[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Opcja ta mo¿eprzyj­mo­waæ wartoœci z przedzia³u od 10 (maksymalne rezultaty) do 1(mini­mal­ny efekt).* Pressure (Nacisk) – po w³¹czeniu tej opcji, narzêdzia Path Scrubber pozwalaj¹sy­mulowaæ efekt obrysu czu³ego na nacisk rysowania.* Speed (Prêdkoœæ) – po w³¹czeniu tej opcji, narzêdzia Path Scrubber pozwalaj¹sy­mulowaæ efekt obrysu czu³ego na prêdkoœæ rysowania.Knife (Nó¿)Jednym z moich ulubionych (i najbardziej u¿ytecznych) narzêdzi jest nó¿.Jegoprecyzja w odcinaniu œcie¿ek niejednokrotnie wybawi³a mnie z opresji.Komputerowym odpo­wied­nikiem tradycyjnego no¿a jest narzêdzie Knife.Nó¿ mo¿ebyæ u¿ywany jedynie ze œcie¿­kami wektorowymi, tak jak jego odpowiednik –Eraser – pracuje jedynie z obiektami bitmapowymi.Narzêdzie Knife dzielipojedyncz¹ œcie¿kê na dwie odrêbne œcie¿ki.Œcie¿ki s¹ przecinane w miejscu, w którym narysujesz liniê za pomoc¹ narzêdziaKnife.No¿a mo¿na u¿ywaæ ze œcie¿kami otwartymi lub zamkniêtymi i z dowolnymiobiektami wek­torowymi.Aby przeci¹æ œcie¿kê otwart¹, wystarczy, ¿e kliknieszj¹ w miejscu prze­ciê­cia.By przeci¹æ œcie¿kê zamkniêt¹, musisz narysowaæ zapomoc¹ narzêdzia Knife liniê dziel¹c¹ obiekt na dwie czêœci (rysunek 9.20).Aby u¿yæ narzêdzia Knife:Zaznacz œcie¿kê, któr¹ chcesz rozdzieliæ.Wybierz narzêdzie Knife z palety narzêdziowej lub u¿yj skrótu klawiaturowego E.Narysuj za pomoc¹ no¿a liniê dziel¹c¹ œcie¿kê.Fireworks podzieli œcie¿kê nadwie czêœci.Nie bêdzie tego na razie widaæ, poniewa¿ obie nowe œcie¿ki nadals¹ zaznaczone.Rysunek 9.20.Po lewej stronie widaæ nó¿, który przecina obiektna dwie czêœci,które mog¹byæ nastêpnie oddzielone od siebie, jak pokazanopo prawej stronie ilustracjiAby przesun¹æ jedn¹ z nowo utworzonych œcie¿ek, wybierz narzêdzie Pointeri klik­nij w dowolnym miejscu obszaru roboczego znajduj¹cym siê poza obiek­tem.Zaznaczenie podzielonych œcie¿ek zostanie usuniête.Zaznacz dowolny fragment oryginalnej œcie¿ki.Zostanie zaznaczona tyl­ko jednaczêœæ œcie¿ki, któr¹ mo¿na teraz usun¹æ, przesun¹æ lub zmodyfikowaæ.Narzêdzie Knife doskonale sprawdza siê w tworzeniu kszta³tów specjalnych,takich jak ³uki.Wystarczy, ¿e narysujesz okr¹g i przetniesz go za pomoc¹ no¿a.Jak w przypadku wie­lu innych narzêdzi, wciœniêcie klawisza Shift spowodujeograniczenie k¹ta na­chy­le­nia linii rysowanych narzêdziem Knife dowielokrotnoœci 45º.Mimo ¿e w palecie Tool Options wyœwietlane s¹ ró¿ne opcje narzêdzia Era­ser,wszystkie one przydatne s¹ jedynie w pracy z bitma­po­wym narzêdziem Eraser.Zmiana dowolnej opcji nie powoduje ¿adnych zmian w pracy narzêdzia Eraser wtrybie wektorowym.Operacje na œcie¿kachIm d³u¿ej bêdziesz pracowa³ w programach wektorowych, takich jak Fireworks, tymczꜭciej bêdziesz poszukiwa³ nowych i niestandardowych kszta³tów.Niewa¿ne,ile punk­tów bêdzie posiada³a Twoja gwiazda, wci¹¿ bêdzie tylko gwiazd¹.Kszta³t ka¿dego ist­niej¹cego obiektu mo¿na modyfikowaæ za pomoc¹ dowolnychnarzêdzi opisywanych w tym rozdziale, ale czêsto ³atwiej jest utworzyæ z³o¿onyobiekt poprzez po³¹czenie dwóch lub wiêcej standardowych kszta³tów.W menu ModifyðCombine znajdziesz ca³¹ grupê poleceñ s³u¿¹cych do ³¹czeniaœcie­¿ek: Union (Unia), Intersect (Przeciêcie), Punch (Odjêcie spodu) i Crop(Ka­dro­wa­nie).Polecenia s³u¿¹ce do modyfikowania obrysów: Simplify (Uproœæ),Expand Stroke (Roz­szerz obrys) i Inset Path (Rozszerz-ZawêŸ œcie¿kê)znajdziesz w menu Modi­fyðAl­ter Path.Przy kombinowaniu wielu œcie¿ek, do nowo utworzonego obiektu zastosowywane s¹usta­wienia obrysu, wype³nienia i efektów, które mia³ obiekt znajduj¹cy siê nasamym spo­dzie stosu obiektów.Union (Unia)Polecenie Union pozwala scaliæ dwa lub wiêcej obiektów w jeden obiektpo³¹czony.Tech­nik¹, która pomaga mi zdecydowaæ, czy Union jest w³aœciwym dlamnie pole­ce­niem jest.zezowanie.Kiedy ju¿ rozmieszczê obiekty, które maj¹utworzyæ nowy kszta³t, oddalam siê trochê od monitora i robiê takiego zeza, ¿ewidzê jedynie kontury no­wego kszta³tu.Tak w³aœnie dzia³a polecenie Union –³¹czy kszta³ty w jeden kontur i usu­wa wszystkie nak³adaj¹ce siê na siebieobszary.Stosowanie polecenia Union, podobnie jak wszystkich poleceñ z menu Combine,jest bar­dzo proste.Najpierw rozmieœæ odpowiednio wszystkie obiekty, zaznaczje, a nastêp­nie wybierz z menu polecenie ModifyðCombineðUnion.Niekiedypolecenie to przydaje siê równie¿ przy dostosowywaniu pojedynczych œcie¿ek.Przyk³adowo – kieliszek do mar­tini pokazany na rysunku 9.21 utworzy³em poprzezpo³¹czenie trzech obiektów: trój­k¹ta, prostok¹ta i kszta³tu stopkinarysowanego narzêdziem Pen.Rysunek 9.21.Trzy obiekty znajduj¹ce siêpo lewej stronie ilustracji zosta³y po³¹czone ze sob¹za pomoc¹ polecenia Union i w ten sposób powsta³ nowy obiekt widoczny po prawejstroniePo pierwszym po­³¹­czeniu obiektów zobaczy³em, ¿e prostok¹t i stopka kieliszkanie pa­su­j¹ dok³adnie do siebie, wiêc wybra³em polecenie EditðUndo (no dobra,w³aœciwie u¿y­³em skrótu kla­wia­turowego Ctrl+Z (Command+Z) i dopasowa³emstopkê.Nastêp­nie za­znaczy³em obie­k­ty i ponownie u¿y³em polecenia Union.Kieliszek by³ gotów do nalewania.Intersect (Przeciêcie)Podczas gdy polecenie Union odrzuca nak³adaj¹ce siê na siebie obszary ³¹czonychœcie¿ek, polecenie Intersect pozostawia wszystkie nak³adaj¹ce siê obszary zeœcie¿ek zaznaczonych.Mo¿esz wierzyæ lub nie, ale klu­czowym wyrazem wpoprzednim zdaniu jest s³owo „wszystkie”.Je¿eli choæ jeden obiekt nie zazêbiasiê z jak¹œ czêœci¹ wszystkich innych zaznaczonych obiektów, wy­da­niepolecenie Intersect spowoduje ich usuniêcie.Mimo tej niedogodnoœci, polecenieIn­ter­sect jest bardzo przydatne.Nie ¿artujê.Jak inaczej móg³byœ utworzyækawa³ek pizzy pokazany na rysunku 9.22.Zaznaczy³em dwa obiektu znajduj¹ce siêpo lewej stronie ilu­stracji, wybra³em z menu polecenieModifyðCombineðIntersect i pizza gotowa!Rysunek 9.22.Po³¹czenie okrêgu i trójk¹ta za pomoc¹ polecenia Intersect pozwala utworzyædoskona³y kawa³ek pizzyPunch (Odjêcie spodu)Pamiêtasz dziurkacz, którego u¿ywa³eœ w szkole? Takie ma³e urz¹dzenie, którewy­ci­na­³o okr¹g³e dziurki we wszystkim, co siê znalaz³o pomiêdzy jego„szczêkami”? Podobnie dzia­³a polecenie Punch z tym wyj¹tkiem, ¿e wycinane„dziurki” mog¹ mieæ tutaj do­wol­ne kszta³ty.Gdy dwa obiekty wektorowenak³adaj¹ siê na siebie, kszta³t znajduj¹cy siê u góry wycina dziurê wkszta³cie dolnym.Na rysunku 9.23 mo¿esz zobaczyæ re­zul­tat dzia³aniapolecenia Punch, którego u¿y³em do wykonania obwarzanka.Najpierw upew­ni³emsiê, ¿e oba obiekty s¹ wyœrodkowane wzglêdem siebie, zaznaczy³em je i wy­bra³emz menu polecenie ModifyðCombineðPunch.Rysunek 9.23.Polecenie Punch pozwala na wyciêcie w dolnym obiekcie dziury o kszta³ciegórnego obiektuCo siê stanie, gdy polecenie Punch zostanie zastosowane do wiêcej ni¿ dwóchzaznaczonych obiektów? Obiekt znajduj¹cy siê na samym wierz­chu stosu wytniedziury we wszystkich pozosta³ych, które jednak nie zostan¹ po³¹czone.Crop (Kadrowanie)Mówi¹c po prostu, polecenie Crop jest przeciwieñstwem polecenia Punch.Pou¿yciu po­le­cenia Punch, górny obiekt wycina dziury we wszystkich obiektachznajduj¹cych siê pod spodem [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • orla.opx.pl