[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Opcja ta mo¿eprzyjmowaæ wartoœci z przedzia³u od 10 (maksymalne rezultaty) do 1(minimalny efekt).* Pressure (Nacisk) – po w³¹czeniu tej opcji, narzêdzia Path Scrubber pozwalaj¹symulowaæ efekt obrysu czu³ego na nacisk rysowania.* Speed (Prêdkoœæ) – po w³¹czeniu tej opcji, narzêdzia Path Scrubber pozwalaj¹symulowaæ efekt obrysu czu³ego na prêdkoœæ rysowania.Knife (Nó¿)Jednym z moich ulubionych (i najbardziej u¿ytecznych) narzêdzi jest nó¿.Jegoprecyzja w odcinaniu œcie¿ek niejednokrotnie wybawi³a mnie z opresji.Komputerowym odpowiednikiem tradycyjnego no¿a jest narzêdzie Knife.Nó¿ mo¿ebyæ u¿ywany jedynie ze œcie¿kami wektorowymi, tak jak jego odpowiednik –Eraser – pracuje jedynie z obiektami bitmapowymi.Narzêdzie Knife dzielipojedyncz¹ œcie¿kê na dwie odrêbne œcie¿ki.Œcie¿ki s¹ przecinane w miejscu, w którym narysujesz liniê za pomoc¹ narzêdziaKnife.No¿a mo¿na u¿ywaæ ze œcie¿kami otwartymi lub zamkniêtymi i z dowolnymiobiektami wektorowymi.Aby przeci¹æ œcie¿kê otwart¹, wystarczy, ¿e kliknieszj¹ w miejscu przeciêcia.By przeci¹æ œcie¿kê zamkniêt¹, musisz narysowaæ zapomoc¹ narzêdzia Knife liniê dziel¹c¹ obiekt na dwie czêœci (rysunek 9.20).Aby u¿yæ narzêdzia Knife:Zaznacz œcie¿kê, któr¹ chcesz rozdzieliæ.Wybierz narzêdzie Knife z palety narzêdziowej lub u¿yj skrótu klawiaturowego E.Narysuj za pomoc¹ no¿a liniê dziel¹c¹ œcie¿kê.Fireworks podzieli œcie¿kê nadwie czêœci.Nie bêdzie tego na razie widaæ, poniewa¿ obie nowe œcie¿ki nadals¹ zaznaczone.Rysunek 9.20.Po lewej stronie widaæ nó¿, który przecina obiektna dwie czêœci,które mog¹byæ nastêpnie oddzielone od siebie, jak pokazanopo prawej stronie ilustracjiAby przesun¹æ jedn¹ z nowo utworzonych œcie¿ek, wybierz narzêdzie Pointeri kliknij w dowolnym miejscu obszaru roboczego znajduj¹cym siê poza obiektem.Zaznaczenie podzielonych œcie¿ek zostanie usuniête.Zaznacz dowolny fragment oryginalnej œcie¿ki.Zostanie zaznaczona tylko jednaczêœæ œcie¿ki, któr¹ mo¿na teraz usun¹æ, przesun¹æ lub zmodyfikowaæ.Narzêdzie Knife doskonale sprawdza siê w tworzeniu kszta³tów specjalnych,takich jak ³uki.Wystarczy, ¿e narysujesz okr¹g i przetniesz go za pomoc¹ no¿a.Jak w przypadku wielu innych narzêdzi, wciœniêcie klawisza Shift spowodujeograniczenie k¹ta nachylenia linii rysowanych narzêdziem Knife dowielokrotnoœci 45º.Mimo ¿e w palecie Tool Options wyœwietlane s¹ ró¿ne opcje narzêdzia Eraser,wszystkie one przydatne s¹ jedynie w pracy z bitmapowym narzêdziem Eraser.Zmiana dowolnej opcji nie powoduje ¿adnych zmian w pracy narzêdzia Eraser wtrybie wektorowym.Operacje na œcie¿kachIm d³u¿ej bêdziesz pracowa³ w programach wektorowych, takich jak Fireworks, tymczêœciej bêdziesz poszukiwa³ nowych i niestandardowych kszta³tów.Niewa¿ne,ile punktów bêdzie posiada³a Twoja gwiazda, wci¹¿ bêdzie tylko gwiazd¹.Kszta³t ka¿dego istniej¹cego obiektu mo¿na modyfikowaæ za pomoc¹ dowolnychnarzêdzi opisywanych w tym rozdziale, ale czêsto ³atwiej jest utworzyæ z³o¿onyobiekt poprzez po³¹czenie dwóch lub wiêcej standardowych kszta³tów.W menu ModifyðCombine znajdziesz ca³¹ grupê poleceñ s³u¿¹cych do ³¹czeniaœcie¿ek: Union (Unia), Intersect (Przeciêcie), Punch (Odjêcie spodu) i Crop(Kadrowanie).Polecenia s³u¿¹ce do modyfikowania obrysów: Simplify (Uproœæ),Expand Stroke (Rozszerz obrys) i Inset Path (Rozszerz-ZawêŸ œcie¿kê)znajdziesz w menu ModifyðAlter Path.Przy kombinowaniu wielu œcie¿ek, do nowo utworzonego obiektu zastosowywane s¹ustawienia obrysu, wype³nienia i efektów, które mia³ obiekt znajduj¹cy siê nasamym spodzie stosu obiektów.Union (Unia)Polecenie Union pozwala scaliæ dwa lub wiêcej obiektów w jeden obiektpo³¹czony.Technik¹, która pomaga mi zdecydowaæ, czy Union jest w³aœciwym dlamnie poleceniem jest.zezowanie.Kiedy ju¿ rozmieszczê obiekty, które maj¹utworzyæ nowy kszta³t, oddalam siê trochê od monitora i robiê takiego zeza, ¿ewidzê jedynie kontury nowego kszta³tu.Tak w³aœnie dzia³a polecenie Union –³¹czy kszta³ty w jeden kontur i usuwa wszystkie nak³adaj¹ce siê na siebieobszary.Stosowanie polecenia Union, podobnie jak wszystkich poleceñ z menu Combine,jest bardzo proste.Najpierw rozmieœæ odpowiednio wszystkie obiekty, zaznaczje, a nastêpnie wybierz z menu polecenie ModifyðCombineðUnion.Niekiedypolecenie to przydaje siê równie¿ przy dostosowywaniu pojedynczych œcie¿ek.Przyk³adowo – kieliszek do martini pokazany na rysunku 9.21 utworzy³em poprzezpo³¹czenie trzech obiektów: trójk¹ta, prostok¹ta i kszta³tu stopkinarysowanego narzêdziem Pen.Rysunek 9.21.Trzy obiekty znajduj¹ce siêpo lewej stronie ilustracji zosta³y po³¹czone ze sob¹za pomoc¹ polecenia Union i w ten sposób powsta³ nowy obiekt widoczny po prawejstroniePo pierwszym po³¹czeniu obiektów zobaczy³em, ¿e prostok¹t i stopka kieliszkanie pasuj¹ dok³adnie do siebie, wiêc wybra³em polecenie EditðUndo (no dobra,w³aœciwie u¿y³em skrótu klawiaturowego Ctrl+Z (Command+Z) i dopasowa³emstopkê.Nastêpnie zaznaczy³em obiekty i ponownie u¿y³em polecenia Union.Kieliszek by³ gotów do nalewania.Intersect (Przeciêcie)Podczas gdy polecenie Union odrzuca nak³adaj¹ce siê na siebie obszary ³¹czonychœcie¿ek, polecenie Intersect pozostawia wszystkie nak³adaj¹ce siê obszary zeœcie¿ek zaznaczonych.Mo¿esz wierzyæ lub nie, ale kluczowym wyrazem wpoprzednim zdaniu jest s³owo „wszystkie”.Je¿eli choæ jeden obiekt nie zazêbiasiê z jak¹œ czêœci¹ wszystkich innych zaznaczonych obiektów, wydaniepolecenie Intersect spowoduje ich usuniêcie.Mimo tej niedogodnoœci, polecenieIntersect jest bardzo przydatne.Nie ¿artujê.Jak inaczej móg³byœ utworzyækawa³ek pizzy pokazany na rysunku 9.22.Zaznaczy³em dwa obiektu znajduj¹ce siêpo lewej stronie ilustracji, wybra³em z menu polecenieModifyðCombineðIntersect i pizza gotowa!Rysunek 9.22.Po³¹czenie okrêgu i trójk¹ta za pomoc¹ polecenia Intersect pozwala utworzyædoskona³y kawa³ek pizzyPunch (Odjêcie spodu)Pamiêtasz dziurkacz, którego u¿ywa³eœ w szkole? Takie ma³e urz¹dzenie, którewycina³o okr¹g³e dziurki we wszystkim, co siê znalaz³o pomiêdzy jego„szczêkami”? Podobnie dzia³a polecenie Punch z tym wyj¹tkiem, ¿e wycinane„dziurki” mog¹ mieæ tutaj dowolne kszta³ty.Gdy dwa obiekty wektorowenak³adaj¹ siê na siebie, kszta³t znajduj¹cy siê u góry wycina dziurê wkszta³cie dolnym.Na rysunku 9.23 mo¿esz zobaczyæ rezultat dzia³aniapolecenia Punch, którego u¿y³em do wykonania obwarzanka.Najpierw upewni³emsiê, ¿e oba obiekty s¹ wyœrodkowane wzglêdem siebie, zaznaczy³em je i wybra³emz menu polecenie ModifyðCombineðPunch.Rysunek 9.23.Polecenie Punch pozwala na wyciêcie w dolnym obiekcie dziury o kszta³ciegórnego obiektuCo siê stanie, gdy polecenie Punch zostanie zastosowane do wiêcej ni¿ dwóchzaznaczonych obiektów? Obiekt znajduj¹cy siê na samym wierzchu stosu wytniedziury we wszystkich pozosta³ych, które jednak nie zostan¹ po³¹czone.Crop (Kadrowanie)Mówi¹c po prostu, polecenie Crop jest przeciwieñstwem polecenia Punch.Pou¿yciu polecenia Punch, górny obiekt wycina dziury we wszystkich obiektachznajduj¹cych siê pod spodem
[ Pobierz całość w formacie PDF ]