[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.próba samobójstwa, monolog na Mont Blanc)ró�ne formy podawcze:monolog,obraz sceniczny,dialogi.G�ówny bohaterKordian, ch�opiec ma g��bokie poczucie bezsensu �ycia.Chcia�by dokona� czego�wielkiego i niezwyk�ego, a jednocze�nie zdaje sobie spraw� z nierealno�ciswoich pragnie�.Parali�uje to jego wol� i budzi my�li samobójcze.Mi�o��: sentymentalna, arkadyjska, wykoncypowane uczucie, które ma by�ukojeniem �jaskó�czego niepokoju�;Próba samobójstwa: konsekwencja niespe�nionej mi�o�ci; nie uda�o si� bohaterowiznale�� idea�u wykraczaj�cego poza codzienno��, w którym zamanifestowa�by ipotwierdzi� swoj� to�samo�� i wyj�tkowo�� osobowo�ci.Nie do przyj�cia okaza�asi� przyziemna, niegodna idealisty kariera Janka, co psom szy� buty, nie dopowtórzenia w zmienionej sytuacji historycznej s� �o�nierskie czyny z opowie�ciGrzegorza.Podró� po Europie: poznawanie ludzkiego �wiata spo�ecznego, konfrontacja marze�i idea�ów z rzeczywisto�ci�, nauka odró�niania warto�ci prawdziwych odfa�szywych (� �wiat realny a literatura, � �ycie spo�eczne a idealistycznetraktowanie nieprzeci�tnej jednostki, niepowtarzalnej mi�o�ci, moralnegoautorytetu papiestwa).Dojrzewanie do wielkiej idei: monolog na Mont Blanc (� poczucie szczytu w�asnejmocy, � wadzenie si� z samym sob�, prowokacja wewn�trzna, � brak pewno�ci,rozdarcie mi�dzy pragnienie czynu a niemoc).Realizacja idei: przemiana w spiskowca, nieudana próba pe�nienia roliprzywódcy, nieudana próba z�o�enia jednostkowej ofiary na o�tarzu ojczyzny;bohater okazuje si� niedojrza�y do tego czynu: psychicznie (nie umie opanowa�bujnej wyobra�ni), moralnie (nie potrafi z�ama� tradycyjnej etyki) ipolitycznie (nie ma �adnego programu).Ocena powstania listopadowegoDyskusja nad przyczynami kl�ski powstania by�a jednym z g�ównych tematówpolskiej literatury polistopadowej.�Kordian�, trzeci z kolei utwór dramatycznyS�owackiego, tym przede wszystkim ró�ni si� od poprzednich, �e dotyczywspó�czesnych autorowi wydarze�.Obrona: wskazanie wielko�ci i szlachetno�ci idei, romantycznego patriotyzmupowsta�ców, uznania przez nich wolno�ci ojczyzny za najwy�sz� warto��.Oskar�enie (wskazanie �róde� kl�ski):niedojrza�o�� psychiczna pokolenia powsta�ców (pomys� spisku jako wytwórwybuja�ej wyobra�ni, która rozmija si� z rzeczywisto�ci�; teatralna oprawaspotkania: maski, has�o, blisko�� grobów królewskich),niedojrza�o�� moralna spiskowców (niemo�no�� stworzenia nowej etyki walki iwykorzystywanie kodeksu rycerskiego wykluczaj�cego podst�p; narodowa tradycjaczci dla króla-pomaza�ca silniejsze ni� nakaz bezwzgl�dnej walki z zaborc�),spo�eczna izolacja spisku (idea indywidualnego po�wi�cenia si� wykluczaj�caogólnonarodowy zryw; demobilizuj�cy �piew Nieznajomego-Szatana; lud warszawskiaprobuj�cy nie czyn Kordiana, ale jego parodi� - skok na placu Saskim),przywódcy �z piek�a rodem�: przera�eni republika�skim charakterem powstania id���cy do zahamowania zrywu.Ch�opicki (ambicje Napoleona, ale bez jego rozumu,staro��, izolacja od ludu); Skrzynecki (brak odwagi, kunktatorstwo, powolno��,niezdecydowanie); Niemcewicz (staro��, zaopatrzenie w przesz�o��); Lelewel(teoretyzowanie, sk�onno�� do ja�owych rozwa�a�); Krukowiecki (zdrada)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]