[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.4."To, co ci jest niepotrzebne." Nie musisz zapoznawa si ze wszystkimi informacjami dotyczcymi zada, które ju delegowae komu innemu.Delegowanie jest sztuk, któr niewielu kierowników naprawd opanowao.Jeli uda si im przekaza zadanie, to albo nieustannie sprawdzaj przebieg jego realizacji, tak, e równie dobrze mogliby je nadal wykonywa, albo cakowicie przestaj si nim interesowa.Zoty rodek polega na delegowaniu i na wymaganiu sprawozdania o przebiegu realizacji w odpowiednich odstpach czasu.Wszystko, czego ci potrzeba, to uzyskiwane w ten sposób informacje.Nie musisz te czyta wszystkich materiaów reklamowych ldujcych na twoim biurku.Reklamy nadsyane poczt mog by dobrym ródem informacji o tym, co robi twoi konkurenci, ale po prostu nie masz czasu na to, aby je wszystkie przejrze.Wystarczy od czasu do czasu, pobienie rzuci na nie okiem.Jeli pominiesz te przestrogi i bdziesz stara si wszystko czyta, zabraknie ci czasu na wykonywanie innych zada skadajcych si na twoj prac - czyli bdziesz dziaa niesprawnie.Z pewnoci bdziesz mia coraz wikszy mtlik w gowie i bdziesz coraz mniej pewny siebie, gdy bdziesz stara si wchon tak wiele informacji, e nie bdziesz móg oddzieli ziarna od plew.Bdziesz jedynie dysponowa ogromn mas niestrawnego materiau, którego nie bdziesz w stanie rozdzieli na czci skadowe.To z kolei oznacza, e nie zdoasz wykorzysta tego, co przeczytae, do twoich biecych zada, a to take prowadzi do niesprawnoci.Trzecie prawo Hamilton: "Nadmiar informacji prowadzi do umysowej niestrawnoci." Przechowywanie informacji w uporzdkowany sposób Informacje pisemne, trafiajce do twojego biura, bdziesz czyta lub przeglda.Cz ich bdziesz te chcia przechowa.Jak to zrobisz, zaley od powodów, dla których chcesz je zachowa, a take od dostpnych metod przechowywania.Najczciej stosuje si nastpujce: - w formie maszynopisów, druków lub rkopisów: kartoteki, skoroszyty, szafki na skoroszyty, teczki; - w formie tam: szpule lub kasety; - w formie skomputeryzowanej: dyski lub tamy magnetyczne.Niektóre z nich s wymienne.Na przykad cz informacji z komputera moe mie form wydruku, który mona umieci w skoroszycie; albo moesz doj do wniosku, e lepiej bdzie przenie do komputera co, co obecnie jest w maszynopisie.Moesz te postanowi podzieli twoje materiay na dostpne dla innych i na te, które uwaasz za poufne.Do tej ostatniej kategorii zaliczaj si na przykad dane osobowe oraz plany rozwojowe, które opracowujesz.Jeli odpowiadasz za takie sprawy, jak zadania inwestycyjne czy umowy z innymi organizacjami, to zwizane z tymi zagadnieniami informacje równie bd poufne.Naley je przechowywa w bezpiecznym miejscu - zamykana na klucz szafa lub póka, do których tylko ty (ewentualnie twoja sekretarka) masz klucze, zazwyczaj wystarcz (urzdnicy pastwowi czy oficerowie si zbrojnych, czytajcy niniejszy tekst, znaj obowizujce ich zasady ochrony bezpieczestwa informacji).Po dokonaniu podziau wedug form i stopnia poufnoci materiau, musisz zdecydowa si na jego ukad.Jest to jedno z tych zada, które najlepiej zleci osobie najczciej potrzebujcej dostpu do tych informacji.Zazwyczaj jest to sekretarka lub asystent, a nie sam kierownik.Bdziesz oczywicie musia wiedzie, jaki wprowadzono system po to, aby w razie potrzeby móg sam dotrze do danego materiau; byoby jednak strat czasu, aby sam go opracowywa.Pamitaj jedynie, e im system jest prostszy, tym lepszy, a w wikszoci przypadków najlepszy jest ukad alfabetyczny wedug przedmiotu.Powiniene te mie starannie opracowany wykaz kartotek, aby móg odszuka materia, którego nie ma tam, gdzie si spodziewae, i aby ci uatwi wyszukanie materiaów dotyczcych pokrewnych zagadnie.Do tego su odnoniki i odsyacze.Upewnij si, czy osoba, której zlecie opracowanie systemu, rozumie, czego oczekujesz, i daj jej spokojnie wykona zadanie.Po uruchomieniu systemu, jedyne - czego trzeba - to sprawdzanie, czy jest on bieco aktualizowany.Pocztkowo twój bank informacji bdzie si szybko rozrasta.To bardzo dobrze do chwili, gdy zetkniesz si z odwiecznym problemem braku miejsca.Stanie si to z pewnoci szybciej ni przewidywae.Jedynym rozwizaniem jest ustalenie regu, jak dugo bdziesz przechowywa materiay.Nie mona tu przyjmowa sztywnych zasad, gdy róne rodzaje informacji s wane z rónych powodów, w zalenoci od tego, czym kierujesz.Niektóre reguy s oczywiste: wspomniane dane osobowe trzeba przechowywa przynajmniej przez cay okres zatrudniania danej osoby.Podobnie wszelkie notatki lub sprawozdania dotyczce realizacji kontraktu, którym si zajmujesz, naley zachowa co najmniej przez cay okres obowizywania kontraktu.A co, jeli idzie o inne: notatki i wycinki prasowe, protokoy posiedze czy artykuy prasowe? Jeli w danej organizacji istnieje jakie centralne archiwum, zaatwia to wiele decyzji dotyczcych tego, co zachowa, a czego si pozby.Po prostu trzeba w staych odstpach czasu wyczyci teczki i skoroszyty, odsyajc wszystko sprzed ustalonego okresu - na przykad roku - do przechowania w archiwum.Jeli nie ma centralnego archiwum, sprawa jest nieco trudniejsza i trzeba ustali wasne zasady.Zawsze moesz zaproponowa utworzenie archiwum; by moe po prostu nikt o tym przedtem nie pomyla.Jeli to nie wchodzi w gr, moesz zdecydowa si na nastpujce rozwizania: - Utrzyma wszystko, co postanowie zachowa, przez co najmniej rok.- Zachowa protokoy posiedze komitetów i sprawozdania z realizacji projektów przez trzy lata.- Zachowa dane osobowe przez rok po zakoczeniu stosunku pracy z danym pracownikiem.- Zachowa wszystkie dokumenty finansowe przez pi lat.- Zachowa na stae jeden egzemplarz wszystkiego, co sam piszesz.Czwarte prawo Hamilton: "Nikt nie potrzebuje dwóch kopii na stae." Prawdopodobnie mona bdzie bezpiecznie pozby si pozostaych materiaów, nie oznacza to jednak przekazania ich na makulatur.Mog okaza si przydatne dla kogo innego w organizacji.Jeli jest u was dzia informacji lub biblioteka, zaproponuj im przynajmniej wycinki prasowe i stare egzemplarze czasopism.Najpierw dokadnie je sprawd: moesz stwierdzi, e twój egzemplarz czasopisma pierwotnie nalea do biblioteki, a to moe ci wprawi w zakopotanie! Jak to wszystko ju zrobisz, i tak powinno pozosta co do wyrzucenia do kosza, a to zawsze sprawia satysfakcj.Nieuchronnie jutro bdzie ci potrzebne co, czego si pozbye, ale to ju kolejne prawo, którego autorem by kto inny.róda informacji poza twoim biurem Oprócz materiaów przychodzcych do twojego biura, dostpne s te inne informacje.Mog one pochodzi z twojej organizacji lub spoza niej (wykluczam wyniki szpiegostwa gospodarczego czy innych nielegalnych sposobów ich otrzymywania).Poza rozmowami z kolegami czy innymi osobami w trakcie niadania, istniej inne róda, które by moe niedostatecznie wykorzystujesz.S nimi biblioteka lub dzia informacji, które mog mieci si w tym samym budynku, co twoje biuro.Kilka lat temu wiele organizacji zlikwidowao swoje dziay informacji.Wikszo jednak zdaje sobie spraw z ich znaczenia i albo je utworzya, albo przywrócia.Jeli w twojej organizacji jest taki dzia, to kiedy ostatni raz zoye w nim wizyt? Wielu kierowników wyszych i rednich szczebli twierdzi, e brak im na to czasu, nie zdajc sobie sprawy, jak to moe by przydatne.Oprócz oczywistego przeznaczenia, biblioteka czy dzia informacji mog by dobrym miejscem, w którym mona si schowa, aby spokojnie pomyle lub co napisa bez cigego przerywania [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • orla.opx.pl