[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.• wiedza praktyczna (pragmatyczna) tj.jak to wykorzystaæ.Co mo¿emy zrobiæ zdanym przedmiotem, procesem.Np.dan¹ osobê, nawet gdy o niej nic nie wiem -mogê wykorzystaæ jako ilustracjê.Mo¿ecie sobie pomyœleæ jak np.wykorzystaæprofesora, ¿eby egzamin przebieg³ jak naj³agodniej, jak mo¿na go u¿yæ.• wiedza afektywna (jak Ja reagujê, czy jak powinno siê emocjonalnie reagowaænp.na to oczym teraz mówimy).Wracaj¹c do naszego przyk³adu: coœ sobie myœlici np.mo¿ecie sobiepomyœleæ Jak ja tego Miki nie lubiê", ale to nie jest takie wa¿ne.Sprawy siêkomplikuj¹, gdyzaczynamy myœleæ przyk³adowo - o innych grupach narodowoœciowych, czyli tzw.stereotypyi gdy np.pojawia siê has³o Cyganie (lub ¯ydzi) budz¹ siê negatywne emocje,reaguje siêemocjonalnie, oczywiœcie uzasadniaj¹c to sobie.Nale¿y pamiêtaæ, ¿e schemat poznawczy dotycz¹cy przedmiotu lub jakiegoœwydarzenia lub jakiegoœ procesu ma trzy aspekty: deskryptywny, pragmatyczny (coja z tym mogê zrobiæ} i afektywny (jak nale¿y reagowaæ emocjonalnie - jaknale¿y dodatnio, pozytywnie reagowaæ lub jak reagujemy negatywnie.Zdarza siê,¿e ktoœ o danym polityku ma taki schemat, ¿e bez wzglêdu na to co on mówibêdzie zawsze na niego reagowa³ pozytywnie).Moje tendencje do robienia ró¿nych dygresji podczas wyk³adu powoduj¹, ¿e czasemmacie wra¿enie, ¿e coœ zosta³o nie dopowiedziane tak jak mia³o to miejsce wprzypadku, gdy wspomnia³em o preferencjach (jak zwróci³ mi uwagê wasz kolega).Jest to w³aœnie dobry przyk³ad pojawiania siê u kolegi schematu, pewnegokategoryzowania, z którego s³usznie wynika pytanie.Ale moje dygresje i ich niedokañczanie s¹ te¿ spowodowane tym, ¿e ja mam z³y schemat dotycz¹cy was -jestem pewnie zapóŸniony w stosunku do was, wobec czego muszê troszeczkêskorygowaæ swój schemat was, bo wy ci¹gle jesteœcie w fazie stawania siêpsychologami.Wyjaœniaj¹c kolegi w¹tpliwoœci: Preferencje nasze w stosunku do innych ludzi(wychodzê tu znacznie na przód) - jest w psychologii spo³ecznej ale i nie tylkoca³a grupa teorii pod tytu³em „teorie równowagi poznawczej".Teorie równowagipoznawczej, których jest du¿o zaczê³y siê od nazwiska cz³owieka, który by³zwi¹zany z postaciowcami, gestaltystami niemieckimi.Wywodzi³ siê z Niemiec -Fritz Heider, urodzi³ siê na pocz¹tku naszego wieku, zmar³ niedawno, nienapisa³ du¿o ale napisa³ parê wa¿nych rzeczy (pisa³ m.in.o problemieprzyczynowoœci tj.jak my spostrzegamy przyczynowoœæ szczególnie ludzk¹).S ¹ tu wa¿ne dwie rzeczy:Heider by³ pierwszym cz³owiekiem, który przedstawi³ teoriê atrybucji, a wiêcprzejœcie od zachowania do cech ludzkich.Wprowadzi³ on pojêcie równowagipoznawczej.WyobraŸmy to sobie na przyk³adzie:S¹ dwie osoby - osoba A i osoba B.Strza³ka mo¿e oznaczaæ np.ja wybieram, jalubiê.Powiedzmy, ¿e ja spostrzegam kolegê jako cz³owieka pozytywnego, jakozainteresowanego itd i zwracam siê do niego.W jakiœ sposób ujawniam swoj¹relacjê w kategoriach: lubiê, nie lubiê.W takiej sytuacji Heider bêdzieoczekiwa³ równowago poznawczej, która polega³aby na tym, ¿e osoba B odpowieosobie A relacj¹, która bêdzie równie¿ opatrzona plusem.Pañstwo wiecie, ¿e tak w³aœnie siê tworz¹ nasze zwi¹zki miêdzyludzkie trwalsze,¿e jedna osoba, wszystko jedno z jakiego powodu ujawnia drugiej osobie to, ¿ej¹ np.lubi.Je¿eli by³by tu jeden minus, wtedy bêdziemy mieli do czynienia z brakiemrównowagi poznawczej.Jest tak wtedy, gdy ja mówiê do kolegi, ¿e go lubiê, a onujawnia do mnie negatywny stosunek
[ Pobierz całość w formacie PDF ]