznacz jeden lub kilka obiektówwektorowych lub bitmapowych i wybierz z menu polecenie Modify ðConvert toBitmap lub u¿yj skrótu klawiaturowego Ctrl+Shift+Alt+Z(Command+Shift+Option+Z).Fireworks przekonwertuje œcie¿kê wektorow¹ naprostok¹tn¹ ramkê otaczaj¹c¹ wszystkie piksele wchodz¹ce w sk³adwype³nienia, obrysu i efektów obiektu.Jeœli zaznaczysz wiele obiektów, korzystaj¹c z polecenia Convert to Bitmap,mo¿esz je wszystkie jednoczeœnie przekszta³ciæ na bitmapê.Utracisz jednakmo¿liwoœæ przemieszczania poszczególnych elementów, poniewa¿ stan¹ siê oneczêœci¹ jednego obrazka.Po przekszta³ceniu obiektu wektorowego na bitmapowy, nie bêdziesz móg³ cofn¹ætej konwersji bez u¿ycia pomoc¹ polecenia Undo lub palety History.Przekonwertowane obiekty, które s¹ zapisywane i prze³adowywane nie mog¹ byæw ¿aden sposób przywracane do poprzednich, wektorowych stanów.W czasieprzekszta³cania obiektu wektorowego na bitmapowy Fireworks odrzuca wszystkieinformacje o wektorach.PodsumowanieW Internecie wykorzystywane s¹ obrazki bitmapowe, a Fireworks oferuje bogatyzestaw narzêdzi do ich tworzenia i edycji.Nie s¹ one tak elastyczne jakobiekty wektorowe, ale ich edycja to integralna czêœæ pracy projektantagrafiki internetowej.Gdy bêdziesz modyfikowa³ w Fireworks obrazki bitmapowe,musisz pamiêtaæ o nastêpuj¹cych rzeczach:* Obrazki sk³adaj¹ siê z pikseli, a ka¿dy z nich posiada okreœlony kolor.Podstawowe modyfikacje obrazków bitmapowych polegaj¹ na zmianach kolorówpikseli.* W Fireworks obrazki s¹ modyfikowane g³Ã³wnie w trybie edycji grafikibitmapowej.Tryb ten mo¿na uruchomiæ poprzez dwukrotne klikniêcie obiektubitmapowego narzêdziem Pointer (WskaŸnik) lub uaktywnienie dowolnegonarzêdzia s³u¿¹cego do pracy z bitmapami, na przyk³ad Marquee.Aby powróciæ dotrybu wektorowego, wystarczy dwukrotnie klikn¹æ bitmapê.* Wszystkie narzêdzia selekcji Fireworks – Rectangular Marquee (Prostok¹tnezaznaczenie), Oval Marquee (Owalne zaznaczenie), Lasso, Polygon Lasso(Wielok¹tne lasso) i Magic Wand (Magiczna ró¿d¿ka) – posiadaj¹ wiele opcjidostêpnych w palecie Tool Options.* Zaznaczenie w postaci „maszeruj¹cych mrówek” mo¿e byæ przesuwane,modyfikowane i zapisywane, i nie wp³ywa to na znajduj¹ce siê wewn¹trz obrazkapiksele
[ Pobierz całość w formacie PDF ]