[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.* Grupowanie pól (na przyk³ad: wklês³e ramki czy proste linie)* Okreœlenie dla pól i etykiet rodzaju, koloru, rozmiaru i stylu czcionki(pogrubienie/kursywa)* Nazwy oraz sposoby reagowania przycisków (na przyk³ad: Anuluj, Zamknij czyZakoñcz?)* Wskazanie u¿ytkownikowi, czy formularze s¹ przeznaczone tylko do odczytu, czyte¿ mo¿na je edytowaæ.* Sposób komunikacji z u¿ytkownikiem (na przyk³ad: zwiêz³y b¹dŸ rozwlek³y).Zamiast traciæ czas na pisanie oficjalnego dokumentu, utwórz po prostu bazêdanych z zestawem formularzy i raportów zawieraj¹cym przyk³ady najczêœcieju¿ywanych formantów.Plik ten mo¿e byæ rozwijaj¹cym siê przyk³adempreferowanych przez Ciebie stylów interfejsu u¿ytkownika.Jeszcze lepiejbêdzie, jeœli oprócz formularzy zamieœcisz tam tak¿e kod opisuj¹cy poruszaniesiê po formularzach i inne powszechnie u¿ywane zestawy funkcji.Formularze tepos³u¿¹ jako standardowe szablony dla twoich produktów.StandardyBez standaryzacji pracy programistów aplikacje stan¹ siê bardzo k³opotliwe wobs³udze i u¿ytkowaniu.Zasada 1: Standardy du¿o ulepszaj¹.Zasada 2: Standardy same w sobie nic nie ulepszaj¹.Podstawowym celem standaryzacji jest ujednolicenie efektów pracy cz³onkówzespo³u programistów.To, ¿e wszyscy pisz¹ w „dobrym” stylu, jest spraw¹drugorzêdn¹.Nie traæ czasu na spory, co jest w danym momencie najlepsze – po prostu wybierzdobr¹ metodê, przekonaj do niej innych i trzymaj siê jej.Najbardziej powszechne typy standardów to nazewnictwo i kodowanie.Standardy teznacznie u³atwiaj¹ czytanie i przegl¹danie kodu programu, a tak¿e upraszczaj¹póŸniejsze czynnoœci serwisowe.Standardy nazewnictwaPoni¿szy przyk³ad korzysta z przyrostkowego standardu nazewnictwa i czynnoœciwykonywane przez programistê s¹ oczywiste.DblLodgingTotal = Double(intNights) * dblRateNatomiast kolejny przyk³ad nie jest ju¿ taki oczywisty.x = Text7 * Text12Oto kluczowe elementy wiêkszoœci standardów nazewnictwa:* przedrostki obiektowe (na przyk³ad: txt, cbo, lst.);* przedrostki typów danych (na przyk³ad: sgl, int, str.);* typowe nazwy baz (na przyk³ad: u¿ycie Acct lub Account);* typowe skrótowce (na przyk³ad: stat = status).Standardy kodowaniaOto przyk³ady elementów, które mo¿esz chcieæ okreœliæ w standardach kodowania:* komentarze nag³Ã³wków;* komentarze w kodzie;* wciêcia;* rozmiar podprocedur i funkcji (na przyk³ad: maksymalnie 60 wierszy);* u¿ycie instrukcji Option Explicit.Istniej¹ okreœlone standardy nazewnictwa dotycz¹ce rozwoju aplikacjiw œrodowiskach Access/VBA/Office/VB.Dwa najpopularniejsze to konwencjenazewnictwa Reddicka i Leszynskiego.Zalet¹ korzystania z tych konwencji jestto, ¿e nowi programiœci zatrudnieni przez Twoj¹ firmê mog¹ ju¿ je znaæ.Pozatym, konwencje te s¹ u¿ywane w fachowej prasie, ksi¹¿kach oraz w materia³achszkoleniowych.Wybierz jedn¹ z nich i konsekwentnie siê jej trzymaj.KonstrukcjaAby podnieœæ wydajnoœæ zespo³u w fazie Konstrukcja mo¿esz stosowaæ kilkatechnik.W tej czêœci omówimy zagadnienia zwi¹zane z podzia³em zadañ miêdzyprogramistami oraz kontrolowaæ projekt i proces jego wdra¿ania.Przekonamy Ciêtak¿e do dok³adnego przetestowania aplikacji i znalezienia wszystkichdotychczas pope³nionych b³êdów.Dziel i rz¹dŸ: dzia³ania w fazie KonstrukcjaIstnieje wiele podejœæ do fazy Konstrukcja.Mo¿esz zacz¹æ od wdro¿enianajtrudniejszych i najbardziej niepewnych czêœci aplikacji lub rozpocz¹æ odtych naj³atwiejszych czêœci.Mo¿esz tak¿e zacz¹æ od formularzy i zakoñczyæ naraportach.Mimo i¿ wszystkie te podejœcia s¹ prawid³owe, wielu programistówosi¹gnê³o sukces, zaczynaj¹c od stworzenia solidnych podstaw i na nich buduj¹cresztê aplikacji.Podstawy najczêœciej sk³adaj¹ siê z projektu tabel,nakreœlenia g³Ã³wnych formularzy i czêsto u¿ywanych modu³Ã³w i funkcji.Dzia³anie takie ma na celu stworzenie dzia³aj¹cego rdzenia, stanowi¹cegopodstawê dzia³ania ka¿dego z programistów.Jeœli chodzi o formularze, dobrzejest poœwiêciæ trochê czasu na stworzenie jednego lub dwóch, które póŸniejpos³u¿¹ jako szablony dla nastêpnych.Nadesz³a odpowiednia chwila, by zainwestowaæ w tworzenie komponentów, którebêdziesz móg³ wykorzystywaæ wielokrotnie.Wysi³ek w³o¿ony w zaprojektowanie itestowanie tych elementów zacznie zwracaæ siê z ka¿dym ich u¿yciem.Wa¿ne jest, aby podczas tworzenia podstaw aplikacji zespó³ programistów œciœleze sob¹ wspó³pracowa³.Wówczas to zapadaj¹ najwa¿niejsze decyzje, a tak¿edefiniowane s¹ interfejsy
[ Pobierz całość w formacie PDF ]