[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ich ywottrwa przez tysic 'dni wiata (kalpa).[5] W pierwszym wiecie Brahmy, w Danaloce (Janaloka), s czworakie klasybogów: brahmapurohita, brahmakayika, brahmamahakayika i amara.Ci wadajelementami (bhuta) i narzdami psychicznymi (indrijami, indriya), [a] okresycia kada nastpna [klasa] ma dwukrotnie [duszy] od [klasy] poprzedniej.[6] W drugim wiecie [Brahmy], w Tapasie (wiecie aru), s trojakie zastpybogów tzw.' "janiejcy" (abhasvara), '"wielce janiejcy" (mahabhasvara) i'"wielce janiejcy prawd" (satyamahabhasvara).Ci maj wadz nad elementami(bhuta), narzdami psychicznymi (indriya) i prakrti, okres ycia kadej,nastpnej [klasy] jest dwukrotnie [duszy w stosunku] do poprzedniej,poywieniem ich wszystkich jest kontemplacja (dhyana), maj strumie[wiadomoci] (nasienie [poznania], retas) [pyncy] w gór, nie majprzeszkody w poznaniu wzwy i nie maj przysonitego przedmiotu poznania(visaya) na niszych poziomach (bhumi).[7] W trzecim [wiecie] Brahmy, w Satjaloce (wiecie Prawdy, Satyaloka), scztery rodzaje zastpów bogów, którzy nie przebywaj w siedzibach, [lecz] tkwiw sobie samych ("mieszkaj" we wasnych "ciaach", svapratistha), coraz wyejjedni nad drugimi, maj wadz nad pradhan (pradhana), ywot ich trwa takdugo, jak trwa stworzony wiat (sarga).Sporód [tych czterech klas] aczjuty (acyuta) lubuj si w kontemplacji(dhyana) 'z witark (savitarka), siuddhaniwasy (uddhanivasa) lubuj si wkontemplacji 'z wiczar (savicara), satjabhy (satyabha) znajduj przyjemno wkontemplacji samej tylko bogoci (szczliwoci, ananda), sadniasadninowie(samjnasamjnin) znajduj wygod w kontemplacji samej tylko 'wiadomoci"jestem" (asmita).Nawet ci tkwi jeszcze wewntrz 'potrójnego wiata(trailokya).Tych oto siedem wiatów, wszystkie bez wyjtku, s wiatamiBrahmy.Natomiast bezcieleni (videha) i 'roztworzeni w prakrti (prakrtilaya),jako e s w stanie wyzwolenia (moksa), nie s umieszczeni wewntrz wiata.To [wszystko wyej opisane] 'jest przedmiotem unaocznienia (moe byunaocznione, saksatkaraniya) przez jogina, który dokona() sanjamy na bramie(otworze?, dvara) "soca".Równie w innym miejscu moe w ten sposób tak dugowiczy, a to wszystko ujrzy.[Jogasutra]candre taravyuhajnanamIII.27.NA KSIʯYCU POZNANIE ADU GWIAZD[F.r.:] [Dziki sanjamie] na "ksiycu" (candra) [jogin zdobywa] poznanie(jnana) adu (porzdku, vyuha) gwiazd (tara).[Jogabhaszja]III.27.Dokonujc sanjamy na "ksiycu" moe pozna ad gwiazd.[Jogasutra]dhruve tadgatijnanamIII.28.NA GWIEDZIE POLARNEJ POZNANIE ICH RUCHU[F.r.:] [Dziki sanjamie] na Gwiedzie Polarnej (Dhruva) [jogin uzyskuje]poznanie ruchu (biegu, drogi, gati) gwiazd (tara).[Jogabhaszja]III.28.Nastpnie dokonujc sanjamy na 'Gwiedzie Polarnej (Dhruva) moe poznaruch (bieg, drog, gati) gwiazd.Gdy dokona sanjamy na wozach niebieskich(vimana), to moe je pozna.[Jogasutra]ndbhicakre kayavyuhajndnamIII.29.NA ORODKU PPKOWYM POZNANIE ADU CIAA[F.r.:] [Przez sanjam] na orodku ppkowym (nabhiczakrze, czakrze ppkowej,nabhicakra) [jogin uzyskuje bezporednie] poznanie (jnana) adu (ukadu, vyuha)ciaa (kaya).[Jogabhaszja]III.29.Dokonujc sanjamy na orodku ppkowym (nabhicakra) moe poznauporzdkowanie (ad, ukad, vyuha) ciaa.Trzy humory (dosa) to wiatr, ó iflegma.Siedem 'skadników ciaa (dhatu) to skóra, krew, miso, koci,tuszcz, szpik kostny i nasienie2[22 ]2.Porzdek (vinyasa) jest taki, e kady poprzedni [skadnik] jestpochodny (zewntrzny, bahya) w stosunku do nastpnego.[Jogasutra]kanthakupe ksutpipasanivrttihIII.30.NA STUDZIENCE GARDA USTANIE GODU I PRAGNIENIA[F.r.:] [Przez sajam] na studzience (kupa) garda nastpuje zanik (nivrtti)godu i pragnienia.[Jogabhaszja]III.30.Poniej jzyka mieci si 'struna gosowa (tantu), poniej strunygosowej jest gardo, jeszcze niej studzienka (kupa).Poprzez sajam naniej nie dokucza gód i pragnienie.[Jogasutra]kurmanadyam sthairyamIII.31.NA NADI ӣWIEJ STAO[F.r.:] [Przez sajam] na tubie ówiej (nadi ówiej, kurmanadi) osiga sistao (nieruchomo, sthairya) [wiadomoci].[Jogabhaszja]III.31.Poniej studzienki w klatce piersiowej jest nadi2[23 ]3 zwana ówiem (kurma).Gdy si dokona sanjamy na niej, osiga sinieruchomy (stay) stan; jak u wa lub iguany.[Jogasutra]murdhajyotisi siddhadaranamIII.32.NA WIETLE GOWY WIDZENIE SIDDHW[F.r
[ Pobierz całość w formacie PDF ]