[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.3.Postanowienia artyku³Ã³w 104, 104a paragraf 1, 104b paragraf 1 i 104c zwyj¹tkiem paragrafów 1, 9, 11 i 14, stosuj¹ siê od momentu rozpoczêcia drugiegoetapu.Postanowienia artyku³Ã³w 103a paragraf 2, 104c paragrafy 1, 9 i 11, 105, 105a,107, 109, 109a, 109b i 109c paragraf 2 i 4 stosuj¹ siê od momentu rozpoczêciatrzeciego etapu.4.W drugim etapie pañstwa cz³onkowskie bêd¹ d¹¿yæ do unikania nadmiernychdeficytów bud¿etowych.5.W drugim etapie ka¿de pañstwo cz³onkowskie rozpocznie odpowiednio procesprowadz¹cy do niezale¿noœci swojego banku centralnego, zgodnie z artyku³em108.Artyku³ 109f1.Z chwil¹ rozpoczêcia drugiego etapu zostaje ustanowiony i przyjmuje swojeobowi¹zki Europejski Instytut Walutowy (zwany dalej EIW); posiadaj¹cy osobowoœæprawn¹, kierowany i zarz¹dzany przez Radê, sk³adaj¹c¹ siê z Prezesa i Prezesównarodowych banków centralnych, z których jeden jbêdzie Wiceprezesem.Prezesa mianuje siê za wspóln¹ zgod¹ rz¹dów Pañstw Cz³onkowskich, wyra¿on¹ naszczeblu szefów pañstw lub rz¹dów, na zalecenie - zale¿nie od sytuacji -Komitetu Prezesów banków centralnych pañstw cz³onkowskich (zwanego dalej"Komitetem Prezesów") lub Rady EIW, oraz po zasiêgniêciu opinii ParlamentuEuropejskiego i Rady.Prezesa wybiera siê spoœród osób o uznanym autorytecie idoœwiadczeniu zawodowym w dziedzinie walutowej lub bankowoœci.Tylko obywatelpañstwa cz³onkowskiego mo¿e zostaæ Prezesem EIW.Rada EIW mianuje Wiceprezesa.Statut EIW jest okreœlony w Protokole za³¹czonym do niniejszego Traktatu.Komitet Prezesów rozwi¹zuje siê z chwil¹ rozpoczêcia drugiego etapu.2.EIW:- umacnia wspó³pracê miêdzy narodowymi bankami centralnymi;- umacnia koordynacjê polityki walutowej pañstw cz³onkowskich d¹¿¹c dozapewnienia stabilnoœci cen;- kontroluje funkcjonowanie Europejskiego Systemu Walutowego;- udziela konsultacji w zakresie zagadnieñ podlegaj¹cych kompetencjomnarodowych banków centralnych i wp³ywaj¹cych na stabilnoœæ instytucjifinansowych i rynków finansowych;- przejmuje zadania Funduszu Europejskiego Wspó³pracy Walutowej, który ulegarozwi¹zaniu; procedury likwidacyjne s¹ okreœlone w Statucie EIW;- u³atwia pos³ugiwanie siê ECU i nadzoruje stan jego rozwoju, w tym tak¿esprawne funkcjonowanie systemu clearingowego ECU.3.W celu przygotowania trzeciego etapu, EIW:- przygotowuje dokumenty i procedury konieczne do prowadzenia jednolitejpolityki walutowej podczas trzeciego etapu;- wspiera harmonizacjê, gdzie jest to konieczne, zasad i praktyk rz¹dz¹cychgromadzeniem, opracowywaniem i rozpowszechnianiem danych statystycznych wdziedzinach nale¿¹cych do jego kompetencji;- przygotowuje zasady operacji, które bêd¹ podejmowane przez narodowe bankicentralne w ramach ESBC;- przyczynia siê do sprawnoœci p³atnoœci transgranicznych;- nadzoruje techniczne przygotowanie banknotów ECU.NajpóŸniej do 31 grudnia 1996 r., EIW okreœli ramy prawne, organizacyjne ilogistyczne konieczne do wykonywania zadañ przez ESBC w trzecim etapie.Ramy tezostan¹ przed³o¿one do decyzji EBC z dniem jego ustanowienia.4.EIW, dzia³aj¹c wiêkszoœci¹ dwóch trzecich g³osów cz³onków swej Rady, mo¿e:- formu³owaæ opinie lub zalecenia odnoœnie ogólnej orientacji politykiwalutowej i polityki kursów walut, jak równie¿ zwi¹zanych z nimiœrodków,wprowadzanych w ka¿dym pañstwie cz³onkowskim;- przedk³adaæ opinie lub zalecenia rz¹dom i Radzie odnoœnie kierunków dzia³añmog¹cych wp³ywaæ na wewnêtrzn¹ lub zewnêtrzn¹ sytuacjê walutow¹ we Wspólnocie,a zw³aszcza na funkcjonowanie Europejskiego Systemu Walutowego;- wydawaæ w³adzom walutowym pañstw cz³onkowskich zalecenia odnoœnie prowadzeniaich polityki walutowej.5.EIW, dzia³aj¹c jednomyœlnie, mo¿e zadecydowaæ o opublikowaniu swoich opiniii zaleceñ.6.Rada zasiêga opinii EIW w sprawie wszelkich proponowanych dzia³añ Wspólnoty,nale¿¹cych do zakresu jego kompetencji.W zakresie i na zasadach wyznaczonych przez Radê - dzia³aj¹c¹ kwalifikowan¹wiêkszoœci¹ g³osów, na wniosek Komisji i po zasiêgniêciu opinii ParlamentuEuropejskiego i EIW - w³adze pañstw cz³onkowskich zasiêgaj¹ opinii EIW wsprawach wszelkich projektów przepisów prawnych, nale¿¹cych do zakresu jegokompetencji.7.Rada, dzia³aj¹c jednomyœlnie, na wniosek Komisji i po zasiêgniêciu opiniiParlamentu Europejskiego i EIW, mo¿e przydzieliæ EIW inne zadania w ramachprzygotowañ do trzeciego etapu.8.W postanowieniach niniejszego Traktatu przewiduj¹cych doradcz¹ rolê EBC,wzmianki dotycz¹ce EBC nale¿y rozumieæ, przed jego ustanowieniem, jakoodnosz¹ce siê do EIW.W postanowieniach niniej szego Traktatu, przewiduj¹cych doradcz¹ rolê EIW,wzmianki dotycz¹ce EIW nale¿y rozumieæ przed 1 stycznia 1994 r.jako odnosz¹cesiê do Komitetu Prezesów.9.Podczas drugiego etapu, termin "EBC" u¿yty w artyku³ach 173, 175, 176, 177,180 i 215 nale¿y rozumieæ jako odnosz¹cy siê do EIW.Artyku³ 109gSk³ad koszyka walutowego ECU nie ulega zmianie.Z chwil¹ rozpoczêcia trzeciego etapu, wartoœæ ECU jest nieodwo³alnie ustalonazgodnie z artyku³em 109l paragraf 4.Artyku³ 109h1.Je¿eli pañstwo cz³onkowskie przechodzi trudnoœci lub jest powa¿nie zagro¿onetrudnoœciami zwi¹zanymi z jego bilansem p³atniczym, wynikaj¹cymi albo zogólnego braku równowagi jego bilansu p³atniczego, albo z rodzaju dewiz, jakimidysponuje, i je¿eli takie trudnoœci mog¹ w szczególnoœci naraziæ funkcjonowaniewspólnego rynku lub postêpj¹c¹ realizacjê wspólnej polityki handlowej, Komisjanatychmiast bada sytuacjê danego pañstwa oraz dzia³ania, które, z u¿yciemwszelkich dostêpnych mu œrodków, pañstwo to podjê³o lub mo¿e podj¹æ, zgodnie zpostanowieniami niniejszego Traktatu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]